پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
بسیج دانشجویی دانشکدهٔ مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه‌ای به احمد وحیدی، وزیر کشور پیرامون حواشی دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتخاب استانداران و معاونانشان نکاتی را یادآور شد.

شعار سال:بسیج دانشجویی دانشکدهٔ مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه‌ای به احمد وحیدی، وزیر کشور پیرامون حواشی دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتخاب استانداران و معاونانشان نکاتی را یادآور شد که متن نامه به شرح زیر است:
 
سردار احمد وحیدی
وزیر محترم کشور
 
سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و ارواح طیبه شهدا و امام شهدا در مقطع حساس کنونی که وزارت کشور درگیر انتصابات استانداران کشور می باشد لازم دانستیم چند نکته ای را خدمتتان متذکر شویم.
 
همانطور که مستحضرید وزارت کشور به عنوان اصلی ترین وزارت خانه کشور که خط مشی های ملی و محلی تدوین شده دولت را اجرا می کند و قدرت اجرایی دولت به حساب می آید. در علم اداره و مدیریت دولتی یکی از ویژگی های اصلی اداره و کارگزار مردم دوری از سیاست و سیاست بازی و بازی های حزبی است و اگر روزی مدیر دولتی خود را درگیر بازی های سیاسی کند آن روز، روز شروع ناکارآمدی اداره و مرگ آن است.
 
در این مقطع حساس کنونی شاهد تصمیم سازی و تاثیر گذاری نمایندگان مجلس برای انتخاب استانداران حوزه انتخابیه خود هستیم که تبعات جبران ناپذیری برای هر دو قوه کشور درپی خواهد داشت که به اختصار به آنها اشاره خواهیم کرد:
 
۱. زیر سوال رفتن استقلال هر قوه کشور، قوه مقننه به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر بر اجرای قوانین و قوه مجریه به عنوان قوه اجرایی کشور.
 
۲. استانداران کشور به جای اتصال به وزارت کشور و تصمیم گیری مستقل خود را وام دار نمایندگان مجلس دانسته و در انتصاب مدیران، فرمانداران و بخشداران کشور ملزم به تامین نظر نمایندگان مجلس می دانند و عملاً این نمایندگان مجلس هستند که برای استان ها تصمیم گیرنده خواهند بود نه دولت.
 
۳. اگر اجازه ورود سیاست به نهاد اداره را دادیم، اداره به جای حرکت به سمت خدمت به مردم و کارآمدی، به سمت تامین منافع جناح های سیاسی حرکت خواهد کرد.
 
۴. به دلیل تسلط سیاسیون و غلبه نظرات سیاسی در سازمان ها، بروکرات ها و اداره کنندگان از بیان نظرات و عقاید و پیشنهادهای خود اجتناب میکنند و نسبت به وقایع داخل سازمان خود بی تفاوت می شوند.
 
۵. از آنجا که احزاب و تشکل های سیاسی که روی کار می آیند برنامه ها و اهداف مختلفی را دنبال میکنند و اغلب اهداف و برنامه های حزب پیشین را قبول ندارند یا از تجارب گذشته بیم دارند؛ بنابراین هر مدیر به امید کسب موفقیت یا پاسخگویی به سیاسیون و فشارهای نهادی راه سازمان خود را از گذشته آن تغییر می دهد و از تجربیات و مستندات گذشته استفاده نمی کند.
 
۶. با افزایش نگرش های سیاسی در سازمان ها مدیران و مسئولین ممکن است در بسیاری از مواقع به جای گام برداشتن در راستای کسب اهداف برنامه ریزی شده سازمانی، به منظور حفظ و بهبود شرایط سیاسی تصمیم گیری هایی انجام دهند که مسیر فعالیت های سازمان را تغییر دهند.
 
۷. اهمیت جهت گیری های سیاسی در سازمان موجب می شود که افرادی تلاش کنند برای نزدیک شدن به مراکز تصمیم گیری و تأثیرگذاری بر تصمیمات و همچنین بالا بردن جایگاه سازمانی خود از ابزارهای غیراخلاقی استفاده نمایند تا خود را موافق شرایط سیاسی موجود جلوه دهند.
 
۸. جایگزینی افراد وابسته به جریان های سیاسی در سازمان ها و همچنین ارتقا و پیشرفت سریع آنان در سلسله مراتب سازمانی باعث میشود تبعیض و نابرابری توسط کارکنان یا شهروندان احساس شود و از آنجا که آنها معمولاً از بیان نارضایتی و احساس خود اجتناب میکنند این روند به تدریج در گذر زمان منجر به رواج این فرایند نادرست در سازمانها میشود.
 
۹. حضور سیاسیون در فرایندهای بوروکراسی موجب صوری شدن راهکارهای شغلی در عمل میشود و لذا تجربه، دانش و تخصص افراد نادیده گرفته میشود و شایسته سالاری عملا جایگاه خود را از دست میدهد.
 
۱۰. وابستگی افراد سیاسی سازمانها به مراکز حکومتی و خط مشی گذار که منابع بسیار زیادی را در اختیار دارند به آنها این امکان را میدهد تا به راحتی در دستگاه های اجرایی نفوذ نموده و با هدف کسب سود و منافع بیشتر دست به اقدامات ناسالم و خلاف قانون بزنند.
 
و در پایان بخشی از صحبت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای را خدمت شما و نمایندگان محترم مجلس متذکر می شویم: «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.» ( امام خامنه ای، ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ )
 
بسیج دانشجویی دانشکدهٔ مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار:  24 مهر  1400، کدخبر: 970924، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
حتما یه ارتباطاتی وجود داره که میخوان شخص مورد نظر خودشون رو بعنوان استاندار معرفی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین