پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، استان‌ها را به واحد‌های کوچکتری تقسیم می‌کند که به هر کدام از واحد ها، بخش می‌گویند. سپس بخش‌ها به واحد‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند که به آن‌ها قطعه مادر می‌گویند. قطعاتی که از قطعه مادر جدا می‌شوند، یک شماره اصلی و یک شماره فرعی دارند، که با علامت ممیز از هم جدا می‌شوند. شماره اصلی در سمت چپ و شماره فرعی در سمت راست ممیز قرار می‌گیرد که، ترکیب این دو شماره، پلاک ثبتی آن ملک می‌باشد.

شعار سال: پلاک ثبتی و تفکیکی چیست؟ پلاک فرعی چیست؟ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ افرادی که با ساخت و ساز و خرید و فروش سرو کار دارند، از پلاک ثبتی و تفکیکی و همچنین تفاوت‌های آن، اطلاع دارند. هنگامی که ملکی در اداره ثبت اسناد ثبت می‌شود، شماره‌ای تحت عنوان پلاک ثبتی به ملک تعلق می‌گیرد.

پلاک ثبتی چیست؟

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، استان‌ها را به واحد‌های کوچکتری تقسیم می‌کند که به هر کدام از واحد ها، بخش می‌گویند. سپس بخش‌ها به واحد‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند که به آن‌ها قطعه مادر می‌گویند. قطعاتی که از قطعه مادر جدا می‌شوند، یک شماره اصلی و یک شماره فرعی دارند، که با علامت ممیز از هم جدا می‌شوند. شماره اصلی در سمت چپ و شماره فرعی در سمت راست ممیز قرار می‌گیرد که، ترکیب این دو شماره، پلاک ثبتی آن ملک می‌باشد.


هدف از ساخت پلاک ثبتی ملک


۱- شناسایی و تشخیص ملک
۲- استعلام ملک
۳- چگونگی تشخیص موقعیت ملک
۴- تطبیق ملک با وضع موجود توسط کارشناس رسمی دادگستری

تفاوت پلاک ثبتی اصلی و فرعی

شماره پلاک ثبتی اصلی، برای قطعه مادر می‌باشد و هر بخش که از قطعه اصلی جدا می‌شود، یک شماره فرعی دارد.

مثلا برای شماره پلاک ۴۵۵۵/۶۵، ۶۵ شماره پلاک اصلی و ۴۵۵۵ شماره پلاک فرعی می‌باشد. از طریق شماره پلاک، می‌توان فهمید که، یک زمین مربوط به کدام قطعه مادر است.

مفروز و مجزی چیست؟

حتماََ در بررسی بعضی از پلاک‌ها با کلمات مفروز و مجزی روبرو شده اید. هنگامی که قطعات فرعی به قطعات کوچکتر تقسیم شوند به آن قطعات فرعی کوچکتر، مفروز و مجزی شده از قطعه فرعی می‌گویند.
مفروز به معنای جدا کردن چیزی از چیز دیگر و مجزی به معنی جزء جزء می‌باشد.

آشنایی با پلاک ثبتی اصلی و فرعی یک ملک

 
پلاک تفکیکی

تقسیم بندی که در خود ساختمان یا ملک انجام می‌شود و برای تشخیص هر قسمت، شماره‌ای تعلق می‌گیرد که به آن شماره پلاک تفکیکی می‌گویند.

پلاک تفکیکی، همان شماره ردیف در صورت مجلس، تنظیم شده برای ثبت اسناد و یا دریافت گواهی پایان کار ساختمان است. این پلاک به معنی این است که هر کدام از قسمت‌های تفکیک شده، قابلیت دریافت سند شش دانگ دارند.

راه‌های دستیابی به پلاک ثبتی

۱-بررسی پلاک ثبتی املاک مجاور: یکی از راه‌هایی که می‌توان به پلاک ثبتی دستیابی داشت، مراجعه به صاحبان املاک مجاور است. زیرا پلاک ثبتی اصلی هر ملک با ملک مجاور، برابر می‌باشد.
البته ممکن است که همسایگان از پلاک ثبتی خود با خبر نباشند.

۲-مراجعه به سازمان آب: راه دیگر دسترسی به پلاک ثبتی، مراجعه به اداره آب و فاضلاب است. البته قبل از مراجعه به سازمان آب، به دادگاه رفته و برگه‌ی مورد نظر (برگه درخواست پلاک ثبتی) را دریافت کنید، زیرا سازمان آب در این خصوص وظیفه‌ای ندارد و می‌تواند درخواست شما را رد نماید.

۳-مراجعه به شهرداری: صاحب ملک با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دادگاه مراجعه کرده و مجوز استعلام را دریافت کند و سپس به شهرداری مراجعه کند و پلاک ثبتی ملک خود را دریافت نماید.

۴-در صورت داشتن سند تک برگ با کد ملی: این روش تنها برای افرادی میسر است که سند رسمی داشته باشند.

۵-استفاده از نقشه‌های هوایی: با استفاده از نقشه‌های هوایی، علاوه بر پیدا کردن پلاک ثبتی، می‌توان به مکان دقیق ملک دست یافت.

استعلام الکترونیکی شماره پلاک ثبتی: با مراجعه به وب سایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وارد کردن شناسه‌ی یکتا، شماره پلاک ثبتی را استعلام نمایید.

پلاک ثبتی در سند کجاست؟

امروزه پلاک‌های ثبتی در سند‌های تک برگ قید می‌شود که این شماره پلاک ثبتی در سمت راست، بالای صفحه‌ی دوم سند مالکیت ملک مورد نظر، نوشته می‌شود.

در سند‌های تک برگ، ملک را به صورت پلاک ثبتی جانمایی می‌کنند. این جانمایی ملک به این معنا است که جای دقیق ملک روی زمین کاملا مشخص شود و برای آن قطعه، فقط یک سند مالکیت صادر می‌شود که این ثبت سند در سیستم کاداستر ثبت شده و امکان صدور سند جدید برای شخص دیگری امکان ندارد.

آشنایی با پلاک ثبتی اصلی و فرعی یک ملک

تفاوت پلاک تفکیکی با پلاک ثبتی

پلاک ثبتی دارای دو بخش اصلی و فرعی می‌باشد. همچنین امکان دارد که قطعه اصلی تقسیم نشود و از پلاک ثبتی فرعی نیز استفاده نشود.

شمارۀ قطعۀ تفکیکی در آپارتمان‌ها، معمولاً همان ردیف صورت مجلس تفکیکی است. این شماره در سند، بنچاق، صورت مجلس و یا نقشۀ تفکیکی، درج و ذکر می‌شود. شماره پلاک تفکیکی یا همان شماره قطعه، از عدد ۱ شروع شده و به تعداد قطعاتی که در بخش اصلی ایجاد می‌شوند، بیشتر می‌شود.

ثبت شماره پلاک تفکیک در سند مالکیت


۱- یک شماره اصلی و یک شماره فرعی
۲- یک شماره اصلی و چند شماره فرعی
۳- یک شماره اصلی بدون شماره فرعی
۴- چند شماره اصلی چند شماره فرعی
جا نما‌های پلاک ثبتی چیست؟
با جا نمایی پلاک ثبتی، می‌توان به موقعیت ملک، همسایگی ها، متراژ، وضعیت ملک شخصی و … دست یافت.
اگر در متراژ و موقعیت ملک با افراد دچار مشکل شده اید، می‌توانید با جا نمایی پلاک ثبتی این مشکل را بر طرف کنید.

نقشه UTM در جانما‌های پلاک ثبتی

نقشه UTM نقشه‌ای است که از طریق دستگاه مختصات جغرافیایی UTM، می‌توان متراژ و مساحت ملک یا زمین شخصی را به شکل دقیق مشخص کرد. اگر در متراژ ملکی با همسایه کناری اختلاف نظر وجود داشته باشد، در واحد صدم متر اندازه گیری می‌شود. نقشه UTM در پایین صفحه سند تک برگی ثبت می‌شود.

آشنایی با پلاک ثبتی اصلی و فرعی یک ملک

باقیمانده پلاک ثبتی چیست؟

گاهی اوقات، مالک قطعه اصلی قسمتی از ملک را تفکیک کرده و به فروش رسانده که در گذشته به هر مقدار زمین باقی مانده، باقی پلاک ثبتی از فرعی می‌گفتند.

نگاه کلی

قطعاتی که از قطعه مادر جدا می‌شوند، یک شماره اصلی و یک شماره فرعی دارند، ترکیب این دو شماره پلاک ثبتی آن ملک می‌باشد.

از طریق پلاک ثبتی می‌توان، موقعیت ملک را بررسی کرد.

هنگامی که قطعات فرعی به قطعات کوچکتر تقسیم شوند، به آن قطعات فرعی کوچکتر، مفروز و مجزی شده از قطعه فرعی می‌گویند.

پلاک تفکیکی، همان شماره ردیف در صورت مجلس تنظیم شده برای ثبت اسناد و یا دریافت گواهی پایان کار ساختمان است.

از طریق پلاک ثبتی املاک مجاور، مراجعه به سازمان آب، مراجعه به شهرداری، کدملی و نقشه هوایی می‌توان به پلاک ثبتی ملک دست یافت.

شماره پلاک ثبتی در سمت راست، بالای صفحه‌ی دوم سند مالکیت، نوشته می‌شود.
با جا نمایی پلاک ثبتی می‌توان به موقعیت ملک، همسایگی ها، متراژ، وضعیت ملک شخصی، و … دست یافت.


UTM نقشه‌ای است بر اساس یک سیستم مختصات جهانی که می‌توان متراژ و مساحت ملک یا زمین شخصی را به شکل دقیق مشخص کرد.

گاهی اوقات مالک قطعه اصلی قسمتی از ملک را تفکیک کرده و به فروش رسانده که در گذشته به هر مقدار زمین باقی مانده، باقی پلاک ثبتی از فرعی می‌گفتند.

منابع:
kilid.com
dadgaran.net
vilator.com
mafrooz.com

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مجله تاوا، تاریخ انتشار:۹ دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۳۹۹۳۸۰، tavamelk.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین