پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۰۳۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
به‌دنبال شکایت فرزاد سلیمی از موسی مظلوم و علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو مبنی بر ثبت اختراع او توسط این دو نامبرده به نام خودشان، دادگاه براساس شواهد تایید کرد که اختراع «اتاق امن زلزله» پیش از آن‌که به نام محرابیان به ثبت برسد، توسط شاکی اختراع و طراحی شده بود و شاکی، این طرح را سال ۸۲ به شهرداری تهران و سال ۸۳ به مطبوعات ارائه داده بود.
شعار سال: به‌دنبال شکایت فرزاد سلیمی از موسی مظلوم و علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو مبنی بر ثبت اختراع او توسط این دو نامبرده به نام خودشان، دادگاه براساس شواهد تایید کرد که اختراع «اتاق امن زلزله» پیش از آن‌که به نام محرابیان به ثبت برسد، توسط شاکی اختراع و طراحی شده بود و شاکی، این طرح را سال ۸۲ به شهرداری تهران و سال ۸۳ به مطبوعات ارائه داده بود.
 
بر این اساس دادگاه نتیجه گرفت که مقامات وقت شهرداری تهران با دریافت طرح، آن را به نام خود ثبت کرده‌اند. در نهایت دادگاه حکم به بطلان ثبت اختراع به نام محرابیان و همکارش داد و حق معنوی اختراع را از آن فرزاد سلیمی دانست.

مقامات وقت شهرداری تهران، پس از ثبت اختراع سلیمی به نام خود، کتابی با همین عنوان (اتاق امن) نیز منتشر کرده و این اختراع را تحت آن معرفی کردند.
 
سوءاستفاده از «اتاق امن» در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی

براساس مدارک ارائه شده به دادگاه، فرزاد سلیمی سال ۱۳۸۲ این طرح را به شهرداری تهران و مرکز مدیریت بحران شهر تهران ارائه داد، اما مقامات وقت شهرداری ظاهرا از آن استقبال نکردند و سلیمی را به مؤسساتی نظیر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارجاع دادند.

سلیمی طرح خود را در مطبوعات منتشر کردند، اما در کمال ناباوری شاهد مصادره طرح توسط مقامات وقت شهرداری تهران شدند. علی اکبر محرابیان پس از انجام آزمایش‌هایی روی طرح اتاق امن زلزله، آن را در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به نام خود و موسی مظلوم ثبت کرد و سپس کتابی تحت همان عنوان به چاپ رساند.

فرزاد سلیمی سرانجام برای احیای حقوق خود نسبت به این اختراع، به دادگاه عمومی شکایت کرده و خواستار لغو ثبت اختراع به نام محرابیان و مظلوم شدند و دادگاه نیز تایید کرد که طرح به ثبت رسیده توسط محرابیان، تقلیدی از طرح سلیمی بوده و هیچ نکته جدیدی نداشته است، بنابراین طرح تنها باید به نام سلیمی ثبت شود.

در این حکم، ثبت اختراع به نام محرابیان و مظلوم باطل اعلام شد. زیرا علی‌رغم تلاش‌ها و فشار‌ها و اعمال قدرت‌های فراوان و بسیار گسترده احمدی‌نژاد و محرابیان، بر دادگاه‌ها و مجلس و حتی بر سلیمی، جرم سرقت محرابیان طبق سه آرای بدوی و تجدیدنظر و ماده ۱۸، به اثبات رسیده و مورد تایید قرار گرفته است و برگه سند ثبت اختراع او و دوست و همکارش موسی مظلوم (استاد دانشگاه شهیدرجایی) نیز ابطال و از درجه اعتبار ساقط گردید.

بنابر ادعای سلیمی، او از احمدی‌نژاد هم شکایت کرده، ولی بنا به توصیه قاضی مجبور به حذف نام او از شکایت شده است.

سلیمی طبق مستندات متعدد، اصرار دارد که شخص احمدی‌نژاد دستور انجام این سرقت را داده و حتی سال‌ها بعد از آن و صدور سه رای دادگاه (بدوی / تجدیدنظر/ماده ۱۸) در اثبات این جرم نیز، ابراز پیشیمانی نکرده است.

اتاق امن زلزله، سازه‌ای است که با نصب آن در یکی از اتاق‌های منازل مسکونی، آن اتاق در برابر زلزله‌های شدید مقاوم می‌شود. سال ۸۳ شهرداری پس از انجام آزمایش‌هایی روی این سازه، با تبلیغات وسیعی روی بیلبورد‌های شهری اعلام کرد که با طراحی و ساخت اتاق امن زلزله، به راهکاری عملی و مؤثر برای مقاوم کردن منازل مسکونی و کاهش تلفات در برابر زلزله دست یافته است.

نکته عجیب‌تر آن‌جاست که بنابر اظهارات سلیمی مخترع اتاق امن و اخبار منتشره در سایت ریاست جمهوری، این اختراع بدون کسب رضایت مخترع در دولت روحانی به تولید انبوه رسیده و با وجود هشدار‌ها و نامه نگاری‌های متعدد سلیمی با دفتر رییس جمهور و معاونت حقوقی، هیچ اقدامی برای استیفای حقوقی مادی و معنوی مخترع طرح انجام نشده است و سلیمی در پی طرح شکایت از شخص روحانی و معاون حقوقی اوست. هم اکنون این طرح بدون کسب رضایت مخترع، توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی در برخی استان‌ها در حال اجراست.
 
سوءاستفاده از «اتاق امن» در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۶۵۰۲، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین