پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیلمعتقد است که اسرائیل با طرح قوم و گروه سیزدهم یهود بنام خزرها و تجمیع یهودهای ناراضی از جنگ روسیه-اوکراین در انجا و سپس انتقال شان به اسرائیل، نوعی بازی چند وجهی را تدارک ببیند. از یکطرف استیلای امنیتی -قومیتی در آذربایجان ایجاد کند( یهودی سازی قفقاز). سپس فشار بر ایران و جهت دهی به دو دالان زنگزور و لاچین را در تخاصم آذربایجان- ارمنستان راهبری راهبردی کند، نوعی اعتلاف ضد ایرانی در منطقه ایجاد کند و حتی از برگ های این بازی برون مرزی، به نفع نخست وزیر فعلی در میدان نیروی درون سرزمینی اسرائیل، بهره برداری کند.

شعار سال: «سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل و پیامد‌های احداث اردوگاه در جمهوری آذربایجان برای انتقال یهودیان روسیه به این کشور معتقد است که اخیراً رژیم صهیونیستی اعلام کرده که قصد دارد برای جلوگیری از اعزام یهودیان روسیه به جنگ علیه اوکراین، این افراد را از این کشور خارج کند و آن‌ها را در اردوگاه‌هایی در جمهوری آذربایجان اسکان دهد که بسیاری آن را یهودی‌سازی قفقاز قلمداد می‌کنند. قبل از هر چیز باید دانست که یهودیان قفقاز و ذاتِ حیاتِ آن‌ها یک سابقه تاریخی دارد. یهودیان در ریشه‌شناسی قومیت و مذهب‌شان نام ۱۲ قبیله را اعلام کرده‌اند که معتقدند این ۱۲ قبیله از زمان بنی‌اسرائیل به بعد وجود داشته‌اند. بعد‌ها هم نامی از «قبیله سیزدهم» به میان آوردند. صهیونیست‌ها اعتقاد دارند که یک قوم به نام «قومِ خزر» در قفقاز حضور داشته، اما هیچ سندی در این مورد ارائه نمی‌کنند(شعار سال : دو کانون قومی یهود در منطقه شامل یهودیان اشکنازی یا یهود ریشه دار در اروپا و روسیه و یهود میزراهی، یهود ریشه دار در خاورمیانه است).

برخی دیگر هم اعتقاد دارند که این مسائل به نوعی یک جعل تاریخی یا تاریخ‌سازی به نفع اسرائیل است تا از این طریق بتوانند یک پیشینه تاریخی برای خودشان خلق کنند. در این بین بحث قبیله یا قوم سیزدهم را باید در راستای همین سناریو بدانیم؛ چراکه عده‌ای معتقدند این قوم یا قبیله به هیچ وجه وجود خارجی نداشته، اما برخی دیگر می‌گویند که این قوم وجود داشته، اما در نهایت یهودی شده‌اند. بر این اساس و با اشاره به همین ریشه تاریخی به وضوح می‌بینیم که اسرائیل از گذشته به این منطقه نگاه ویژه داشته و حالا هم به دنبال آن هستند تا این روند را به نوعی دیگر اجرایی کنند. صهیونیست‌ها می‌خواهند این موضوع را به یهودیان روسیه و قفقاز القاء کنند که شما همان قوم خزر هستید و با توجه به فضای مساعدی که برای تل‌آویو در جمهوری آذربایجان وجود دارد، آن‌ها به دنبال پیاده‌سازی این سناریو هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد، با تمام این تفاسیر اگر فرض را بر این بگذاریم که قره‌باغ طی روز‌های آینده به صورت رسمی به جمهوری آذربایجان خواهد پیوست، این احتمال وجود دارد که اردوگاه‌های متعلق به یهودیان در این منطقه بنا شود. از سوی دیگر هم باید متوجه بود که اسرائیل پروژه ضربه زدن به ایران را با تمام توان و شدت خود در قفقاز دنبال می‌کند و حالا هم در این راه به دنبال ائتلاف و اتحادسازی علیه تهران در مقیاس منطقه‌ای است. باید متوجه بود که اسرائیل در آذربایجان نفوذ امنیتی خود را حفظ خواهد کرد و در این میان ممکن است که بحث کریدور زنگزور را هم بر اساس راهبرد خودش تغییر وضعیت بدهد. بر همین اساس اگر بگوییم که تل‌آویو در بخشی از سناریوی خود سعی دارد تا با انتقال یهودیان روسیه به آذربایجان و ساخت اردوگاه برای اسکان آن‌ها به ایران ضربه بزند، به نظرم گزافه نگفته‌ایم.

آذربایجان ،پایگاهی جدید برای یهود خزر یا کانون قوم گرایی سیاسی اسرائیل

نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که زمانی که یهودیان قرار است از کشور مبدأ خود خارج شوند، باید مستقیماً به اراضی اشغالی سفر کنند، اما برای اولین بار ما شاهد آن هستیم که اسرائیل قرار است یهودیان روسیه را در آذربایجان اسکان دهد و سپس به سرزمین‌های اشغالی منتقل کند. اینکه جماعتِ مذکور قرار است تا چه زمانی در آذربایجان بمانند یا اینکه آیا اسکان آن‌ها موقتی است یا دائمی، مشخص نیست، اما مسأله اصلی این خواهد بود که اسرائیل با این اقدام می‌تواند چینش و آرایش ژئوپلیتیکی را به هم بزند. احتمال دیگری هم وجود دارد؛ به گونه‌ای که ممکن است صهیونیست‌ها تا زمان اجرا شدن پروژه‌شان علیه کریدور زنگزور، این یهودیان را در یک محل خاص و حتی نزدیک به مرز‌های ایران اسکان دهند تا در نهایت بتوانند این پروژه را بر اساس یک متغیر انسانی به نفع خودشان تکمیل کنند.

محمدجعفر رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا اسکان یهودیان روسیه در آذربایجان می‌تواند از منظر سیاست داخلی، در شرایط کنونی به نفع نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی باشد یا خیر معتقد است که، این اقدام به صورت کلی می‌تواند به نفع یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل باشد؛ چراکه در حال حاضر انتخابات کنست در اسرائیل از اهمیت خاصی برای او و حتی رقبایش مانند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین و رهبر اپوزیسیون مستقر در پارلمان برخوردار است. اگرچه که به نظر می‌رسد لاپید با مشکلات چندانی در انتخابات روبرو نیست، اما واقعیت این است که او در داخل کنست به صورت یک جانبه نمی‌تواند انتخابات را تا حصول پیروزی و نتیجه، به نفع خود مدیریت کند و به همین جهت به یک محرک داخلی قدرتمند نیاز دارد. او می‌داند که به هر ترتیب باید اوضاع را به نفع خود هدایت کند و به همین دلیل معتقدیم که طراحی و اجرای چنین سناریویی می‌تواند برای او در شرایط فعلی بسیار مهم و ضروری باشد.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۹ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۸۸۸۸۳، www.ilna.ir./ سایر منابع .
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین