پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۵۷۳۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازگشت اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: در آخرین روز ها‌ی دولت قبل قانون مصوب و اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شد.
شعارسال: ساداتی نژاد افزود: در حال حاضر قانون تمرکز اجرایی شده و شرکت بازرگانی دولتی ایران به وزارتخانه بازگشت است، همچنین معاونت بازرگانی در حال احیا است و قانون تمرکز با قدرت هم احصا و هم اجرا خواهد شد تا حوزه کشاورزی بتواند با فرماندهی واحد در کل زنجیره و اجزای مختلف آن پاسخگو باشد.

ساداتی نژاد خشکسالی را عامل کاهش تولید گندم در کشور دانست و تصریح کرد: تجربه خوبی در زمینه خودکفایی محصولات استراتژیک مانند گندم داریم؛ امسال زیر ۵ میلیون تن خرید گندم داشتیم که به خاطر خشکسالی بوده و در دیمزار‌ها برداشتی نداشتیم، بنابراین مجبوریم حجم بیشتری گندم وارد کنیم، اما برنامه‌های قبلی نشان می‌دهد که کشور ظرفیت خودکفایی مناسبی دارد.

وی با بیان این که کشاورزی ما در حال حاضر به صورت سنتی، معیشتی و خرده مالکی اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اینکه کشاورزی ما تبدیل به کشاورزی تجاری شود باید با استفاده از مدیریت واحد، سطح درآمد کشاورزان را افزایش دهیم که راه این کار، کشاورزی قراردادی است؛ باید با کمک شرکت‌های پشتیبان زنجیره‌های ارزش را به کشاورزان معرفی کنیم و کشاورزان و زنجیره ارزش را به هم متصل کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی افزود: در برخی کشور‌ها ۹۰ درصد کشاورزی قراردادی است، بذری کاشته نمی‌شود مگر اینکه تکلیف محصول و تکلیف خریدار محصول مشخص شده باشد و طبق نیاز و الگوی مصرف خریدار، تولید محصول انجام می‌شود تا برگردانده نشود که ما در این بخش ضعف داریم و گاهی دچار بیش بود در محصولات و عدم پذیرش بازار می‌شویم، بنابراین باید الگوی کشت را اجرا کنیم.

اجرای الگوی کشت بدون ابزار کشاورزی قراردادی امکان پذیر نیست

وزیر جهاد کشاورزی با بیا این که اجرای الگوی کشت ابزار می‌خواهد، گفت: یکی از این ابزار‌ها قیمت بوده که تا الان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبوده و مجلس کمک کرد شورای قیمت‌گذاری را به همین منظور در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد کردیم تا قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود و این قیمت باید قبل از آغاز کشت اعلام شود، به همین منظور در جلسه امروز قیمت گندم برای سال زراعی جدید ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

وی ادامه داد: ابزار دوم برای اجرای الگوی کشت، کشاورزی قراردادی است، اگر به کشاورز می‌گوییم به جای صیفی جات گیاهان دارویی بکارد باید خریدار محصول از قبل مشخص شده باشد، کشاورزی قراردادی و حضور صنایع تبدیلی در کنار کشاورز باعث می‌شود کشاورز با خیال راحت کار را انجام دهد.

ساداتی نژاد افزود: صنایع تبدیلی بذر مناسب و اصلاح شده، کود مورد نیاز و آموزش لازم را به کشاورز می‌دهند و محصول را بیمه کرده و در آخر محصول را از کشاورز خریداری می‌کنند که این اقدام تولید و درآمد کشاورزان را افزایش خواهد داد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مطالعات بر روی اجرای الگوی کشت در اراضی کشاورزی کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده، اما در اجرا مشکل داشتیم که به زودی اجرایی خواهد شد.



شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از غلات‌نیوز، تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۱۷۲۶، http://ghalatnews.ir/
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
0
0
واقعا خدا به داد ساداتی نژاد برسه. می خواد چکار کنه با این حجم مشکلات
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین