پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۵۱۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
نقاشی دبیر فدراسیون صنایع غذایی ایران مدعی است که در زمانی که مطابق با آمار سازمان توسعه تجارت در ۷ ماه نخست سال ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مواد غذایی وارد کشور کردیم و صادرات محصولات غذایی، نصف این مبلغ است، زمان مناسبی برای حذف ارز ترجیحی نیست. در بازار داخلی هم بدلیل مهارت یابی ویژه دلال‌ها برای بهم ریختن نظم بازار، باید بشدت تدبیر کنیم. حدود ۴ هزار کارت بازرگانی برای کارتن‌خواب‌ها و افراد بالای ۹۰ سال صادر شد. چه‌کسانی این کارت‌ها را دریافت نموده و با آن‌ها چه کردند؟ مشخص است که بخشی از این ارز ترجیحی به‌دست افرادی غیر از تولیدکنندگان و واردکنندگان اصلی رسیده است
شعار سال: محسن نقاشی، با اشاره به‌دلایل افزایش نرخ مواد غذایی، گفت: این روز‌ها شاهد بالا رفتن نرخ مواد غذایی به‌صورت نامتعادل و نامتعارف هستیم. باید این نکته را در نظر داشت که یک شایعه و یا یک سخن ممکن است شاکله اقتصاد و بازار را بهم بریزد.

وی با اشاره به اظهارنظر‌های اخیر مسئولان درخصوص حذف ارز ترجیحی، گفت: وقتی این سخن را مطرح کردند تمام مناسبات بازار بهم ریخته شد. در روز‌های اخیر قیمت دلار نوسان ۲ هزار تومانی را تجربه کرد پس این میزان تغییر در قیمت‌ها ناشی از تغییرات نرخ ارز نیست و به نظر من طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی معلول نوسان‌های قیمتی روز‌های اخیر است.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: ۲ سال پیش بخش خصوصی خواهان حذف ارز ترجیحی در کالا‌های اساسی بود چراکه تاثیرات این ارز را در بازار داخلی مشاهده می‌کرد و اینکه تا چه میزان این ارز در کشور ایجاد رانت کرده است.

نقاشی با اشاره به دیگر عوامل افزایش نرخ مواد غذایی، گفت: این روز‌ها دلال‌ها مهارت بالایی در بهم ریختن نظم بازار پیدا کردند. اما اگر دولت خواهان نظم و ایجاد ثبات دربازار است باید در جلسات تنظیم بازار دیدگاه‌های تشکل‌ها و تولیدکنندگان را جویا شود. متاسفانه دولتی‌ها خودشان با خودشان جلسه می‌گذارند.

به گفته وی، حدود ۴ هزار کارت بازرگانی برای کارتن‌خواب‌ها و افراد بالای ۹۰ سال صادر شد. چه‌کسانی این کارت‌ها را دریافت کنند و با آن‌ها چه کردند؟ مشخص است که این ارز ترجیحی به‌دست افرادی غیر از تولیدکنندگان و واردکنندگان اصلی رسید.

وی بابیان اینکه بخش اعظمی از مواد اولیه کارخانجات با ارز آزاد خریداری می‌شود، بیان کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور توجه به مشکلات تولیدکنندگان است، اما در حال حاضر نه تنها در راستای رفع مشکلات آن‌ها قدم برنداشته نمی‌شود بلکه از جیب تولیدکنندگان امرار معاش می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد بخش‌خصوصی برای ثبات در قیمت‌ها چیست؟ بیان کرد: ما از شهرداری‌ها تقاضا کردیم مراکزی را در اختیار تشکل‌ها بگذارد تا آن‌ها بتوانند کالا‌ها را بدون واسطه در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی بگذارند. کاری که در ابتدای انقلاب انجام می‌شد و به تعاونی‌های تولید به مصرف معروف بودند. به نظر من دولت اگر می‌خواهد در راستای حمایت از مردم و تولیدکنندگانی قدم بردارد این مراکز را دوباره احیا کند.

به گفته نقاشی، ۵ منطقه از شهرداری تهران برای احداث این مراکز اعلام آمادگی کرده است.

وی بابیان اینکه اگر برندی بخواهد محصول خود را در فروشگاه زنجیره‌ای عرضه کند باید حداقل ماهی ۷۰ میلیون هزینه کند، گفت: قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات روزانه در حال تغییر است. اما برند‌های خوشنام نمی‌توانند هر روز نرخ‌های خود را تغییر بدهند از این‌رو ورشکسته می‌شوند باید بگویم این سیاست‌های غلط دولت‌ها در ایران است که واحد‌های تولیدی هر روز تعطیل می‌شوند.

این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم ایجاد مشوق برای تولیدکنندگان، گفت: دولت باید کاری کند تا کالا با قیمت تولید به‌دست مصرف‌کنندگان برسد. الان زمان حذف ارز ترجیحی نیست و اگر چنین شود شوک عظیمی به بازار وارد می‌شود و دلال‌ها آنگونه که بخواهند در بازار جولان می‌دهند. اما باید این نکات مشخص شود که این ارز به چه کسانی تعلق می‌گیرد و بعد از دریافت آن رصد شود که با آن چه اقداماتی انجام داده است.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از صادرات مواد غذایی ارائه می‌دهید؟ گفت: صادرات مواد غذایی نصف واردات است. مطابق با آمار سازمان توسعه تجارت در ۷ ماه نخست سال ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مواد غذایی وارد کشور کردیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آگروفودنیوز، تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰، agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
اصولا چیزی طور درست به دست مردم و ونایی که بایدبرسه، نمی رسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین