پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۵۹۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
دلیل رشد بازار در دو ماه گذشته رشد ارزش سهم‌هایی بزرگی بوده است که از رشد پیشین بازار و قیمت واقعی خود عقب افتاده بودند، در نتیجه صندوق‌های سهامی که بر روی این سهم‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند، سود بیشتری کسب کرده‌اند و مابقی تغییر چندانی نداشته‌اند.
شعار سال: مرداد ۱۳۹۹ در زمانی که شاخص کل بورس در اوج بود، سود هر یونیت صندوق‌های سرمایه گذاری تا ۵۰ درصد نیز رسید. زمانی که شاخص کل بورس روند نزولی پیش گرفت، سرمایه گذاران در صندوق‌ها همچنان از نوع سرمایه گذاری خود در سود و از محفوظ بودن سرمایه‌های خود خوشحال بودند. زمانی که بازار روند صعودی خود را دوباره از سر گرفت، سرمایه گذاران منتظر سود بیشتری بودند و اینگونه معترض اند که چرا که به طور متوسط همان ۲۰ درصد سود دریافت می‌کنند؟

سهراب حسین زاده، مدیر عملیات اجرایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان سهم‌آشنا در پاسخ به این پرسش که با توجه به روند صعودی بازار سرمایه در چند ماه گذتشه چرا میزان سود پرداختی صندوق‌ها متناسب با این روند نبوده است گفت: بستگی دارد چه نوع صندوقی موضوع بحث باشد، در بازار سرمایه، طیف متنوعی از صندوق‌ها همچون صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، صندوق‌های مختلط و مانند آن وجود دارد.

وی افزود: به طور کلی صندوق‌های درآمد ثابت برای این طراحی شده است که تحت تاثیر نوسانات و رشد‌ها و افول‌های شتابان بازار سرمایه قرار نگیرد. به طور معمول فاصله سود صندوق‌های درآمد ثابت در دوره‌های رشد شتابان یا سقوط شدید، تفاوت شگفتی باهم ندارد و در شرایط فعلی رقم تقسیم سود آنان طبیعی است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که دلیل رشد بازار در دو ماه گذشته رشد ارزش سهم‌هایی بزرگی بوده است که از رشد پیشین بازار و قیمت واقعی خود عقب افتاده بودند، در نتیجه صندوق‌های سهامی که بر روی این سهم‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند، سود بیشتری کسب کرده‌اند و مابقی تغییر چندانی نداشته‌اند. در عین حال بازار هنوز به تعادل نرسیده است و نمی‌توان بازدهی صندوق‌ها را به سرعت بالا برد.

دوری حداکثری سهامداران نا آشنا از سرمایه گذاری مستقیم در بورس

مدیر عملیات اجرایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان سهم‌آشنا در پاسخ به این پرسش که سهامداران خرد چه میزان از پرتفوی خود را به صندوق‌ها اختصاص دهند، گفت: پیشنهاد اصلی این است که سرمایه‌گذاران ناآشنا از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه دوری حداکثری داشته باشند و روی آوردن به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، بطور غیرمستقیم باشد. بهتر است سهامداران خرد، سرمایه‌های خود را بطور کامل وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند. اما متاسفانه مردم به رغم تمام افت و خیز‌ها و با وجود ناآشنایی با این بازار، باز هم اصرار دارند که به صورت مستقیم وارد آن شوند. روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس برای افراد ناآشنا بسیار پرریسک و خطرناک است و توصیه می‌کنم تمامی سرمایه گذاران غیرمتخصص از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ارتباط با پیش‌بینی شاخص کل بورس در ۶ ماه دوم سال گفت: بسیای از پرسش‌ها حول این موضوع است که آیا شاخص کل بورس همچنان صعودی خواهد بود؟ در واقع وضعیت آینده بازار سرمایه به قیمت دلار گره خورده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش قیمت دلار به دلیل عدم تحقق درآمد‌های بودجه و هزینه‌های بالای جاری کشور، انتظار افزایش شاخص کل را داشت.

متقارن بودن دامنه نوسان بهترین حالت است و ایدئال‌ترین حالت حذف دامنه نوسان

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان تغییر دامنه نوسان نرسیده است، گفت: دامنه نوسان باید یک خط قرمز برای مسئولان تلقی شود. نباید با کوچکترین اتفاقی به سراغ دامنه نوسان رفت و در آن تغییر ایجاد کرد. باید یکبار برای همیشه در مورد دامنه نوسان تصمیم گرفت و بر آن تصمیم باقی ماند. متقارن بودن دامنه بهترین شکل آن است و نباید به شیوه ماه‌های قبل یعنی دامنه نامتقارن بازگردد.

ایده‌آل‌ترین شکل دامنه نوسان آن است که به طور کلی دامنه نوسان حذف شود و بازار براساس عرضه و تقاضای واقعی اداره گردد. ولی در شرایط فعلی چنین اقدامی می‌تواند بازار را دستخوش هیجان کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای بورس، تاریخ انتشار:۲۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۳۸۷۹۸، www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین