شعار سال: سانگ یانگ موتور نامی است که برای بازار خودروی ایران کاملا شناخته شده، محسوب میشود. این کمپانی با شاسی بلند موسو کار خود را در کشورمان آغاز کرد و به تدریج محصولات دیگری نیز وارد بازار شد که آخرین آنها تیولی است.
اما سانگ یانگ که در برخی منابع به عوان چهارمین شرکت خودروسازی بزرگ کرهای معرفی میشود، تاریخچهای پرفراز و نشیب داشته است! بدین ترتیب که در سال ۱۹۸۶ تاسیس و در سال ۱۹۹۱ همکاری خود را با گروه دایملر آغاز کرد. در سال ۱۹۹۷ دوو سهام دار اصلی سانگ یانگ شد، اما این همکاری عمر کوتاهی داشت و در نهایت سال ۲۰۰۴ کمپانی سایک چین به سهامدار اصلی (۵۱ درصد) سانگ یانگ مبدل شد.
شرایط نامناسب مدیریتی و بازار ضعیف موجب شد تا در سال ۲۰۰۹ این کمپانی اعلام ورشکستی کند. اینجا بود که پای ماهیندرا به سرنوشت سانگ یانگ باز شد و در سال ۲۰۱۱ هندیها با ۴۶۳.۶ میلیون دلار مالکیت کمپانی را بدست آوردند.
اما استراتژی هندی نیز برای سانگ یانگ موثر واقع نشد تا باتوجه به شرایط نامناسب مالی از سال ۲۰۲۰ بار دیگر مراحل اعلام ورشکستگی خود را دنبال کند و تحت نظارت دادگاه قرار بگیرد.
از آن زمان پیوسته خبرهای مختلفی در رابطه با آینده سانگ یانگ منتشر میشود تا آنکه طی روزهای گذشته خبر رسمی واگذاری آن به یک استارت آپ با نام ادیسون موتورز منتشر شد.
ادیسون موتورز یک استارت آپ تولیدکننده اتوبوسهای الکتریکی و سایر وسایل نقلیه ویژه بخش خدمات حمل و نقل عمومی الکتریکی است که تنها ۶ سال از تاسیس آن میگذرد. عدد معامله ۲۶۰ میلیون دلار اعلام شده و احتمالا تا آخر نوامبر شرایط انتقال نهایی میشود.
اما در چنین شرایط آشفتهای که سانگ یانگ اسیرش شده، تلاش برخی شرکتهای ایرانی برای مونتاژ محصولات مرتبط با برند مذکور در نوع خود جالب توجه است. (همانطور که اشاره شد این شرکت در سال ۲۰۲۰ مراحل اعلام ورشکستگی خود را آغاز کرده بود)
سانگ یانگ که طی ۱۰ سال برابر با ۲۰۰ میلیون دلار ارزش برند خود را از دست داده و به نوعی حراج شده تا مالک جدیدی داشته باشد اگر همین مسیر را دنبال کند، طی یک دهه آینده عملا برای همیشه به فراموشی سپرده خواهد شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۹۲۲۴، http://www.didbaniran.ir/