پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۵۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در افغانستان مهمترین موضوعی که اتفاق افتاده خروج افغانستان از اشغال بوده که این مهترین اتفاق افغانستان است و برخلاف آن چیزی که برخی سعی کردند روی کار آمدن طالبان را مهترین اتفاق وانمود کنند، اما اینگونه نیست.
شعار سال: «جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تحولات اخیر افغانستان اظهار کرد: میزبانی برادران افغانی امتحان شده است یعنی از سال ۵۸ که شوروی‌ها به افغانستان حمله کرده و افغانستان را اشغال کردند، میزبانی ما از برداران و خواهران افغانستان آغاز شد. در آن زمان به آمار سازمان ملل متحد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افغانی به تدریج وارد ایران شدند که البته این عدد کاهش و افزایش پیدا کرد و جابجایی ایجاد شد.

او افزود: لذا همواره همین حدود در ایران باقی ماندند و زندگی کردند، آن‌ها واقعا برادران ما بودند نه مثابه برادر بلکه واقعا برادران ما بودند و زمانی ما یک کشور بودیم. به هرحال مرز‌های جغرافیایی عصر امروز و عصر جدید، ما را در دو کشور قرار داده است و ما و آن‌ها همواره یکدیگر را همراهی کردیم. افغانی‌ها یار و برادران ما بودند حتی در جنگ ایران و عراق و در بحث مدافعان حرم که یک مسئله امنیت منطقه‌ای است لذا اینکه ایرانی‌ها از مردم افغانستان میزبانی کنند این چیز تازه‌ای نیست و ما امتحان خود را پس داده ایم آن‌ها هم امتحان خود را پس دادند.

قنادباشی گفت: افغانستان روز‌های خوبی را پشت سر نگذاشته است. به رغم اینکه موفقیت‌هایی هم در خروج آمریکایی‌ها داشتند، اما برای هر ملتی ممکن است پیش بیاید که یک ناآشفتگی‌هایی رخ بدهد و مجبور شوند که مدتی را در کشور خارجی بگذرانند، پذیرش آن‌ها از جانب ما یک وظیفه است.

او ادامه داد: در افغانستان مهمترین موضوعی که اتفاق افتاده خروج افغانستان از اشغال بوده که این مهترین اتفاق افغانستان است و برخلاف آن چیزی که برخی سعی کردند روی کار آمدن طالبان را مهترین اتفاق وانمود کنند، اما اینگونه نیست. در منشور سازمان ملل متحد زمانی که از، کشور‌ها و حقوق آن‌ها صحبت می‌شود اصلی‌ترین حقوق آن‌ها احترام به اصل حاکمیت ملی است و متاسفانه آمریکایی‌ها حاکمیت افغانستان را محترم نشماردند و بدون اجازه وارد افغانستان شده و بدون اجازه باقی ماندند. در زمان اشغال افغانستان جنایت‌های زیادی را علیه مردم مرتکب شدند لذا الان این اشغال پایان پیدا کرده و آمریکایی‌ها علاقمند به باقی ماندن در افغانستان بودند لیکن نتوانستند و نقطه جالب این است که خود آمریکایی‌ها معترف هستند که شکست خوردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه داد: الان در آمریکا چه حزب جمهوری خواه و چه حزب دموکرات بر اینکه خروج آن‌ها خفت بار بود ایمان دارند و فقط بر سر اینکه چه کسی مقصر است دعوا و اختلاف دارند. خروج و آزادی یک کشور از اشغال بسیار مهم است و طبیعی است وقتی که اشغال پایان پیدا می‌کند مسئله بعدی مطرح می‌شود. حتی خود طالبان هم نمی‌گویند که ما روی کار آمدیم بلکه مقدمه‌ای است برای تشکیل یک ساختار جدیدی که آن‌ها معتقدند که باید همه اقوام و گروه‌ها در حکومت شرکت داشته باشند و این خیلی مهم است یعنی افغانستان امروز هیچگاه نگفته که ما حکومت را انحصاری در اختیار خواهیم گرفت و ما خوشحال هستیم که این‌ها فعلا این دیدگاه را دارند

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار:۱۲ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۲۷۶۲۸، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
0
0
چی داره می گه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین