پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۸۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
وضعیت ۱۰ بانک برتر کشوراز نظر دارایی ها، کیفیت دارایی ها، سودآوری، سرمایه و نقدینگی تحلیل شد.

شعار سال: براساس گزارش «موسســه فیــچ سلوشــنز»، آخرین داده هاي بانک مرکزي ایران نشان می دهد که بانک هاي ایرانی ۱۲۷ هزار میلیارد ریال (۳ میلیارد دلار)  به ۵۵۸ استارتآپ و شرکت هاي دانش بنیان در سه ماه نخست سال مالی جاري، که از ۲۱ مارس ۲۰۲۱ شروع شده است، وام داده است که این رقم ۲۴۷ درصد بیشتر از وام اعطایی در مدت مشابه سال مالی گذشته است. و بر اساس اطلاعیه هاي منتشره توسط سازمان خصوصی سازي ایران در ژوئن ۲۰۲۱  دولت در نظر دارد تا باقیمانده سهام خود در سه بانک بزرگ «ملت، بانک صادرات و بانک تجارت» را از طریق بورس اوراق بهادار تهران واگذار کند.
 
اما ببینیم وضعیت ۱۰ بانک برتر کشوراز نظر دارایی ها، کیفیت دارایی ها، سودآوری، سرمایه و نقدینگی به چه شکل است.
 
بانک ملت


بانک ملت به لحاظ کل دارایی ها، بزرگترین بانک ایران به حساب میآید. این بانک که در سال ۱۹۸۰ از طریق ادغام ۱۰ بانک خصوصی تأسیس شد، از سال ۲۰۰۹ در بازار بورس تهران فهرست شده و ارزش آن در ۱۹ مارس ۲۰۲۰ مبلغ ۴,۵۰۴.۱۶۷.۰۰۰ میلیون ریال برآورد شده است. این بانک واحدهایی فرعی در انگلستان، مالزي و ارمنستان و شعبه هایی هم در ترکیه و کرة جنوبی دارد. بخشی از این بانک در تملک دولت ایران است، گرچه بر اساس گزارش ها دولت به دنبال واگذاري باقیمانده سهم خود در بازار بورس تهران است.
در آوریل ۲۰۲۱ با بحث بین ایران و کره جنوبی بر سر میلیاردها دلار از پول بلوکه شده ایران در بانک هاي کره جنوبی مشخص شد که حدود ۲,۷  میلیارد دلار از سپرده هاي بانک ملت شعبه سئول توسط بانک کره بلوکه شده است. در دسامبر ۲۰۲۰ بانک ملت در بین سه بانک ایرانی خریدار سهام پالایشگاه هاي ایران از دولت قرار داشت.


بانک صادرات

بانک صادرات ایران در سال ۱۹۵۲ با هدف اصلی ارائه بانکداري کارآمد و مدرن تأسیس شد. از آن زمان، بانک صادرات ایران شبکه خود را رشد داده و حدود ۳,۴۰۰شعبه در سراسر ایران و خارج از کشور ایجاد کرده است و ۳۲۰۰۰ کارمند براي پشتیبانی از شبکه بانکی گسترده خود استخدام کرده است. بانک صادرات ایران با سردمداري در بخش بانکداري خرد، از توسعه اقتصاد و رشد تولید در صنعت، تجارت، کشاورزي و سایر خدمات هم حمایت میکند. تا ۲۰ مارس ۲۰۱۹ ، مجموع داراییهاي این بانک ۲.۵۳۹.۶۳۵.۳۰۰ میلیون ریال بود.  در دسامبر ۲۰۲۰ بانک صادرات در میان سه بانک ایرانی بود که با خرید سهام پالایشگاه هاي ایران از دولت موافقت کرد.
 
بانک سپه

بانک سپه با دارایی ۲,۱۱۵.۳۸۵.۱۰۰ میلیون ریال در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ سومین بانک بزرگ ایران است. بانک سپه، در سال ۱۹۲۵ تأسیس شد و اخیراً انتقال قانونی پنج بانک و موسسه اعتباري وابسته به نیرويهاي مسلح کشور را نهایی کرد.  در ماه مه ۲۰۲۰ دولت با عرضۀ باقیماندة سهام این بانک در گروه سرمایه گذاري امید، بازوي سرمایه گذاري بانک در بازار بورس، طرحی را براي واگذاري دارایی هاي غیرمالی به بخش خصوصی به اجرا گذاشت.  در فوریه ۲۰۲۱ پس از نهایی شدن ادغام با پنج بانک نظامی، مدیر عامل بانک دولتی سپه گفت که ممکن است حفظ ترازنامه با مشکل مواجه شود. مدیر عامل گفت: «ادغام پنج بانک با بانک سپه بر ترازنامه ما تأثیر گذاشته است. ما امیدواریم قادر به جبران کمبود بالقوه نقدینگی باشیم.»
 
بانک تجارت

بانک تجارت دارایی هاي خود را در مارس ۲۰۱۹ مبلغ ۱,۸۹۷.۱۵۸.۲۱۷ میلیون ریال گزارش کرد که از این حیث به سومین بانک بزرگ ایران تبدیل شد. این بانک کار خود را به عنوان یک امتیاز انحصاري بریتانیایی در قرن نوزده آغاز کرد، و تحت قانون ملی شدن بانک هاي ایران در سال ۱۹۷۹ به بانک تجارت تغییر نام داد. این بانک ۳۶ شعبه در ایران داشته و دفاتر برون مرزي آن در کشورهاي فرانسه، بریتانیا، چین، امارات متحده عربی، آلمان و تاجیکستان مستقر هستند. در دسامبر ۲۰۲۰ بانک تجارت در میان سه بانک ایرانی بود که توافق کردند تا سهام پالایشگاه هاي ایران را از دولت خریداري کنند. بنا بر گزارش ها، دولت قصد دارد تا باقیمانده سهام خود را از طریق بورس اوراق بهادار تهران بفروشد. 


بانک ملی

بانک ملی ایران که در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد، اولین بانک تجاري ایران بوده است. بیش از ۴۳ هزار نیرو در استخدام خود دارد و داراي شعبه هاي فعالی در اروپا و خاورمیانه و نیز واحدهاي فرعی در بریتانیا، روسیه، افغانستان و بحرین است.
 
 بانک پاسارگاد

بانک نسبتاً تازه وارد پاسارگاد در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک بانک خصوصی تأسیس شد و ششمین بانک بزرگ از حیث میزان دارایی است. شرکت سرمایه گذاري پارس آرین با ۹,۸۹ درصد سهام در سال ۲۰۱۷ بزرگترین سهامدار این بانک بوده است. سه صندوق بازنشستگیِ دیگر بانکهاي ایران نیز سهامدار این بانک هستند.
 


بانک کشاورزی

بانک بزرگ بعدي، بانک کشاورزي ایران است. این بانک که در سال ۱۹۳۳ تأسیس شده، تنها موسسه مالی تخصصی در بخش کشاورزي با بیش از ۸ دهه تجربه است و در بهرهگیري از فناوريهاي جدید از جمله پایانههاي بانکی آنلاین، متمرکز و فراگیر با هدف ارائه خدمات نوین بانکی پیشتاز است.
 
بانک پارسیان

 بانک پارسیان در سال ۲۰۰۱ تأسیس و با گشایش ۴ شعبه در تهران در سال ۲۰۰۲ مجوز فعالیت گرفت. این بانک در اکتبر ۲۰۰۴ در فهرست بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت و دفتر مرکزي آن در تهران، شهرك قدس، بلوار فرحزاد، خیابان زرافشان، شماره ۴ واقع است.


 بانک مسکن

بانک مسکن، دیگر بانک دولتی ایران است که از فعالیت هاي مربوط به حوزة ساخت و ساز مسکن در ایران حمایت
 می کند. در آوریل ۲۰۲۱ این بانک از طیف وسیعی از وام هاي جدید مسکن با هدف تحریک بخش مسکن کشور و همچنین کاهش نرخ وام مسکن پرداختشده براي حساب پسانداز جوانان رونمایی کرد.
 
بانک رفاه

 بانک رفاه با مجموع دارایی معادل ۱,۰۱۶.۹۵۹.۶۴۰ میلیون ریال در مارس ۲۰۱۹ در جایگاه دهم قرار دارد. این بانک در سال ۱۹۶۰ با هدف تأمین رفاه و امکانات و به منظور پاسخگویی به نیازها و درخواستهاي کارگران تأسیس شد.  بانک رفاه یک بانک تجاري مشهور با سابقهاي بیش از پنج دهه است که خدمات بانکداري مناسب و پیشرفته را در تمام دوران زندگی به مشتریان ارائه میدهد در حالی که از ۹.۹۶۳کارمند و ۱.۰۵۲ شعبه فعال در سراسر کشور برخوردار است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی راه امروز  ، تاریخ انتشار:   27 آذر 1400، کدخبر:73033 ،www.rahemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین