پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۹۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
سخنان چند روز گذشته اردوغان، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. آذر منصوری در این باره می‌نویسد:دلیل همه ایرانیان فارغ از تفاوت‌های که جزئی لاینفک از ویژگی‌های ایران است و باید هم وجود داشته باشد وظیفه‌ای تاریخی دارند که در برابر هر سخن و رفتار مداخله جویانه‌ای که گوشه چشم و یا طعنه‌ای به تمامیت ارضی ایران عزیز داشته باشد، حساسیت لازم را از خود بروز دهند و اجازه ندهند، هیچ مقام و قدرت خارجی در مخیله خود بخواهد به تمامیت ارضی کشور ما تعرضی داشته باشد.
شعار سال: سخنان چند روز گذشته اردوغان و واژه هایی که در این سخنرانی بکار برد، واکنش های بسیاری از کسانی که در تعریف از امنیت ملی، تمامیت ارضی کشور برای آنها خط قرمز محسوب می شود را در پی داشت.

اما آسیب شناسی مجموعه رفتارهای او پس از حضور در قدرت، گمانه زنی راهبرد توسعه طلبانه او را مانند حاکمان پیشین این کشور تشدید می کند، اینکه چرا چنین رؤیایی در مخیله او خطور کرده است، می تواند ناشی از دلایل و عوامل متعددی باشد و در فرصت این مقال نمی گنجد. اما یکی از دلایل این گستاخی می تواند به کمرنگ شدن یا کم اهمیت قلمداد کردن و یا ارائه تعاریف مغشوش و مبهم از امنیت ملی برگردد. حفظ موجودیت و تمامیت ارضی کشور ،حفظ جان، اعتبار آزادی و امنیت مردم یا به عبارت دیگر نهادینه شدن حاکمیت ملت، نهادینه شدن مشروعیت نظام حاکم مبتنی بر اراده ملت در چارچوب قانون اساسی مصوب ملت و حفظ منابع حیاتی کشور و بهره برداری بهینه از آنها و در نهایت کاهش یا فقدان تهدیدهای جدی خارجی نسبت به کیان کشور، منابع و منافع ملی، جامع ترین تعریفی است که می توان از امنیت ملی کشور ارائه داد. با در نظر گرفتن این تعریف بدون هیچ تردیدی مصلحت کلان و بی چون و چرای کشورمان در گرو بقای یکپارچگی ایران است. دولت ها و نظام ها از هر نوع که باشند فرع بر حفظ تمامیت ارضی کشورمان است.

دولت ها می آیند و می‌روند ،نظامهای سیاسی گوناگون در این کشور حکومت کردند و خواهند کرد اما تمامیت ارضی چیزی است که نباید اجازه داد، تحت هیچ شرایطی مخدوش شود. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هرگاه بخشی از سرزمین میهنی را از دست داده‌ایم، دیگر موفق به باز پس گرفتن آن نشدیم. در قرن نوزدهم بخش غربی افغانستان فعلی یعنی هرات و قندهار و جنوب تاجیکستان بخارا و مرو ...بخشی از سرزمین ایران بودند و مرزهای شمال شرقی ایران تا مرو و تاشکند ادامه داشته است. کوه‌های شمال قفقاز مرز شمالی ایران محسوب می شدند که آران یا همین آذربایجان ارمنستان (ایروان و گنجه) و تفلیس و نخجوان را در بر می‌گرفت. در جنوب، حکام سرزمین های سواحل جنوب خلیج فارس توسط ایران منصوب می‌شدند و بحرین و بخش‌هایی از شرق ترکیه جزئی از ایران بزرگ بودند. همه آنها از دست رفتند و شرایط جهانی و موقعیت ملی ایران به گونه‌ای نیست که بتوان انتظار برگشت آنها را داشت.

به همین دلیل همه ایرانیان فارغ از تفاوت های که جزئی لاینفک از ویژگی های ایران است و باید هم وجود داشته باشد  وظیفه ای تاریخی دارند که در برابر هر سخن و رفتار مداخله جویانه ای که گوشه چشم و یا طعنه ای به تمامیت ارضی ایران عزیز داشته باشد، حساسیت لازم را از خود بروز دهند و اجازه ندهند، هیچ مقام و قدرت خارجی در مخیله خود بخواهد به تمامیت ارضی کشور ما تعرضی داشته باشد.

توضیح: در این یادداشت از کتاب دکترین امنیت ملی زنده یاد دکتر ابراهیم یزدی وام گرفتم.

آذرمنصوری
پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
این اقای اردوغان باید به طور کلی این موضوع رو بهش فهموند که ایرانی ها خیلی براشون مهمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
عزت ملي شبيه به فرهنگ ذره ذره ريخته ميشه وقتي موضع گيري نكنيم در اولين قدم اخرين قدم دست ما نيست ديگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
دمتون گرم كه هيچ رسانه اي در اين زمينه جرات كار كردن نداره وشما هم چنان از عزت ملي دم ميزنيد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین