پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
ما جنگ طلب و حتی تفنگ به دست و جنگجو هم نبودیم، بلکه قدم نهادنمان به میدان ضرورتی بود که شرایط دشمن ساخته اقتضا می‌کرد. جنگ را که تحمیل کردند، ما به عنوان جهادگران به جبر مسلح شدیم و به دفاع برخاستیم؛ تکلیفی شرعی و ملی که کنشی طبیعی هم بود. آنان درنده خویی از حد می‌گذراندند و ما، اما به مهار زدن بر چنگ و دندانشان بسنده می‌کردیم. به کشتن ما حریص بودند، ما، اما در «سفک دما» یشان امساک می‌ورزیدیم. این هم در جهان بینی معرفتی ما ریشه داشت.
شعار سال: از سوی دیگر این را هم معتقد بودیم و هستیم و حماسه دفاع مقدس هم امضای خون نهاد پای این گزاره عقیدتی که انقلاب اسلامی ایران شهادت‌الحدوث و شهادت‌البقاست؛ یعنی حدوث و ایجاد آن بر پایه شهادت‌باوری است؛ رشحه‌ای از حقیقت که جلوه کامل آن را در عاشورا دیده ایم و بعد از آن بشر تصاویری خاص در قیام‌های خالص و ناب علیه بیداد را تجربه کرده است. انقلاب اسلامی ما و فرزندش نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در این دایره تعریف می‌شود و می‌توان ریشه‌های آن را جان گرفته از خون پاکان دانست. ماندگاری این انقلاب و نظام و یکپارچگی ایران عزیز نیز به‌برکت شهادت و جریان این نور مطلق در فلات ایران است.

ما خود را با عاشورا و سطر‌های نورانی قرآن تعریف می‌کنیم. وقتی در شرح مؤمنان می‌خوانیم «والذین هم على صلواتهم یحافظون» و مراقبتشان را بر نمازشان می‌بینیم، به این باور می‌رسیم که باید مراقب و حافظ شهادت هم باشند. با این نگاه به امروز و فردا و فردا‌هایی می‌نگریم که از راه خواهند رسید. تربیت نیرو برای فردای کشور هم اقتضا می‌کند به فرهنگ شهادت مستظهر باشیم و ظرفیت‌های وجودی انسانی را بدان غنی سازی کنیم. راه استغنا این است. دولت و همه دستگاه‌های مسئول هم باید به این مهم توجه و اهتمام داشته باشند.

ما مردمان به ویژه رزمندگان دفاع مقدس حتما به اندازه توان و گستره معرفتمان در این «صراط مستقیم» همراهی خواهیم کرد. نهاد‌های فرهنگی و تشکیلات فرهنگ ساز برای نهادینه شدن فرهنگ شهادت و ایثار در همه شئون بکوشند و این نگاه را توسعه دهند که نیاز ما به این فرهنگ فقط برای زمان جنگ نیست که از قضا در زمان صلح بیشتر بدان نیاز داریم؛ هم برای ساختن کشور و هم برای اینکه دیگر جنگی اتفاق نیفتد. چه اینکه ما هرگز از جنگ استقبال نمی‌کنیم، بلکه همه توانمان را می‌گذاریم و راهبردسازی می‌کنیم که جنگی اتفاق نیفتد.

ما اگر از شکوه شهادت و حرمت دفاع مقدس می‌گوییم، به این دلیل است که هر دو مفهوم به شدت ضدجنگ است. ما با جنگ مخالفیم، بنابراین با جنگ افروزان هم سر ناسازگاری داریم و تقویت بنیه دفاعی کشور هم برای مرزبانی از صلح و صلاح است. پروژه‌های دفاعی هم مقوم صلح و توسعه برد موشک‌ها هم برای سدسازی در برابر جنگ و فزون خواهی بیگانه است. ما نه دیروز اهل جنگ بودیم و نه امروز و نه هیچ وقت دیگر، اما از همان اول اهل دفاع مردانه بوده ایم و هستیم و خواهیم بود. روحیه شهادت و ایثار هم به این قدرت دفاعی توانی دوچندان و ضریبی چندبرابری می‌دهد؛ بنابراین تأکید می‌کنیم که روحیه دفاع مقدس باید پررونق‌تر از همیشه و مثل خون در رگ‌های جامعه جریان داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شهرآرا نیوز، تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۱۶۲۱، shahraranews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین