پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
شاید بتوان افغانستان را تنها کشور جهان دانست که هم اکنون رئیس ندارد. مشخص نیست عالی‌ترین مسوول یا مقام در این کشور کیست/ قبرس شمالی که در جهان تنها ترکیه آن را به رسمیت می‌شناسد و کشور قبرس اروپایی (قبرس جنوبی که عضو اتحادیه اروپاست) آن را بخشی از خاک کشور خود می‌داند.
شعارسال: رضا غبیشاوی - حمله طالبان به کابل و سرنگونی بدون مقاومت حکومت "جمهوری اسلامی افغانستان"، این کشور را در شرایط عجیب و غریب یا شاید بی مشابه روبه رو کرده است. ۴ ویژگی عجیب این روز‌های افغانستان را می‌توان اینگونه برشمرد.

۱- بدون دولت

افغانستان هم اکنون کشور بی دولت است و نوعی خلاء قدرت و بلاتکلیفی در این کشور دیده می‌شود. معمولا کشور‌ها به هنگام سرنگونی حکومت مستقر در کودتا، انقلاب، شورش، جنگ داخلی، حمله خارجی یا ... ممکن است برای مدت زمان اندکی دچار خلا قدرت شوند، اما به سرعت پر می‌شود. به عنوان مثال در انقلاب ۵۷، با سقوط حکومت شاهنشاهی ایران در ۲۲ بهمن، دولت موقت که قبل از این تاریخ ایجاد شده بود؛ مسوولیت اداره کشور را برعهده گرفت.

در حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، با سرنگونی حکومت جمهوری عراق به ریاست صدام حسین، آمریکا رسما این کشور را تحت اشغال خود اعلام کرد و ابتدا برای آن حاکم نظامی و سپس حاکم غیرنظامی تعیین کرد.

در مصر با استعفا و کناره گیری حسنی مبارک از ریاست "جمهوری عربی مصر"، او اداره کشور را به دست شورای عالی نظامی کشور سپرد. در انقلاب لیبی، مخالفان، دولت موازی تشکیل دادند و بعد از سرنگونی حکومت قذافی، دولت مخالفان، اداره امور کل کشور را به دست گرفت. در افغانستان هیچ یک از این موارد دیده نشد و از زمان سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی در افغانستان تاکنون که در هفته دوم هستیم، از برقراری دولت خبری نیست.

۲- هیچ کشوری، به رسمیت نمی‌شناسد

تشکیلات فعلی اداره کننده افغانستان یا طالبان یا امارت اسلامی افغانستان از سوی هیچ کشوری در جهان تاکنون به رسمیت شناخته نشده است. دولت سابق طالبان در افغانستان که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ قدرت را در دست داشت و در نهایت در حمله امریکا در سال ۲۰۰۳ سرنگون شد؛ تنها از سوی ۳ کشور امارات، پاکستان و سعودی به رسمیت شناخته شده بود، اما هم اکنون هیچ کشوری تشکیلات اداره کننده افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

این وضعیت برای کشوری به بزرگی و اهمیت افغانستان بی مانند است. علاوه بر این، هیچ کشوری درباره مالکیت بر افغانستان نیز، ادعایی ندارد.

هم اکنون کشوری مانند قره باغ یا آرتساخ، اعلام استقلال کرده و از سوی دولت این کشور هم اداره می‌شود، اما هیچ کشور عضو سازمان ملل در جهان آن را به رسمیت شناخته نشده است. تنها دو کشور آبخازیا و اوستیای جنوبی (این دو کشور عضو سازمان ملل متحد نیستند) آن را به رسمیت می‌شناسند. کشور آذربایجان هم می‌گوید این منطقه، بخشی از این کشور است.
 

طالبان فعلا به رسمیت شناخته نمی‌شوندهرج و مرج سیاسی در افغانستان
 
همچنین کشور‌هایی وجود دارند که هنوز عضو سازمان ملل متحد نیستند و از سوی اندک شماری از کشور‌های جهان به رسمیت شناخته می‌شوند و معمولا کشور دیگری، آن را بخشی از خاک خود می‌داند. مانند کشور قبرس شمالی که در جهان تنها ترکیه آن را به رسمیت می‌شناسد و کشور قبرس اروپایی (قبرس جنوبی که عضو اتحادیه اروپاست) آن را بخشی از خاک کشور خود می‌داند.

کشور‌هایی مانند آبخازیا و اوستیای جنوبی که عضو سازمان ملل متحد نیستند و تنها روسیه و چند کشور معدود مثل سوریه و ونزوئلا و نیکارآگوئه آن‌ها را به رسمیت می‌شناسند، اما گرجستان می‌گوید این دو منطقه، استان‌های شمالی این کشور هستند. تایوان با نام رسمی جمهوری چین و متفاوت از جمهوری خلق چین دیگر مورد است که تنها ۱۶ کشور جهان آن را به رسمیت می‌شناسند.

کوزوو هم نام کشور اسلامی است که گرچه عضو سازمان ملل متحد نیست، اما از سوی ۱۱۰ کشور جهان از جمله قدرت‌های غربی (شامل امریکا و اروپایی ها) به رسمیت شناخته شده است. کوزوو از صربستان جدا شده، اما کشور صربستان این استقلال را به رسمیت نمی‌شناسد و همچنان آن را استان جنوبی خود می‌داند.

در یمن هم دو دولت وجود دارد. دولت حوثی‌ها (انصارالله) که قدرت را در پایتخت (صنعا) به دست گرفته و دولت تشکیل داده، اما تنها از سوی ۲ کشور جهان (ایران و سوریه) به رسمیت شناخته می‌شود. این دولت مورد حمایت ایران است. دولت دوم مستقر در بندر عدن در جنوب یمن که از سوی سازمان ملل متحد و بقیه کشور‌های جهان، به رسمیت شناخته می‌شود.

قبلا، هنگامی که داعش (دولت خلافت اسلامی در عراق و شام) نیز دولت تشکیل داده بود این دولت از سوی هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشد.

۳- سفارتخانه‌های بلاتکلیف

سفارتخانه‌های افغانستان در سایر کشورها، در بلاتکلیفی به سر می‌برند. نه به طالبان (امارت اسلامی افغانستان) پیوسته اند نه دولت جمهوری اسلامی افغانستان باقی مانده است تا آن‌ها به عنوان نماینده این دولت کار کنند و نه می‌توانند ویزای افغانستان صادر کنند، چون همه ورودی‌ها و خروجی‌های افغانستان به جز فرودگاه کابل در کنترل طالبان است.

در این زمینه می‌توان به ۲ مثال اشاره کرد. وقتی صدام به کویت حمله کرد خانواده حاکم (آل صباح) شامل امیر و ولیعهد و شماری از وزیران به سرعت به خاک سعودی فرار کردند و دولت در تبعید کویت را در شهر "عرعر" در شمال سعودی شکل دادند. همزمان همه سفارتخانه‌های کویت در دیگر کشور‌ها ضمن حفظ ارتباط با دولت در تبعید کویت، به کار خود ادامه دادند و از جمله مهمترین کار آنها، حمایت از شهروندان کویتی فراری در کشور میزبان بود.

در انقلاب لیبی در سال ۲۰۱۱ هم تقریبا همه سفارتخانه‌های اصلی به دولت مخالفان پیوستند که از جمله می‌توان به جدایی سفیر معروف دولت قذافی در سازمان ملل متحد (عبدالرحمن شلقم) و پیوستن او به دولت مخالفان اشاره کرد.

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره لیبی، از دخالت نظامی خارجی برای حمایت از مخالفان قذافی و جلوگیری از سرکوب خونین مخالفان و مردم معترض توسط ارتش قذافی سخنرانی کرد.

در نشست‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از سقوط کابل به دست طالبان، نماینده افغانستان در سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت خواستار سختگیری جامعه جهانی در برابر طالبان و خودداری از به رسمیت شناختن آن‌ها شد.

۴- حکومت بدون رئیس

شاید بتوان افغانستان را تنها کشور جهان دانست که هم اکنون رئیس ندارد. مشخص نیست عالی‌ترین مسوول یا مقام در این کشور کیست. اشرف غنی رئیس جمهور خلع شده از قدرت، به امارات فرار کرد و در این کشور به سر می‌برد و ادعایی در این باره ندارد. "هبت‌الله آخوندزاده" رهبر طالبان یا امارت اسلامی افغانستان هم ادعایی درباره رهبری یا ریاست بر افغانستان یا حکومت یا دولت فعلی در این کشور ندارد.

افغانستان نه تنها رئیس یا عالی‌ترین مقام ندارد بلکه مدعی این سمت را هم ندارد. اشرف غنی که به امارات فرار کرده ادعایی درباره اینکه همچنان رئیس جمهوری است ندارد. کشور‌های دیگر هم او را به عنوان رئیس جمهوری به رسمیت نمی‌شناسند. هم اکنون تنها معاون رئیس جمهور سابق مستقر در منطقه پنجشیر با انتشار یک توییت، خود را سرپرست ریاست جمهوری افغانستان دانست، اما دیگر خبری از فعالیت‌های او به این عنوان نشد.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری عصرایران، تاریخ انتشار:۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۷۹۹۹۶۶، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین