پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۰۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
نامه‌هایی که احمدی نژاد ادعا می‌کند در حفظ و حراست از حقوق شهروندی مردم به قوه قضائیه نوشته را برای چه زمانی نگه داشته است؟ همچنان که این نامه را منتشر کرده است، خوب است که نامه‌های دیگرش را هم منتشر کند تا افکارعمومی با قضاوت در مورد نامه‌های احمدی نژاد و بازخوردی که قوه قضائیه وقت به آن نشان داده است قضاوت کنند.
شعار سال: با انتشار تصاویردلخراش مربوط به دوربین‌های بازداشتگاه اوین محمود احمدی نژاد با انتشار نامه‌ی سال ۹۱ خود به رئیس وقت دستگاه قضا واکنش نشان داد و در تمام این سال‌ها همواره مدعی شده است که او به علت همین مسائل خواستار بازدید از زندان اوین شده بود. او در حالی در صندلی مدعی نشسته است که به طور عجیبی از سال‌های سیاه ۸۸ تا ۹۱ گذشته و تقصیر‌های خود را در به وجود آوردن وضع فعلی سازمان زندان‌ها انکار می‌کند.

مهرماه ۹۱ و زمانی که احمدی نژاد در آخرین سفر نیویورک به سر می‌برد، علی اکبر جوانفکر بازداشت و به زندان اوین فرستاده شد. او بعد از بازگشت از نیویورک پیگیر ماجرا بود و خواستار بازدید از زندان اوین شد. اولین نامه را احمدی نژاد ۳۰ مهرماه می‌فرستد و جوابی که به او داده شده بود از سوی آملی لاریجانی با مهرخیلی محرمانه به او پس فرستاده شده است. اما احمدی نژاد همان زمان برای او جواب می‌دهد که این مکاتبات، چون مربوط به حقوق اساسی ملت است ضرورتی به محرمانه بودن ندارد.

او مدعی شده که از سال ۸۸ خواستار بازدید از زندان اوین شده است. اما دورترین تاریخی که برای این تذکرات به یادش می‌آید ذکر کند تاریخ ۶ تیرماه ۹۱ است. (یعنی ۴ ماه قبل از تاریخ نامه)
 
در نامه مشخص است که آملی لاریجانی هم به او گفته است که درست زمانی که جوانفکر به زندان افتاده و در سال آخر دولت به فکر بازدید از زندان افتاده است. مابقی نامه خلاصه شده در اینکه «چرا این بازدید را سیاسی می‌کنید؟»، «جوانفکر با من نسبتی ندارند»، «خوب است من هم پرداخت بودجه‌های کلان به قوه قضائیه را به مصلحت ندانم؟» و حرف دیگری ندارد.

با این حال در مورد این نامه و ادعا‌های جریان احمدی نژاد موارد زیر گفتنی است:

۱ – ایرادی ندارد که احمدی نژاد بعد از آن همه دستگیری در سال ۸۸ به روی خودش نیاورد که از زندان‌ها بازدید کند. زندان‌هایی که در آن شاهد اعترافات اجباری در دادگاه سیاسی و همچنین دادگاه متهمان به ترور هسته‌ای بودیم. رسوایی بزرگی که هنوز ابعاد آن روشن نیست و مشخص نشد چه کسانی کلوب ترور را ساختند تا نفرات اصلی ترور کننده دانشمندان هسته‌ای به راحتی فرار کنند.
۲ – حتی ایرادی ندارد که احمدی نژاد زمان فاجعه کهریزک و همچنین قتل ستار بهشتی درخواست بازدید از بازداشت‌ها و زندان‌ها را نداشت. مهم نیست که حتی قاضی مرتضوی را تا روز آخر مورد حمایت قرار داد.
۳ – از این هم می‌شود گذشت که اولین اقداماتی که احمدی نژاد در سال ۸۴ انجام داد، انحلال هیات نظارت و پیگیری قانون اساسی بود که در زمان سیدمحمد خاتمی تشکیل شده بود و می‌توانست پناهگاه همه کسانی باشد که به آن‌ها ظلمی صورت گرفته است. اما احمدی نژاد با حذف این هیات جوانفکر را در همان چاهی انداخت که خود کنده بود. او البته در سال آخر می‌خواست آن هیات را احیا کند، اما دیگری کسی آن را جدی تلقی نکرد و.

اما مساله مهم این است: نامه‌هایی که احمدی نژاد ادعا می‌کند در حفظ و حراست از حقوق شهروندی مردم به قوه قضائیه نوشته را برای چه زمانی نگه داشته است؟ همچنان که این نامه را منتشر کرده است، خوب است که نامه‌های دیگرش را هم منتشر کند تا افکارعمومی با قضاوت در مورد نامه‌های احمدی نژاد و بازخوردی که قوه قضائیه وقت به آن نشان داده است قضاوت کنند.
طبیعی است که احمدی نژاد نمی‌تواند مدعی محرمانه بودن این نامه‌ها شود چرا که در ابتدای همین نامه‌ای که اخیرا منتشر کرده اعتقاد خودش را صریحا بیان کرده است که در این مورد قائل به محرمانه بودن این نامه‌ها نیست؛ لذا از او می‌خواهیم هرچه زودتر این نامه‌ها را منتشر کند. نامه‌هایی که در آن مدعی است از حقوق شهروندی زندانیان در سال‌های زمامداری اش (خصوصا در ۸۸) به مقامات قوه قضائیه نوشته شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد، تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۷۳۹، emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
حقوق شروندی که مورد نظر احمدی نژاد هست رو منتظریم ببینیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین