پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
شناسه یکتای ملک یا شناسه یکتای سند مالکیت یا کد یکتای ملک در واقع عددی ۱۸ رقمی می‌باشد که در سمت راست در بالای سند مالکیت درج شده است
شعار سال: امروزه با توجه به خرید و فروش املاک، آرامش خاطر خریداران و فروشندگان تطبیق سند مالکیت با ملک مورد نظر بسیار حائز اهمیت می‌باشد. به همین خاطر برای بالا بردن ایمنی خرید و فروش، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای راه اندازی نموده که به وسیله این سامانه دسترسی به اطلاعات سند مالکیت با شناسه یکتای ملک امکان پذیر می‌باشد.

شناسه یکتای ملک چیست؟
شناسه یکتای ملک یا شناسه یکتای سند مالکیت یا کد یکتای ملک در واقع عددی ۱۸ رقمی می‌باشد که در سمت راست در بالای سند مالکیت درج شده است و شما با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌توانید از آخرین وضعیت ملک خود اطلاعات لازم همچون استعلام اعتبار و صدور و پیگیری سند مالکیت را دریافت نمایید؛ که در ادامه گام به گام استعلام سند مالکیت را توضیح خواهیم داد.

کاربرد شناسه یکتا ملک

استعلام آخرین وضعیت ملک

ثبت در سامانه املاک و اسکان کشور

ایمنی بیشتر معاملات خریداران و فروشندگان در هنگام خرید و فروش ملک

پیگیری استعلام قرارگیری ملک در طرح‌های شهرداری

جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی

امکان استعلام از تمام نقاط کشور
 

مراحل دریافت شناسه یکتای ملک

برای دریافت شناسه یکتای ملک در قدم اول باید مالک یا مالکین ملک یا وکیل قانونی آن‌ها محرز باشد و با ارائه مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی مالک به همراه فتوکپی آنها، و در صورت داشتن وکیل (وکالت نامه معتبر وکیل از مالک یا مالکین) ارائه گردد.

در قدم بعدی باید ملک دارای نقشه یو تی ام عرصه ممهور به تاییدیه مهر کارشناس رسمی نقشه برداری نظام مهندسی و کارشناس رسمی دادگستری باشد، چرا که با داشتن نقشه یو تی ام، موقعیت دقیق و استقرار ملک به همراه مساحت دقیق ملک مشخص است و از مشکلاتی همچون بروز اختلافات و جابحایی مختصات آن به همراه تعارض ملک جلوگیری به عمل می‌آید.

پس از اینکه تمامی مدارک مورد نیاز در بالا توسط متقاضی آماده شد می‌توان به راحتی شناسه یکتای ملک را دریافت نمود.


شناسه یکتای ملک چیست و چه کاربردی برایتان دارد؟

دلایل نیاز انجام نقشه برداری یو تی ام برای دریافت شناسه یکتا ملک
امروزه برای تبدیل سند‌های دفترچه‌ای و منگوله دار و... به سند تک برگ نیاز به نقشه برداری یو تی ام است تا با ادغام اطلاعات دو بانک جامع املاک و کاداستر صدور سند تک برگی امکان پذیر شود. زیرا اطلاعات توصیفی حقوقی مالکانه که در بانک جامع املاک وجود دارد به همراه نقشه یو تی ام که در سیستم کاداستری سازمان ثبت اسناد وجود دارد ماحصل آن صدور سند تک برگی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

برای اینکه احراز هویت هر ملکی صورت پذیرد نیاز به دو دسته اطلاعات خواهیم داشت که در قالب اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی قرار می‌گیرند:

اطلاعات فنی نقشه یو تی ام ملک، شامل اطلاعاتی همچون مساحت و ابعاد اربعه دقیق و گوشه‌های ملک در مختصات UTM، سوابق ثبتی ملک، موقعیت دقیق ملک، وضعیت حال حاضر ملک شامل مساحت، ابعاد، عوارض، تیر برق ها، درختان و... را شامل می‌شود.

اطلاعات حقوقی ملک که در انواع سند منگوله دار، مبایعه نامه، سند رسمی و عادی، بنچاق و... شامل اطلاعاتی همچون آخرین مالک ملک، سال صدور سند، شماره ملک درج شده است.

با توجه به اینکه به دست آوردن اطلاعات ثبتی بسیار زمانبر می‌باشد از این رو اداره ثبت اسناد و املاک کشور؛ مالک یا مالکین را مجاب کرده تا برای صدور سند تک برگی تمام اطلاعات مالکیتی و فنی را در اختیار این سازمان قرار دهند.

به همین خاطر علاوه بر سند مالکیت، باید نقشه یو تی ام از وضعیت موجود ملک توسط مالک تهیه و به اداره ثبت اسناد ارائه شود چرا که در برخی از املاک ابهاماتی درباره ابعاد و مساحت یا پلاک ثبتی آن‌ها دیده می‌شود که با ارائه نقشه جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام این ابهامات برطرف می‌شود.

لازم به ذکر است که برای صدور سند تک برگی نقشه یو تی ام ملک الزامی است چرا که در ابعاد اربعه دقیق به همراه موقعیت دقیق گوشه‌های ملک که مختص به همان ملک باشد باید در سیستم کاداستری کشور به وسیله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت گردد و برای سند تک برگی شناسه یکتای ملک به همراه شناسه جام به صورت شماتیک صادر و در آن درج می‌شود.

از طریق این دو شناسه جام و یکتای ملک دسترسی به اطلاعات فنی و حقوقی ملک بسیار آسان و راحت خواهد بود.

نحوه استعلام سند ملک با استفاده از شناسه یکتا
با توجه به توضیحات داده شده متوجه کاربرد و اهمیت شناسه یکتا شدیم، اما در ادامه می‌خواهیم نحوه استعلام سند ملک با استفاده از شناسه یکتا را به صورت تصویری و مرحله به مرحله با هم آموزش ببینیم تا طبق همین روش استعلام انواع سند ملک را از طریق سامانه سایت ثبت اسناد و املاک کشور را یاد بگیریم.

برای اینکه از آخرین وضعیت سند ملک اطلاع یابید باید وارد سایت ثبت اسناد و املاک کشور شوید که در ادامه مراحل ذیل را قدم به قدم انجام دهید:

مرورگر گوشی یا رایانه (کروم یا فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر یا ...) را باز کنید که توصیه ما استفاده از مرورگر کروم گوگل می‌باشد.

سایت گوگل را باز کنید در این مرحله در کادر جستجوی گوگل عبارت " سایت سازمان ثبت املاک و اسناد کشور " را تایپ نمایید و سپس روی گزینه جستجوی Google کلیک کنید.

گوگل اولین نتیجه‌ی را که به شما نشان می‌دهد سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با آدرس ssaa.ir است با کلیک روی آن به سایت وارد خواهید شد.

پس از اینکه سایت ثبت اسناد و املاک کشور به صورت کامل برای شما نمایش داده شد در منوی سایت، اشاره گر را بر روی گزینه میز خدمات الکترونیک ببرید و با باز شدن زیر منو، گزینه پیگیری استعلام الکترونیک ملک را انتخاب و کلیک نمایید. (مطابق فلش بنفش رنگ تصویر ذیل)
 
شناسه یکتای ملک چیست و چه کاربردی برایتان دارد؟
بعد از کلیک کردن وارد صفحه استعلام الکترونیک خواهید شد در این مرحله با وارد کردن شناسه یکتای ملک در کادر مربوطه و جمع زدن دو عدد که در تصویر نشان داده شده گزینه " ارسال " را کلیک نمایید.

بعد از چک کردن اطلاعات داده شده توسط سامانه، پیگیری سند ملک شما را اجرا می‌نماید و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بعد از کلیک کردن وارد صفحه استعلام الکترونیک خواهید شد در این مرحله با وارد کردن شناسه یکتای ملک در کادر مربوطه و جمع زدن دو عدد که در تصویر نشان داده شده گزینه " ارسال " را کلیک نمایید.

بعد از چک کردن اطلاعات داده شده توسط سامانه، پیگیری سند ملک شما را اجرا می‌نماید و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری پرسون ، تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۳۸۲۵۱۸، www.purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین