پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۳۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
به باور جعفر قادری همه باید تلاش کنند، قدرت مانور مردم در فضای اجتماعی در بالاترین سطح باشد. اما در عین حال باید امنیت نیز در این فضا گسترش پیدا کند تا باند‌های مواد مخدر، جعل اسناد و به طور کلی فعالیت‌های مرتبط با فیشینگ امکان تهدید منافع عمومی را نداشته باشند.
شعارسال: نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به برخی اظهارات ضد و نقیض در خصوص محدودسازی فضای مجازی گفت: این واقعیت که به طور کلی فضای مجازی به قانون مداری و شفافیت نیاز دارد، مورد قبول تمام کارشناسان است. البته ساماندهی نباید نهایتا منجر به محدودسازی و فیلترینگ شود. اما باید قبول کرد چنانچه تکلیف قانونی، فعالیت اقتصادی در فضای مجازی روشن نشود، اساسا بازاری شکل نمی‌گیرد و روند عرضه و تقاضا در این مختصات به درستی صورت نمی‌گیرد.


قادری در ادامه افزود: بر خلاف برخی دیدگاه ها، معتقدم نه تنها نباید پیش روی فعالیت‌های اقتصادی و فضای مجازی سنگ اندازی شود، بلکه باید از طریق تسهیل گری و زمینه سازی‌های مناسب به گونه‌ای عمل شود که فعالیت‌های اقتصادی به جای محیط‌های سنتی در بستر فضای مجازی شکل بگیرند. مانند بسیاری از کشورها، ظرفیت‌های فراوانی در اقتصاد دیجیتال ایران وجود دارد که می‌تواند در بستر فضای مجازی شکل بگیرد.

رییس کمیته اقتصادی مجلس با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف میان نمایندگان یادآور شد: البته ممکن است نمایندگان در حوزه قانون‌گذاری رویکرد‌های متفاوت و بعضا متضادی داشته باشند. این احتمال وجود دارد برخی نمایندگان به رویکرد‌های محدودتر اعتقاد داشته باشند و برخی دیگر نیز مفهوم صیانت از فضای مجازی را در تسهیل گری، برخورد‌های باز‌تر و آزادی‌های بیشتر معنا کنند. اما ضرورت قانون‌گذاری در این خصوص و شفاف‌سازی پیرامون فعالیت‌های مجازی نقطه مشترکی است که همه نمایندگان بر روی آن توافق دارند.


فعالیت در فضای مجازی باید با امنیت همراه شود



قادری در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شما به کدام یک از این رویکرد‌های دوگانه (محدودسازی یا تسهیل گری) نزدیک‌تر است؟ گفت: شخصا معقتدم نباید از طریق محدودسازی با پدیده‌های نوین مواجه شد. باید اجازه داده شود تا قدرت مانور فعالان اقتصادی و عموم مردم در فضای اجتماعی در بالاترین سطح باشد. اما در عین حال باید امنیت در این فضا گسترش پیدا کند تا باند‌های مرتبط با مواد مخدر، پولشویی، جعل اسناد و به طور کلی فعالیت‌های مرتبط با فیشینگ از طریق آشفتگی این فضا، امکان تهدید منافع عمومی را نداشته باشند.

او افزود: در نقطه مقابل نیز برای بهبود فضای کسب و کار مجازی و مناسبات ارتباطی مردم، باید فضا امنی وجود داشته باشد و حداکثر خدمات در اختیار مردم قرار بگیرد. گفتنی است بسیاری از کشور‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مجازی توانسته‌اند در بخش‌های مختلف کسب و کار کوچک مقیاس، گردشگری، بوم گردی، بازاریابی صنایع دستی و... ارزش افزوده فراوانی ایجاد کنند. ایران هم می‌تواند از این فضا برای رشد اقتصادی افزونتر استفاده کند.

اکثریت مجلس معتقد به حمایت از فضای مجازی است

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به شرایط خاص کشور گفت: در شرایط فعلی که اقتصاد ایران از یک طرف درگیر کرونا و از سوی دیگر گرفتار رکود تورمی است، فضای مجازی فرصتی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها را کاهش دهد. ضمن اینکه بخش قابل توجهی از خدمات عمومی کشور از طریق این بستر ارائه می‌شود تا حجم انبوهی از رفت و آمدها، ترافیک‌های شهری و حمل‌ونقل نیز کاهش پیدا کند.

این نماینده ادامه داد: در کنار مباحث اقتصادی، امروز دامنه وسیعی از مناسبات ارتباطی و اجتماعی مردم نیز از طریق این فضا صورت می‌گیرد. مردم و خانواده‌ها از طریق این فضا از احوال نزدیکان و خویشاوندان خود با خبر می‌شوند. اوقات فراغت خود را می‌گذرانند و در زمینه مهارت آموزی، آموزش می‌بینند؛ بنابراین مسئله فضای مجازی یک مقوله چند بعدی است که نمی‌توان به راحتی رای به حذف یا محدودسازی آن داد.

قادری در پاسخ به پرسش دیگری در این زمینه که آیا اکثریت نمایندگان معتقد به رویکرد‌های تسهیل گرانه در خصوص فضای مجازی‌اند یا به دنبال محدود‌سازی این ظرفیت ارتباطی و اقتصادی هستند؟ گفت: به گمانم، اکثریت نمایندگان علاقه‌مند به استفاده حداکثری از این ظرفیت هستند. البته ممکن است برخی طیف‌ها در مجلس وجود داشته باشند که نوع دیگری بیندیشند. اما باید اعتراف کرد در مباحث و موضوعات تجاری، اداری، آموزشی، پژوهشی و... فضای مجازی و اینترنت حذف شدنی نیست. اساسا پدیده‌های نوین به گونه‌ای هستند که رویکرد‌های سلبی در خصوص آن‌ها نتیجه بخش نیست.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در کنار این ضرورت‌ها باید توجه داشت که ایران نیز مانند بسیاری از کشور‌ها تلاش می‌کنند تنوع بیشتری در ظرفیت‌های مجازی خود ایجاد کند. همانگونه که اقتصاد ایران در حوزه خودروسازی، بهداشت و درمان، بخش‌های فنی و مهندسی و... به دنبال تقویت ظرفیت‌های داخلی است، در حوزه فضای مجازی نیز باید به گونه‌ای عمل شود که نیرو‌های نخبه کشور در حوزه برنامه نویسی، تولید اپلیکیشن ها، استارتاپ‌ها و... امکان رقابت داشته باشند.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: البته این حمایت‌ها به این معنا نیست که باید محدودیتی برای اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی ایجاد شود. بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که متخصصان داخلی بتوانند در رقابت با نمونه‌های خارجی توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند. در بودجه۱۴۰۰ نیز اعلام شد که هزینه اینترنت مصرفی اپلیکیشن‌های داخلی باید یک پنجم نمونه‌های خارجی لحاظ شود. از سوی دیگر برنامه‌ریزی شد تا پهنای اینترنت مطلوبی در اختیار این شبکه‌ها قرار بگیرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۵۰۱۱۸، eghtesadonline.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین