پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
با توجه به اینکه ایرلاین‌های کشور تحت نظارت دولت فعالیت می‌کنند گرچه مسوولان به افزایش قیمت بلیت‌ها اعتراض کرده‌اند اما در عمل هیچ اقدامی انجام نداده‌اند، و چشم خود را به روی افزایش قیمت‌ها بسته‌اند.

 

شعارسال: قیمت بلیت پرواز‌ها یک سال است که به صورت نجومی افزایش یافته و این روند تصاعدی همچنان ادامه دارد. به طوری که به گفته کارشناسان قیمت بلیت پرواز به کانادا حتی به۲۲۰ میلیون تومان نیز رسیده است. البته تنها پرواز‌های خارجی نیست که گران شده‌اند، قیمت بلیت پرواز‌های داخلی نیز به گفته مسافران سر به فلک گذاشته‌اند؛ بنابراین باید این حقیقت را بپذیریم که دیگر سفر‌های خارجی با هدف تفریح و گردش صورت نمی‌گیرند، ایران مهاجران جوان بسیاری دارد و خانواده‌هایشان برای دیدار با آن‌ها به سفر‌های خارجی می‌روند که رنج دوری از فرزندان به میزان کافی دشوار است، حال عده‌ای تصور می‌کنند سفر‌های خارجی در بسیاری از موارد ضروری به‌نظر نمی‌رسد.
 
افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت‌های هواپیما
 
عده‌ای دیگر هم می‌گویند دلیلی ندارد در بسیاری از سفر‌ها همه مردم از هواپیما استفاده کنند. در همین راستا مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است بلیت هواپیما دغدغه عمومی مردم نیست و باید این واقعیت را بپذیریم کسانی ناگریز باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار به استفاده از هواپیما روی بیاورند. هر چند این گفته نادیده گرفتن حق و حقوق مسافران و مردم است و دولت گذشته ازجمله سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی یک سال گذشته به جز شعار دادن هیچ اقدامی در راستای کنترل قیمت بلیت پرواز‌ها انجام نداده‌اند و اکنون دیگر سفر کردن هزینه بسیار سنگینی در پی دارد و حتی مردم طبقه متوسط رو به بالا نیز توان سفر کردن ندارند. بعد از کنترل شیوع کرونا بسیاری از مردم نخواهند توانست سفر هوایی داشته باشند چراکه قیمت‌ها هر روزه در حال افزایش هستند. این در حالی است که بسیاری از مردم به دلیل شیوع کرونا و از دست دادن عزیزانشان خسته و افسرده شده‌اند و به شدت نیاز به سفر و تجدید روحیه دارند. از سویی دیگر توجه داشته باشیم که سفر کردن بر نشاط جامعه تاثیر بسیاری دارد.

دولت باید قیمت بلیت‌ها را کنترل کند

با توجه به اینکه ایرلاین‌های کشور تحت نظارت دولت فعالیت می‌کنند گرچه مسوولان به افزایش قیمت بلیت‌ها اعتراض کرده‌اند، اما در عمل هیچ اقدامی انجام نداده‌اند، و چشم خود را به روی افزایش قیمت‌ها بسته‌اند.
حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  گفت: ابزار کنترل قیمت بلیت پرواز‌ها در دست دولت بوده، اما دولت هیچ اقدامی برای کنترل آن انجام نداده است. اگر یک دفتر مسافرتی تور‌های سفر را گران‌تر کند دولت فورا دست به کار می‌شود، اما برای کنترل قیمت بلیت پرواز‌ها اقدامی نکرده است. او افزود: اکنون همه مسوولان اعلام کرده‌اند که با افزایش قیمت بلیت پرواز‌ها مخالفند و مردم می‌پرسند اگر مخالفند چرا هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟

مردم و زیان همیشگی

رفیعی در پاسخ به این پرسش که تکلیف مردم در این میان چه می‌شود گفته: مردم مثل همیشه و در تمامی این‌گونه قیمت‌گذاری‌ها متضرر بوده‌اند و همواره حقوق مردم پایمال شده و هیچ نهادی نیز پاسخگو نبوده است. دولتمردان نیز همواره با شعار دفاع از حقوق مردم بر سر کار آمده‌اند و در نهایت هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

وی می‌گوید: از سال گذشته که قیمت بلیت هواپیما بی‌رویه بالا رفته تا حالا، برخوردی قاطع با شرکت‌های هواپیمایی که بلیت را گران کرده‌اند، نشده است. سوال من از آقایان این است اگر آزادسازی نرخ انجام گرفته، چرا کف و سقف برای قیمت‌ها گذاشته‌اند، چرا در شبکه فروش، نرخ‌های پایین را می‌بندند و از دسترس خارج می‌کنند و فقط فروش صندلی با قیمت بالا را باز نگه می‌دارند؟ آیا این شیوه معنی آزادسازی نرخ را می‌دهد؟

رفیعی با اشاره به اظهارات دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی که سهم سفر‌های هوایی را یک درصد اعلام کرده و ۶۵ درصد آن یک درصد هم به کارکنان دولت و سفر‌های ماموریتی اختصاص داشته است، اظهار کرد: البته که روی این آمار بحث است و فکر نمی‌کنم اعداد دقیقی باشد، اما اگر این صحبت‌ها مطرح شده که فاجعه است. به فرض این‌که آمار درست باشد، یعنی آیا شرکت‌های هواپیمایی از حساب دولت گرفته‌اند که برای منافع خود خرج کنند؟! از طرفی، گفته‌اند «کسانی که ضرورت دارند باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار جامعه از هواپیما استفاده کنند»، که البته اگر همه این اظهارات درست باشد، شرکت‌های هواپیمایی حق نداشته‌اند ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه بگیرند و از سوختی با قیمت کمتر از آب استفاده کنند. شرکت‌های هواپیمایی باید جواب بدهند تا الان که این همه یارانه گرفته‌اند بر چه اساس بوده است؟
 
 
افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت‌های هواپیما
 

او درباره تاثیر این شیوه قیمت‌گذاری شرکت‌های هواپیمایی بر سفر‌های داخلی و خارجی گفت: تمام آژانس‌های چارترکننده در مسیر‌های خارجی زیان‌ده شده‌اند. آن‌قدر قیمت بلیت پرواز‌ها بالا بسته شده که هزینه تمام‌شده یک سفر برای مردم بسیار گران تمام می‌شود. البته فعلا مسیر خارجی زیادی نداریم و بیشتر سفر‌ها به ترکیه و ارمنستان انجام می‌گیرد، اما اگر دفتر خدمات مسافرتی قرارداد چارتر بسته باشد، بدون استثنا ضرر داده است. هیچ آژانس مسافرتی را سراغ ندارم که در مسیر‌های خارجی سود کرده باشد و دست‌کم هر هفته از ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان زیان می‌دهند.

اعتراضات یک ساله سودی نداشته است

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران معتقد است که بار‌ها در این مورد گفتگو و اعتراض شده است، اما هیچ سودی نداشته و قیمت بلیت پرواز‌ها همچنان روندصعودی داشته است.
امیرپویان رفیعی‌شاد به «جهان صنعت» گفته: تقریبا یک سال است که درباره این موضوع صحبت و مصاحبه می‌کنیم و بار‌ها اعتراض خود را اعلام کرده ایم.
به گفته وی: متاسفانه استفاده از تنها ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیما‌ها مستمسک این موضوع شده که هزینه‌ها افزایش یافته در نتیجه باید قیمت بلیت پرواز‌ها گران شود. سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی باید قیمت بلیت پرواز‌ها را کنترل کند. اگرچه شورای نرخ‌گذاری تشکیل شده و جلسات متعددی هم داشته، اما نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است. رفیعی‌شاد گفت: البته نرخ ارز برروی قیمت‌ها تاثیر داشته، اما تاثیر آن به حدی نبوده که قیمت پرواز‌ها تا این حد گران شود. گرانی قیمت بلیت پرواز‌ها شرایط را برای مردم و آژانس‌های مسافرتی دشوار کرده و استقبال مردمی برای سفر کاهش یافته است. کرونا به میزان کافی از سفر مردم جلوگیری کرده است، حال گرانی قیمت بلیت‌ها نیز کاهش سفر‌ها را هم شدت بخشیده. زمانی بود که قصد داشتیم شرایط را به گونه‌ای تغییر دهیم تا تمامی اقشار جامعه بتوانند با هواپیما سفر کنند و قشر متوسط رو به پایین نیز امکان سفر کردن داشته باشد. در گذشته افرادی از طبقه متوسط رو به پایین نیز به سفر‌های خارجی می‌رفتند، اما اکنون سفر‌های خارجی برای تمامی اقشار مردم دشوار شده است.

افزایش قیمت ارز بهانه است

اگرچه نرخ ارز روی قیمت بلیت پرواز‌ها تاثیرگذار بوده، اما این تاثیر به حدی نبود که قیمت بلیت یک صندلی «فرست کلاس» به ۲۲۰ میلیون تومان برسد. رفیعی‌شاد با بیان این‌که قیمت پایه پرواز‌ها ۳۰ میلیون تومان شده است بیان کرد: در مواردی قیمت‌ها به طرز نجومی و غیرمنطقی افزایش داشته‌اند. به طور مثال قیمت پرواز فرست کلاس برای کانادا ۲۲۰ میلیون تومان است. شرایط فاجعه است و سفر کردن برای همه مردم سخت شده است.

او افزود: پرواز به شهر‌های شمالی از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. حتی سفر‌های داخلی نیز برای مردم گران شده است. افزایش قیمت دلار نمی‌تواند روی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی تا این حد تاثیرگذار باشد و موجب افزایش نجومی پرواز‌های داخلی شود. رفیعی‌شاد تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی باید در این زمینه اقدامات عاجلانه و سریع داشته باشد و موضوع را به صورت دقیق و شفاف رسیدگی کند. در غیر این صورت سفر به یک کالای لوکس و غیرضروری تبدیل می‌شود که بر روحیه و روان جامعه تاثیرات منفی برجای می‌گذارد.

بلیت هواپیما دغدغه عمومی نیست

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در توجیه گرانی پروازها، بلیت هواپیما را دغدغه عمومی مردم ندانسته و گفته است: حمل‌ونقل هوایی چه تعداد از مسافران را در کشور جابه جا می‌کند که چنین جوی برای قیمت بلیت هواپیما ایجاد کرده‌اند؛ در سال ۹۴ حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر سفر در کشور انجام شده که سهم حمل‌و‌نقل هوایی فقط ۱۸ میلیون نفر سفر بوده است، یعنی سهم یک‌درصدی داشته که از این یک درصد، ۶۵ درصد کارکنان دولت سفر ماموریتی داشته‌اند و به هر حال بلیت هواپیما دغدغه جامعه نیست.
او همچنین گفته: شاهد بودیم با تغییرات در قیمت بلیت هواپیما تقاضا کاهش پیدا نکرد. باید این واقعیت را بپذیریم کسانی که ضرورت دارد باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند.
این گفته‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نشان از بی‌عدالتی، بی‌کفایتی، سودپرستی و نادیده گرفتن کامل حقوق مردم از سوی یک فرد سودجوی منفعت طلب دارد که متاسفانه قیمت بلیت پرواز‌ها را نیز کنترل می‌کند.

شعار‌های پوشالی هواپیمایی کشوری

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه آخرین وضعیت بررسی قیمت بلیت هواپیما به کجا ختم شد و چرا این موضوع در جلسه اخیر شورای عالی هواپیمایی به نتیجه نرسید، اظهار کرد: در شورای عالی هواپیمایی بنا به دستور وزیر راه‌و‌شهرسازی کمیته کارشناسی تشکیل شد و هم‌اکنون آنالیز قیمت و هزینه‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی ارائه کرده‌اند در این کمیته در حال بررسی است. سیاوش امیر مکری می‌افزاید: در همان جلسه اعلام کردیم قیمت‌هایی که مسیر قانونی خودش را طی نکرده و تایید نشده است، مورد قبول ما نیست و بر همین اساس کمیته کارشناسی برای بررسی آن تشکیل شد. سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: تا شورای عالی هواپیمایی نرخی را تصویب نکند، قیمت بلیت هواپیما باید مطابق با نرخ‌های مصوب گذشته باشد و دستگاه‌های نظارتی هم می‌توانند با تخلف‌های صورت گرفته، برخورد کنند. روند افزایشی قیمت بلیت هواپیما و کوچک شدن سهم سفر‌های هوایی در سبد خانوار ایرانی، از چند سال پیش سرعت گرفته است؛ شرکت‌های هواپیمایی در یک سال گذشته نیز با توجیه همه‌گیری کرونا و محدود شدن پرواز‌ها و اجرای قانون ۶۰ درصد ظرفیت پرواز، قیمت‌ها را چندین نوبت افزایش دادند. در اسفندماه ۹۹ برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به این گرانی، گزارش دادند که قیمت بلیت هواپیما تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته است که این روند همچنان متوقف نشده و از یک ماه پیش، شرکت‌های هواپیمایی بار دیگر برای بالاتر بردن قیمت‌ها، عرضه و تقاضا و اجرای قانون آزادسازی نرخ را توجیه کرده‌اند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت، تاریح انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۹۶۳۵۲، jahansanat.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین