شعارسال: عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادی، با اشاره به اخذ مالیات از خودروهای لوکس، اظهار داشت: مالیات بر خودروهای لوکس، نخستینبار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مصوب شد. نمایندگان مجلس تصویب کردند که خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان به میزان ۰.۲ درصد ارزش آنها مشمول مالیات شوند.
او افزود: این مالیات در سال ۹۹ هیچگونه وصولی نداشت. بر اساس بررسیهای ما دولت حتی آییننامه اجرایی آن را در سال ۹۹ ابلاغ و تصویب نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس با تکمیل و تغییر مالیات بر خودروهای لوکس، آن را دوباره مصوب کردند.
پیشبینی درآمد ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از محل مالیات خودروهای لوکس
این کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ اخذ این مالیات، بیان کرد: این قانون به صورت پلکانی برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان تصویب شد. به این صورت که خودروهای بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد و خودورها تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد و خودروهای بالای ۴.۵ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول مالیات میشوند. این نوع مالیات در طبقهبندی نظام مالیاتی، ذیل مالیات بر دارایی و ثروت قرار میگیرد و با مالیات بر درآمد، تفاوتهایی دارد.
ارسطو اظهار داشت: قانون بودجه، قانون یکساله است و باید سعی کنیم قوانینی که منجر به قوانین اصلی میشود، در جای خود اصلاح کنیم. فکر میکنم بزرگترین نقدی که به مالیات خودروهای لوکس وارد میشود، این بوده که مبنای مصوب آن یک قانون موقت یکساله به نام قانون بودجه است که شاید زمانی جهت بررسی کارشناسی بیشتر و رفع ایرادات آن در بستر بودجه، وجود ندارد.
او، اشاره کرد: اگر نمایندگان مجلس، طرحی ارائه دهند که این قانون در قوانین اصلی مالیاتی، جایگاه خود را پیدا کند، بهطور قطع بسیاری از ایرادات و انتقادات به آن، برطرف میشوند و قابلیت اجرای بالاتری نیز پیدا میکنند.
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار:۱۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۳۲۱۱۴۶۴، www.iribnews.ir