پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۷۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
کوروش احمدی در یادداشتی اظهار می‌دارد؛ فکر نمی‌کنم اظهارات اردوغان در باکو و خواندن بخشی از ترانه ارس ارس ناشی از خطا یا بی سلیقگی باشد. بعید است که شعر ارس ارس ناغافل به ذهنش رسیده باشد و خودش و مشاوران به واکنش ایران نیاندیشیده باشند. نظر به اهمیت موضوع و مکان و زمان طرح آن، حتما با برنامه ریزی و تامل بسیار انجام شده است.
شعار سال:در خبر بود که سفیر ترکیه را احضار و راجع به اظهارات اردوغان در باکو راجع به رود ارس به او اعتراض شده است. این کار اگر چه باید انجام می شده اما نمی دانم چه حاصلی دارد. مشکل این است که ترکیه و جمهوری آذربایجان سالها است، بلکه دو سه دهه است، که با استفاده از مشغولیت ما به آمریکا و اسرائیل در حال ایجاد فونداسیونی برای تعرضات گسترده در مناطق ترک نشین ما و حواشی مرزهای  آن هستند و اکنون با توفیق عظیمی که در قفقاز به دست آورده اند، ابایی از علنی تر کردن آن ندارند. و ما هیچ و ما نگاه.

نظر به اهمیت اظهارات اردوغان در مورد ارس و زمان و مکان ابراز آن بسیار مهم است که ببینیم اقوام مختلف ایرانی چگونه در مورد این تحول واکنش نشان می دهند. واکنش به این سخنان هم برای ما مهم است و هم بویژه برای نهادها و افرادی که در ترکیه و در منطقه این تحول را تحت نظر دارند. از این نظر می توان این اظهارات را یک نقطه عطف به شمار آورد.

نحوه واکنش جهات مختلف در ایران بر نحوه برنامه ریزی متولیان این بحث در ترکیه و جمهوری آذربایجان برای اقدامات بعدی تاثیر عمده ای خواهد داشت. بود و نبود یا شدت و ضعف این واکنش ها برای ما نیز مهم است؛ چرا که می تواند و باید مبنای بررسی جدی موضوع و برنامه ریزی برای مواجهه با تحولات مربوطه بعدی باشد.

عدم واکنش مناسب و مقتضی بویژه از  جانب کسانی که ذی ربط تر هستند، در کنار نشانه های خطرناکی که پیش از این دیده ایم، قطعا زنگ خطری جدی خواهد بود و ایجاب خواهد کرد که در چنین صورتی نظام سیاسی ما بازبینی اساسی و بنیادی در سیاست ها و برنامه هایش را بطور جدی در دستور کار قرار دهد.

امید که با توجه به سوابق امر، شورای امنیت ملی متوجه اهمیت موضوع باشد و بگومگوهای مستمر با دشمنان مرسوم فرصت اندکی نیز برای پرداختن به این امور بدهد.

فکر نمی کنم اظهارات اردوغان در باکو و خواندن بخشی از ترانه ارس ارس ناشی از خطا یا بی سلیقگی باشد. بعید است که شعر ارس ارس ناغافل به ذهنش رسیده باشد و خودش و مشاوران به واکنش ایران نیاندیشیده باشند. نظر به اهمیت موضوع و مکان و زمان طرح آن، حتما با برنامه ریزی و تامل بسیار انجام شده است.

مسئله این است که از یک طرف فکر احیای نفوذ در قلمرو سابق عثمانی یکی دو دهه است که اردوغان را بی خواب کرده. و از طرف دیگر چند وقتی است که تیر او در حوزه عربی به سنگ خورده؛ چرا که حکومت بشار اسد دوام یافت، محمد مرسی سرنگون شد و یک حکومت به شدت ضد اخوانی در قاهره سربرآورد و تکلیف عربستان و امارات و ... هم که روشن است. با بن بست در بسط نفوذ در حوزه عربی از طریق بسط فکر اخوانی، ظاهرا او اینکه متوجه بسط نفوذ به سمت شرق با فکر پان تورانیستی شده است.

 تصور او ظاهرا این بوده که با توجه به مشارکت فعال ترکیه در جنگ قفقاز و پیروزی در این جنگ که از جمله  پس از ۵ قرن امکان اتصال زمینی ترکیه به ترک های قفقاز و از طریق دریای خزر به آسیای میانه (بدون نیاز به قلمرو ایران) را فراهم آورده از یک سو و تحرکات جریان مربوطه در ایران طی سالهای اخیر و زیر سبیلی رد کردن آن توسط دولت مرکزی به خاطر مشغولیت تهران با دشمنان همیشگی و تحریم و نیاز به ترکیه برای کاهش اثرات تحریم و ... از سوی دیگر اکنون وقت مناسبی برای وارد کردن موضوع به فاز جدیدی است.

کورش احمدی

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از سایت خبری مدارا
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
برای چی باید این همه در زمینه عزت ملی و .. شکننده شده باشیم؟ حس میکنم اگر قدیم بود اقدامات بیشتری انجام می دادیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین