پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
در جدیدترین اقدام تفرقه‌افکنانه، اسکناس ۵۰۰ مناتی جدید جمهوری باکو که به تازگی و به مناسبت یادبود اولین سالگرد جنگ قره‌باغ منتشر شده با تصویری از پل خدا آفرین بر روی این اسکناس همراه شده است. این پل که به تازگی و در جریان جنگ‌های سال گذشته با ارمنستان در اختیار باکو قرار گرفته است قدمتی طولانی دارد و از دو بخش قدیم و جدید تشکیل شده که بخش قدیم مربوط به قرن ۱۲ میلادی و بخش جدید آن مربوط به قرن ۱۵ میلادی است. این پل از سال ۱۳۷۶ ثبت آثار ملی ایران شده است. گرچه مالکیت پل خداآفرین مشترک است، اما احتمالا تا چند وقت دیگر باکو ادعای مالکیت این پل و این سو و آنسوی آن را خواهد کرد؟!
شعار سال: با وجود حسن نیت و همکاری ایران- هیچگاه روابط مطلوبی نبوده و همواره تنش و بدبینی در زیر روابط به ظاهر دوستانه پنهان بوده است. شاید دلیل این بدبینی سیاست تجزیه‌طلبانه این کشور باشد که همواره طمع به استان‌های شمالغربی «ما» دارد و در این رابطه با نزدیکی به ترکیه دست به اجرای سیاست‌های پان‌ترکی زده است و در مقابل تا جایی که در توان دارد ایرانی زدایی و پارسی زدایی را بدون در نظر گرفتن سال‌ها یکی بودن دو ملت در پیش گرفته است. از طرف دیگر باکو روابط حسنه با رژیم اسراییل داشته وخطر استفاده از پایگاه‌های این کشور برای ضربه به ایران همواره مطرح بوده است. در کنار این اقدامات این کشور ید طولایی در ثبت آثار ایرانی به نام خود دارد و به نوعی از سه منظر جغرافیایی، فرهنگی و مشاهیر چشم طمع به کشور ما دارد.

در جدیدترین اقدام تفرقه‌افکنانه، اسکناس ۵۰۰ مناتی جدید جمهوری باکو که به تازگی و به مناسبت سالگرد جنگ با ارمنستان منتشر شده با تصویری از پل خدا آفرین بر روی این اسکناس همراه شده است. این پل که به تازگی و در جریان جنگ‌های سال گذشته با ارمنستان در اختیار باکو قرار گرفته است قدمتی طولانی دارد و از دو بخش قدیم و جدید تشکیل شده که بخش قدیم مربوط به قرن ۱۲ میلادی و بخش جدید آن مربوط به قرن ۱۵ میلادی است. همچنین این پل از سال ۱۳۷۶ ثبت آثار ملی ایران شده است. گرچه مالکیت این پل مشترک است، اما احتمالا تا چند وقت دیگر باکو ادعای مالکیت این پل و این سو و آنسوی آن را خواهد کرد؟!
شیطنت دولت باکو و تصویر پل خداآفرین روی اسکناس ۵۰۰ مناتی
علاقه‌مندان به تاریخ می‌دانند که نام قسمت شمالی ارس به «آران» معروف بوده است و وقتی حاکمان این منطقه پس از سقوط امپراتوری روسیه و در بحبوحه تشکیل شوروی، نام آذربایجان را برای اولین بار در سال ۱۹۱۸ میلادی بر این منطقه نهادند مورد انتقاد بسیاری از ایرانیان و آذری‌های وطن دوست کشورمان قرار گرفتند، اما آن‌ها در آن مقطع این مسئله را تنها یک نام‌گذاری ساده عنوان کردند، اما با گذشت زمان معلوم شد که این نام‌گذاری ساده، سرمنشا بسیاری از مشکلات جغرافیایی شده است. حال که عکس این پل بر روی اسکناس جمهوری باکو آمده در آینده بعید نیست که سرآغاز مشکلات دیگری برای کشور باشد.

البته مشکل ایران با با باکو تنها مشکل جغرافیای نیست و این جمهوری دست طمع بر روی میراث ادبی، فرهنگی و اجتماعی کشور دراز کرده و علاوه بر آن حتی به این هم قانع نبوده و از ورزشکاران ایرانی برای کسب نام و جایگاه در دنیای ورزش استفاده نموده است. همچنین بسیاری از مشاهیر ایرانی نیز به نام این کشور مصادره شده‌اند ازجمله نظامی گنجوی شاعر پارسی گوی ایرانی که پیشتر عکس او هم بر روی اسکناس ۵۰۰ مناتی این کشور در سال ۱۹۹۳ میلادی منتشر شد. جالب است که در مزار این شاعر در شهر گنجه حکمرانان آذربایجان اقدام به از بین بردن و انتقال کاشی و سنگنوشته‌های فارسی کرده‌اند و سعی در پارسی زدایی از او و آرامگاهش دارند؟!

در بعد فرهنگی هم، در غفلت مسئولین کشور، تار ایرانی در هفتمین کمیته میراث معنوی یونسکو به نام باکو ثبت شد؟! و از آنجا نیز تار و کمانچه بر روی اسکناس یک مناتی آن‌ها رفت. تا ادعا‌های باکو علاوه بر مرز‌های جغرافیایی و مشاهیر ایرانی، فرهنگ ایرانی را نیز نشانه رود. شاید جالب باشد که بدانید غذای ایرانی «دلمه» نیز در فهرست غذا‌های باکو در یونسکو ثبت شد و اگر دولتمردان باکو می‌توانستند شاید برای محکم‌کاری، عکس این غذا را هم بر روی یکی از اسکناس‌های خود چاپ می‌کردند؟!
در مجموع باید گفت که نباید انتظار داشت حواشی دولتمردان باکو با کشورمان به این زودی‌ها پایان یابد.
 
شیطنت دولت باکو و تصویر پل خداآفرین روی اسکناس ۵۰۰ مناتی


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰، کدخبر:۴۸۴۳۳، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین