پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
محمود جامساز گفت: اکنون که وضعیت اقتصادی کشوربسیار نامطلوب و ازنظر رشد نقدینگی، تورم، بیکاری، فقرو فلاکت، بهداشت و درمان، بیماری کرونا و…شرایط بدی را برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، برگرفته از تصمیم گیری غلط، بی خردانه و بدون عقلانیت برخی ازمسئولان وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های حساس اجرایی اداره امور کشوربوده است که متاسفانه بصورت چرخشی همچنان صاحب پست‌های مدیریتی شده تا این گرفتاری‌ها را برای کشور ایجاد کنند.
شعار سال: جامساز، کارشناس اقتصادی معتقد است؛ کابینه دولت سیزدهم باید متشکل ازجوانان متخصص کاربلد با ایده نو و تفکری توسعه گرایانه باشد نه اینکه مدیران پایه بلند اجرایی به شکلی چرخشی مدیریت کشور را در دست گیرند.

وزاری پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شده اند، آن‌ها برنامه‌های خود را به نمایندگان ملت اریه و بعضا متن آن را در صحن مجلس ایراد کرده اند. اکنون منتظرند تا بهارستان نشینان آن‌ها را برای تصدی پست‌های کلیدی کشور تایید کنند.

چنانچه مدیریت پست‌های مهم کشوربخصوص وزارت خانه‌های اقتصادی به دست افراد ناکارآمد و غیرمتخصص بیفتد وضعیت معیشت مردم و بنگاه‌های اقتصادی اعم از تولید، خدمات، بازرگانی و… بدتر خواهد شد و گرفتاری‌ها بیشترمی شود.

وضعیت اقتصادی کشور مساعد نیست افراد متخصص و کاربلد باید پست‌های کلیدی را در دست گیرند
حال از آنجایی که وضعیت اقتصادی کشور مساعد نیست و به گفته کارشناسان چنانچه مدیریت پست‌های مهم کشوربخصوص وزارت خانه‌های اقتصادی به دست افراد ناکارآمد و غیرمتخصص بیفتد وضعیت معیشت مردم و بنگاه‌های اقتصادی اعم از تولید، خدمات، بازرگانی و… بدتر خواهد شد و گرفتاری‌ها بیشترمی شود.

تورم حدود ۵۰ درصدی، نقدینگی سنگین و سرگردان، فعالیت مراکز تولید با ظرفیت کم، بیکاری گسترده، کسری بودجه بالا، کاهش ارزش پول ملی، وضعیت آشفته بازار‌های سرمایه گذاری، گرانی‌ها و …سری مشکلاتی است که حل آن در گرو انتخاب مدیران متخصص و متبحر با ایده‌های نوین است تا بتوان با راهکار‌های اصولی و اصلاح ساختار‌ها مشکلات موجود را برطرف کنند.

محمود جامساز، کارشناس اقتصادی در این باره گفت: بخش عمده وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم کسانی هستند که درعرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی در قامت وزیر، معاون وزیر و سایر مقامات تصمیم گیرنده در گذشته و حال موثر و دارای پست و مقام بوده اند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی که رئیس جمهور برای اخذ تائید صلاحیت آن‌ها به مجلس معرفی کرده است قبلا در مسند‌های بالای مدیریتی صاحب مقام بوده اند، افزود: کشور اکنون در وضعیت بد اقتصادی قراردارد، بخش عمده این مشکلات ناشی ازتحریم‌ها و ضعف مدیریتی است که از قبل بوده است، به طور مثال سیاست هایی، چون طرح‌های تحول اقتصادی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد که با فروش و درآمد‌های بالای نفتی، اما هیچ گاه این طرح‌ها به سرانجام نرسید، برگرفته از سیاست‌های غلط مدیرانی بود که فقط پست گرفته بودند بدون اینکه به فکر توسعه اقتصاد کشور باشند.

عقب ماندگی‌های اقتصادی برگرفته از تصمیم گیری غلط، بی خردانه و بدون عقلانیت برخی ازمسئولان وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های حساس اجرایی اداره امور کشوربوده است که متاسفانه بصورت چرخشی همچنان صاحب پست‌های مدیرتی شده تا این گرفتاری‌ها را برای کشور ایجاد کنند

سکانداران وزارت خانه‌ها باید توانا و تفکری تحول گرایانه داشته باشند
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اکنون که وضعیت اقتصادی کشوربسیار نامطلوب و ازنظر رشد نقدینگی، تورم، بیکاری، فقرو فلاکت، بهداشت و درمان، بیماری کرونا و…شرایط بدی را برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، برگرفته از تصمیم گیری غلط، بی خردانه و بدون عقلانیت برخی ازمسئولان وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های حساس اجرایی اداره امور کشوربوده است که متاسفانه بصورت چرخشی همچنان صاحب پست‌های مدیریتی شده تا این گرفتاری‌ها را برای کشور ایجاد کنند.

جامساز اظهارداشت: کم توجهی به شایسته سالاری و بی اهمیتی به تخصص و توان مدیریتی باعث شده است که اگر مدیری به دلیل ناکارآمدی از پست و مقامش برکنارمی شود متاسفانه درجایگاه و پست بالاتری بکار گرفته می‌شود و یا چنانچه مدیری در دستگاه‌های دولتی متهم به فساد یا اختلاس می‌شود به جای اخراج آن پست دیگری به او داده می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: خیلی از مدیران همچنان به صورت دوره‌ای و چرخشی پس از گذشت چند سال و یا عوض شدن دولت‌ها دوباره سر کار می‌آیند. البته مشکلی نیست که مدیران لایق، کاربلد و متخصص که دارای کارنامه موفق و درخشانی هستند دوباره بر سر کار بیایند، اما اکنون کشور نیازمند مدیرانی جوان و با استعداد، نخبه و متخصص است تا با اندیشه‌های نو توسعه گرایانه به اقتصاد کشور بنگرد چرا که ناکارآمدی‌های مدیریتی از قبل باعث شده است که اکنون ارزش پول ملی کشور بشدت نزولی و ایران در زمره ۱۰ کشور با ارزش پول ملی پایین قرار گیرد.

وی گفت: به نظر می‌رسد پست‌های مدیریتی کلان اجرایی کشور باید در دست نیروی فعال جوان، تحصیلکرده، متخصص به امور و آگاه به مسائل روزباشد و آن‌ها نیز با تفکری توسعه گرایانه به امور بنگرند چرا که مشکلات امروز اقتصاد کشورحاصل مدیران ناکارآمدی است که توان کار اجرایی با ایده خاص اصلاحی را نداشته اند.

گفتنی است، وزرای پیشنهادی دولت از ابتدای هفته جاری در مجلس شورای اسلامی حضور یافته و برنامه‌های خود را به نمایندگان مردم ارایه کرده اند علاوه بر این خیلی‌ها نیز در صحن علنی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخته اند. حال باید دید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که قرار است روز چهارشنبه به آن‌ها رای بدهند کدام یک از وزرای پیشنهادی را انتخاب می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاددان، تاریخ انتشار:۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۸۴۶۵، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین