پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در پاسخ به اظهارات تازه باکو گفت، نمی‌توان با کاربرد زور مناقشه قره باغ را از دستور کار بین‌المللی خارج ساخت.

  شعار سال: سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان روز شنبه در واکنش به سخنان «حکمت حاجی اف» دستیار ریاست جمهوری، جمهوری آذربایجان گفت، استفاده از زور نمی‌تواند مناقشه قره باغ کوهستانی را از دستور کار بین‌المللی خارج کند.
 
به نوشته وبگاه «نیوز آرمنیا» حاجی اف روز جمعه گفت که مناقشه قره باغ پایان یافته است. قره باغ دیگر یک موضوع سیاست خارجی نیست، بلکه یک موضوع در دستور کار داخلی است.
 
«واهان هونانیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان، در این زمینه گفت، ارمنستان بارها موضع اصولی خود را در قبال مسئله قره باغ اعلام کرده است. یعنی موضع ارمنستان با موضع جامعه بین‌المللی همخوانی دارد. تنها از طریق ماموریت روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، مذاکرات صلح امکان دستیابی به حل و فصل جامع و پایدار مناقشه قره باغ کوهستانی بر اساس اصول و عناصر شناخته شده برای طرفین، از جمله حق مسلم مردم را فراهم می‌کند.
 
جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»،  رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.
 
مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.
 
در توافق آتش‌بس قره‌باغ، ارمنستان پذیرفته مسیرهای بسته حمل‌ونقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با نخجوان را باز کند اما در هیچ جای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف مرز و محروم‌شدن ایران از دسترسی به مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌شود، حرفی زده نشده است.
 
در آستانه یک سالگی توافق آتش‌بس ایروان، باکو و مسکو بر سر قره‌باغ کوهستانی، وزیر خارجه ارمنستان در مصاحبه با یک رسانه فرانسوی از مواضع جمهوری آذربایجان بشدت انتقاد کرد.
 
این مقام ارشد ارمنستانی در گفت‌و‌گو با مجله فرانسوی «نوول ارمنستان» (Nouvelles d'Armenie) اعلام کرد که وضعیت در قفقاز جنوبی به دلیل اقدامات غیرسازنده جمهوری آذربایجان همچنان شکننده است.
 
آرارات میرزویان گفت: «به‌رغم توقف خصومت‌ها در راستای بیانیه سه جانبه ارمنستان، روسیه و (جمهوری) آذربایجان در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (توافق آتش‌بس سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی)، وضعیت همچنان ناپایدار است زیرا (جمهوری) آذربایجان به برخی تعهدات مندرج در بیانیه فوق‌الذکر عمل نمی‌کند».
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس  ، تاریخ انتشار: 15  آبان  1400، کدخبر: ،14000815000629 ،www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین