پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۰۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ارائه خدمات مشاوره روانشناسی توسط اپلیکیشن "اسنپ" را غیر قانونی دانست.
شعار سال: دکتر حاتمی گفت که درحالی اپلیکیشن اسنپ مدعی است از روانشناسان " پروانه‌دار" برای ارائه مشاوره به مردم استفاده می‌کند که در عمل اینگونه نیست.

به گفته وی، " بعضا افرادی در این پلتفرم خدمات مشاوره و روانشناسی ارائه می‌دهند که حتی روانشناس نیستند و این موضوع تخلف است. "

دکتر محمد حاتمی اظهار کرد: برخی پلتفرم‌ها نظیر اسنپ مدعی هستند که برای خدمات مشاوره و روانشناسی که ارائه می‌دهند از روانشناسان پروانه دار استفاده می‌کنند، اما در عمل اینگونه نیست و بعضا افرادی که در این پلتفرم‌ها ارائه خدمات می‌دهند حتی روانشناس نیستند چه برسد به اینکه پروانه داشته باشند و در واقع این‌ها در حال تخلف اند.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به طور مشخص در خصوص خدمات مشاوره و روانشناسی که اپلیکیشن اسنپ ارائه می‌دهد به شرکت مخابرات نامه نوشته و شکایت کرده است تا جلوی کار آن‌ها گرفته شود. امکان نظارت بر کار این‌ها وجود ندارد و تحت نظارت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور فعالیت نمی‌کنند و از نظر ما کار این‌ها مورد تایید نیست.

حاتمی با بیان اینکه اقدام اپلیکیشن یاد شده در خصوص ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به دلیل آنچه استفاده از افراد بدون تخصص خواند، غیر قانونی است، تصریح کرد: ما به طور مشخص در خصوص اپلیکیشن اسنپ به شرکت مخابرات نامه نوشتیم که کار آن‌ها غیر قانونی است. نماینده حقوقی اسنپ، اما مدعی شد این اپلیکیشن افرادی را به کار می‌گیرد که پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دارند، این در حالی است که بررسی‌های ما و شکایاتی که به سازمان واصل شده نشان می‌دهد کاملا خلاف آنچه نماینده حقوقی اسنپ ادعا کرده، این اپلیکیشن از افرادی استفاده می‌کند که اصلا روانشناس نیستند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به" تبعات حاصل از ارائه خدمات روانشناسی از سوی غیر متخصصان" گفت: افزایش آسیب‌های روانی و اجتماعی از جمله تبعات ارائه خدمات روانشناسی از سوی افرادی است که تخصص و صلاحیت ندارند و در کاری مداخله می‌کنند. ما از شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات تقاضا داریم جلوی ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره از سوی اپلیکیشن اسنپ و امثال آن را بگیرد. ما نیز به نوع خود در این راستا به دادگاه شکایت خواهیم کرد.

جوابیه «اسنپ دکتر» درباره اظهارت رییس سازمان روانشناسی

روابط عمومی «اسنپ‌دکتر» با انتشار جوابیه‌ای درباره اظهارات رئیس سازمان نظام روانشناسی مبنی بر غیرقانونی بودن ارائه خدمات روانشناسی توسط این اپلیکیشن، توضیحاتی ارایه و تاکید کرد که تمام روانشناسان و مشاوران همکار «اسنپ‌دکتر» دارای مجوز‌های لازم برای فعالیت هستند و صحت مدارک آن‌ها پیش از شروع به کار بررسی شده است.

 در این جوابیه آمده است: «تمام روانشناسان و مشاوران همکار «اسنپ‌دکتر» دارای مجوز‌های لازم برای فعالیت هستند و صحت مدارک آن‌ها پیش از شروع به کار بررسی شده است.

در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ پزشک و مشاور در اپلیکیشن اسنپ‌دکتر در حال فعالیت هستند که شامل فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد به بالا می‌شوند. تمام روانشناسان و مشاوران اسنپ‌دکتر مجوز‌های لازم برای فعالیت را دارند. همچنین این مشاوران و روانشناسان در زمان ثبت نام مدارک خود را به اسنپ‌دکتر ارائه کرده‌اند و فعالیت آن‌ها بعد از بررسی صحت این مدارک آغاز شده است همچنین اکثر روانشناسان و مشاوران اسنپ‌دکتر تجربه‌ی فعالیت چند ساله دارند، برخی استاد دانشگاه هستند و همزمان در مراکز تحت نظر سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی مشاوره‌ی روانشناسی ارائه می‌دهند؛ مستندات این فعالیت‌ها نیز موجود است.

از سوی دیگر، نظارت اسنپ‌دکتر به بررسی مدارک اولیه محدود نمی‌شود، مشاوران پیش از شروع به کار در اپلیکیشن اسنپ‌دکتر، توافق‌نامه‌ای برای رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی امضا و در جلسات آموزشی شرکت می‌کنند. همچنین پس از هر مشاوره، کیفیت‌سنجی صورت می‌گیرد و نظر کاربران درباره‌ی مشاوره‌ای که داشته‌اند ثبت و در پروفایل مشاور نمایش داده می‌شود. در مواردی که عملکرد مشاوران ضعیف‌تر از حد انتظار باشد، حتی با وجود داشتن پروانه فعالیت، همکاری با این مشاوران متوقف می‌شود. سیستم نظردهی کاربران پس از هر مشاوره امکان بررسی دقیق‌تر عملکرد متخصصان را فراهم کرده است و شفافیت بیشتری را ایجاد کرده است.

از سوی دیگر سازمان نظام روانشناسی باید به این نکته واقف باشد که به دلیل طولانی بودن روند دریافت پروانه و شماره نظام روانشناسی بسیاری از روانشناسان و مشاوران امکان دریافت پروانه فعالیت ندارد. روند دریافت پروانه نظام روانشناسی بسیار طولانی، طاقت فرسا و پیچیده است. بسیاری از مشاوران و روانشناسان بیش از دو سال است که در صف مصاحبه کمیسیون‌های تخصصی منتظر دریافت پروانه فعالیت هستند و این مسئله شکایت بسیاری از روانشناسان را در پی داشته است. با وجود اینکه روند این مصاحبه‌ها با شروع همه‌گیری کرونا آنلاین شده، اما تغییری در زمان انتظار برای پروانه حاصل نشده است. این انتظار وجود دارد که مسئولین سازمان نظام روانشناسی به این روند بررسی سرعت ببخشند.

اسنپ‌دکتر از زمان شروع فعالیت خود به هزاران نفر مشاوره‌ی روانشناسی ارائه داده و نقشی مهم در تسهیل دسترسی مردم به خدمات روانشناسی و ارائه‌ی خدمات مشاوره داشته و محدودیت‌های جغرافیایی موجود در مسیر دسترسی به خدمات مشاوره روانشناسی با کیفیت را از میان برداشته است و تلاش می‌کند تا نقشی اساسی در راستای ارتقای سلامت عمومی جامعه داشته باشد.

در پایان، در پاسخ به ابهامات مطرح شده در خصوص قانونی نبودن فعالیت اسنپ‌دکتر باید اشاره کرد که اسنپ‌دکتر دارای مجوز فعالیت از سوی اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی است و آمادگی همکاری‌های لازم با سازمان‌های مرتبط را دارد.»
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
0
هر از چند گاهی از این نوع پیامها رو میبینیم.اینکه مردم نباید زود اعتماد کنند یا اینکه اپلیکیشن باید دقت نظر بیشتری داشته باشه و یا نظارت کافی وجود نداره، هر کدوم جای بحث داره.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین