پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۴
وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه ۷ امروز بدون ارائه هرگونه اسناد و مدارکی به صدور بیانیه‌ای درباره حمله به کشتی صهیونیستی «مرسر استریت» پرداختند.
شعارسال: وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه ۷ امروز جمعه درباره حمله به کشتی صهیونیستی «مرسر استریت» بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما وزیران خارجه کشور‌های کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، پادشاهی متحده و ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا در تعهدمان به امنیت دریایی و حراست از کشتی‌رانی تجاری متحد هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما حمله غیرقانونی انجام‌شده به یک کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان در روز ۲۹ جولای که به مرگ یک تبعه انگلیس و رومانی منجر شد را محکوم می‌کنیم. این یک حمله عامدانه و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود.»

وزیران خارجه کشور‌های گروه هفت باز هم بدون ارائه مستندات لازم ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «تمامی ادله موجود، به وضوح به نقش ایران اشاره می‌کنند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «کشتی‌ها باید اجازه داشته باشند منطبق با قوانین بین‌المللی آزادانه تردد کنند. ما تمامی تلاش خودمان را برای محافظت از کشتی‌رانی که اقتصاد دنیا به آن وابسته است ادامه خواهیم داد تا کشتی‌ها بتوانند بدون مواجه شدن با تهدید‌ها و اقدامات غیرمسئولانه و خشن آزادانه فعالیت کنند.»

وزرای خارجه گروه هفت تصریح کرده‌اند: «رفتار ایران، در کنار حماتیش از گروه‌های نیابتی و کنشگران غیردولتی مسلح، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم تمامی رفتار‌های ناسازگار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم در ارتقاء ثبات و صلح منطقه‌ای نقش سازنده‌ای ایفا کنند.»
 
 
بیاینه مشترک گروه ۷ درباره کشتی مرسراستریت
 

بعد از انتشار این بیانیه، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم در واکنش به آن در توییتر نوشت: «من از محکومیت جهانی حمله ایران به کشتی مرسر استریت استقبال می‌کنیم. این، نقض آشکار و فاحش قوانین بین‌المللی بود و انگلیس به همکاری با متحدانش برای محافظت از جان انسان‌ها و حفظ آزادی تردد دریایی ادامه خواهد داد.»

ساعاتی قبل‌تر «باربارا وودوارد»، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد رسماً اعلام کرد کشورش قصد دارد حمله به کشتی «مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان را در شورای امنیت به بحث بگذارد.

وودوارد گفت: «حمله به کشتی‌های تجاری مصداق تهدید علیه ایمنی و صلح بین‌المللی است.»

ساعاتی قبل‌تر دیپلمات‌ها در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شدند انگلیس روز جمعه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله حمله مرگبار به یک نفتکش در نزدیکی سواحل عمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۹۵۴۱۵۶، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین