پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۲۶۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
رییس جدید صندوق توسعه ملی با بیان اینکه منابع ورودی صندوق توسعه ملی متنوع می‌شود، گفت: یکی از چالش‌های ما در صندوق توسعه ملی هم این است که چقدر از منابع تثبیتی، چقدر توسعه‌ای و چه مقدار آن هم باید ثروت آیندگان باشد.

  شعار سال:«مهدی غضنفری» در مراسم تودیع و معارفه رئیس پیشین و جدید هیات عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی متعلق به ملت ایران است و مدیران به صورت موقع می‌آیند و می روند اما صندوق همیشه وجود دارد، اظهار داشت: همه ما باید سعی کنیم که صندوق به اهداف خود برسد. امیدواریم که در صندوق توسعه ملی مطابق با طرح آمایش سرزمین در همه ابعاد گام‌های بیشتری برداشته شود. 
 
وی به بیان آمار جهانی صندوق‌های توسعه ملی پرداخت و گفت: صندوق‌های ثروت ملی در اکثر کشورهای جهان وجود دارند. طبق آخرین آمارهای سال ۲۰۱۸ تعداد ۸۱ صندوق در ۵۰ کشور وجود دارد. همه این صندوق‌ها  سه جهت گیری اصلی دارند. برخی جهت گیری تثبیتی دارند. یعنی وضعیت اقتصاد کشور را تثبیت می‌کنند و پشتیبان نظام بودجه ریزی هستند.  بعضی از صندوق‌ها نیز توسعه‌ای هستند. یعنی به بودجه کاری ندارند، بلکه به پشتیبانی از طرح‌های توسعه‌ای می‌پردازند.  تعدادی نیز تسهیلی به معنای تسهیل کننده انتقال ثروت بین نسلی هستند.
 
غضنفری ادامه داد: ۵۰ درصد صندوق‌های جهان صندوق ثروت یا صندوق آیندگان هستند. یعنی کسی حق ندارد منابع آنها را برای بودجه جاری یا طرح‌هایی که حالت اجتماعی دارند هزینه کند. مگر اینکه منابع در طرح‌هایی خرج شود که منابع را به صندوق باز می‌گردانند.
 
وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های ما  در صندوق توسعه ملی هم این است که چقدر از منابع تثبیتی باشد، چقدر توسعه‌ای و چه مقدار آن هم باید ثروت آیندگان باشد.
 
رییس جدید صندوق توسعه ملی عنوان داشت: دومین موضوع این است که برخی از صندوق‌های جهان از نظر منابع ورودی کالایی هستند و منابعشان از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تأمین می‌شورد. برخی دیگر کالایی هستند، اما منابعشان از کالاهایی غیر از نفت و گاز  یعنی کالاهایی مانند مس، الماس و مواردی از این دست منابع خود را تأمین می‌کنند. بعضی از صندوق‌ها هم غیر کالایی هستند. یعنی مازاد تجاری و مازاد بودجه کشور را وارد صندوق می‌کنند. کشورهایی مانند چین و سنگاپور صندوق‌هایی غیر کالایی دارند. 
 
غضنفری ادامه داد: این تقسیم بندی به ما این ایده را می‌دهد که ممکن است بتوانیم بر اساس فرصت‌هایی که وجود دارد منابع ورودی صندوق را متنوع کنیم. 
 
وی اظهار داشت: ارزش دارایی ۸۰ صندوقی که در جهان وجود دارد ۸ هزار میلیارد دلار است. ۶۰ درصد این داریی متعلق به صندوق هایی است که منبع درآمدیشان فروش نفت است. صندوق‌های غیر نفتی و غیر کالایی‌ها هم ۴۰ درصد این دارایی را به خود اختصاص داده‌اند. موضوع این است که وجود ۴۰ درصد درآمدهای صندوق‌های غیر نفتی در جهان به این معنا است که ما نیز می‌توانیم بخشی از داریی‌های صندوق را از منابع غیر نفتی به دست بیاوریم. بر اساس آمارهای جهانی صندوق توسعه ملی جمهور اسلامی ایران از نظر میزان دارایی در رتبه ۲۳ قرار دارد.
 
غضنفری با بیان اینکه برنامه‌های ما برای آینده صندوق در سه دسته قابل تقسیم بندی است، گفت: یک دسته از برنامه‌ها مربوط به ورودی‌های صندوق است، دسته دوم به خروجی‌های صندوق مرتبط است، و سومین دسته نیز روی فرایندهای داخلی صندوق اجرا خواهد شد.
 
وی افزود: از جمله برنامه‌های قابل اجرا در ورودی‌های صندوق این است که تعیین کنیم صندوق توسعه ملی ایران چند درصد تثبیتی، چند درصد توسعه‌ای و چند درصد هم ثروت آیندگان باشد. منطق اساس‌نامه صندوق نشان می‌دهد که منابع صندوق از نوع ثروت آیندگان است. باید این ثروت از راه‌های مختلف افزایش داده شود. بنابراین، یکی از برنامه‌ها این است که سهم ثروت آیندگان در صندوق مشخص شود و به هیچ عنوان استفاده نشود.  پس باید در مورد متنوع‌سازی ورودی‌ها کار کنیم و منابعی غیر از درآمدهای نفتی برای صندوق پیدا کنیم. 
 
رییس صندوق توسعه ملی به برنامه‌های خود در فرایندهای داخلی پرداخت و عنوان داشت: در مورد فرایندهای داخلی هم به نظر می‌رسد اختیارات هیأت عامل محدود شده، اگر بخشی از اختیارات هیأت امنا به هیأت عامل داده بشود کار بهتر پیش خواهد رفت. موضوع استقلال مدیریت حساب‌های صندوق از بانک مرکزی نیز مطرح است. ما باید بتوانیم در مورد حساب‌های صندوق تصمیم گیری داشته باشیم. 
 
وی عنوان داشت: یکی از برنامه‌ها این است که بتوانیم حضور در بازارهای سرمایه‌ای داخلی و خارجی را کلید بزنیم. 
 
غضنفری افزود: باید بتوانیم از خط اعتباری بانک‌ها برای تقویت تسهیلات ریالی استفاده بکنیم. صندوق می‌تواند خیلی از تسهیلات را از منابع خودش اعطا نکند، بلکه با استفاده از اعتبارش از منابع ریالی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات استفاده کند. 
 
همچنین، رییس صندوق توسعه ملی امکان خرید و فروش ارز در سامانه بانک مرکزی،  پیگیری وصول مطالبات صندوق از دولت و بانک‌های عامل،  تعامل گسترده با همه نهادهای تقنینی، قضایی، پولی، توسعه روابط بین الملل با صندوق‌های مختلف در سطح جهان و کمک به فعالیت‌های اقتصادی را به عنوان دیگر برنامه‌های خود عنوان داشت.
 
امروز شنبه ( ۲۴ مهر) مراسم تودیع و معارفه رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با حضور مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در صندوق توسعه ملی برگزار شد.
 
آیت الله سید ابراهیم رئیسی هفته گذشته در حکمی، مهدی غضنفری را به سمت عضو و رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی منصوب کرد. بدین ترتیب غضنفری به جای مرتضی شهیدزاده  سکاندار صندوق توسعه ملی خواهد شد.
 
مهدی غضنفری پیش از این در دولت نهم رئیس سازمان توسعه تجارت و در دولت دهم وزیر بازرگانی و سپس وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.
 
در حکم رییس جدید صندوق توسعه ملی آمده است؛ انتظار دارد ضمن همکاری و تعامل با سایر اعضای محترم و اتخاذ راهکارهای مناسب در پیشبرد آرمان ها و اهداف صندوق و تبدیل بخشی از دارایی های حاصل از فروش فراورده‌های نفتی و گازی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده‌ی اقتصادی و نیز صیانت از سهم نسل‌های آینده مجّدانه بکوشید.
 
همچنین در حکمی دیگر، مسعود موحدی، اصغر ابوالحسنی هستیانی، حسین عیوضلو و علیرضا میرمحمد صادقی به عنوان اعضای جدید هیأت عامل صندوق توسعه ملی منصوب شدند.


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایرنا، تاریخ انتشار:  24 مهر  1400، کدخبر: ، www.irna.ir،84506061

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
از این جهت گیری‌ها کدومش رو ما داریم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین