پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
جلگه خوزستان که روزگاری پرآب‌ترین استان ایران به شمار می‌آمد، حالا با مدیریت ناکارآمد منابع آب به وضیعتی رسیده که زمستان‌ها مردم این استان گرفتار سیلاب فاضلاب هستند و تابستان هم با کم‌آبی و قطع آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند.
شعار سال: از سال‌های قبل تاکنون، موضوع فرسودگی شبکه فاضلاب در استان خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز از طریق رسانه‌های مختلف مطرح و پیگیری شده است؛ اما در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حال مشکل فاضلاب وخیم‌تر شد؛ به طوری که با بارش باران در هر خیابانی پا می‌گذاشتیم، شاهد آبگرفتگی در سطح گسترده، مسدود شدن معابر و وارد شدن آب به منازل و فروشگاه‌ها بودیم.

عمق بحران به حدی رسید که آب از سر وسایل خانگی و اجناس در فروشگاه‌ها گذشت، اهالی خانه‌های آسیب دیده در محاصره آب به پشت بام‌ها پناه برده و چادر‌هایی برای اسکان علم کردند، هلال احمر، گروه‌های جهادی، مواکب، سپاه، بسیج و ... همه و همه همچون سیلاب سال ۹۸ پای کار آمدند و امدادرسانی می‌کردند، اما طبق معمول مسئولان در پس پرده غیبت رفتند و مخاطبانی بودند که یا در دسترس نبودند و یا تلفن‌های همراه خود را پاسخ نمی‌دادند.



جلسه‌های متعدد ستاد مدیریت بحران برای استانی بحران زده یکی پس از دیگری تشکیل می‌شدند، تصمیم‌هایی اتخاذ و بر روی کاغذ نوشته شد، اما همه وعده‌ها از کاغذ به عمل تبدیل نمی‌شدند، گردنبند گناه بین مسئولان خوزستان دست به دست می‌شدند و هر کسی تلاش می‌کرد آن را بر گردن دیگری بیندازد، البته این گونه که پیداست، این استان دچار بحران مدیریتی است.
 

به گفته کارشناسان، مسئله فاضلاب استان خوزستان یک مسئله سراسری است. به این صورت که در شهر‌های اصلی استان هنوز به شیوه ۵۰ سال قبل اقدام به دفع فاضلاب می‌شود که بعضا در روستا‌های استان‌های دیگر این گونه نیست. برای اصلاح و راه اندازی فاضلاب این استان باید تمام کوچه‌ها و خیابان‌های این استان شخم زده شود و اصلا یک مسئله ساده و دم دستی نیست.



فاضلاب این استان که قرار بود با وام‌های عجیب و غریبی که برای اصلاح آن گرفته شد، نه تنها درست نشد؛ بلکه این روز‌ها وضع بدتری نسبت به گذشته دارد. جالب این است که همین وام برای شهر شیراز گرفته شد و در آن شهر مشکل آب و فاضلاب به طور کامل حل شد، ولی در این استان معلوم نیست که این مبلغ صرف چه کاری شد و یا اصلا کجاست؟ آیا نباید دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به این مسئله ورود کنند.



چندی پیش استاندار خوزستان نیز در باره مسئله فاضلاب خوزستان نکاتی را گوشزد کرد؛ صادق خلیلیان عصر امروز شنبه در حاشیه نشست بررسی پروژه‌های فاضلاب و دفع آب‌های سطحی خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهار آب‌های سطحی و دفع آب فاضلاب یکی از مشکلات استان خوزستان به‌خصوص در برخی از شهر‌ها مثل بندر امام، ماهشهر و اهواز حادتر است که سال‌های گذشته باعث نارضایتی مردم و بروز مشکلاتی برای آن‌ها شد.


فاضلاب در کف خیابان‌های خوزستان
استاندار خوزستان افزود: این جلسه را با هدف بررسی آخرین وضعیت، احصای مشکلات، گزارش عملکرد اقدامات انجام شده در دو سال اخیر، میزان اجرایی شدن مصوبات و همچنین بررسی اقداماتی که باید تداوم داشته باشد، برگزار کردیم.



وی با بیان اینکه راهکار‌ها در راستای حل مشکلات استان خوزستان به دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم بندی شده است، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت باید اقدامات سریع و این آمادگی را برای پاییز روبه‌رو داشته باشیم تا مردم دچار مشکلات نشوند.



استاندار خوزستان گفت: در بلندمدت نیز جلسات و اجرای طرح‌ها را ادامه می‌دهیم تا ظرف دو سال آینده این مشکل (آب‌گرفتگی) را برای همیشه از چهره خوزستان بزداییم.



نکته قابل توجه این است که سالیان سال است به علت نبود یک مدیریت خوب و منسجم و از همه مهم‌تر نظارت درست و دقیق، منابع مالی این استان که باید خرج رفع مشکلات بنیادین این استان می‌شد از بین رفته و باعث شده است چهره زشت ناکارآمدی در وسط خیابان‌های خوزستان نمایان شود. به گفته کارشناسان حل این معضل نیازمند کار چنیدن و چند ساله است و باید از همین حالا گام‌ها برداشته شود. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در انتظار خوزستان خواهد بود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۶۸۵۲۰، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین