پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
یکی از زرمندگان و پژوهشگران دوران دفاع مقدس از بمباران چهار آذر اندیمشک بعنوان جنایت جنگی صدام یاد می کند.
شعارسال: مرتضی طیبی یکی از زرمندگان و پژوهشگران دوران دفاع مقدس از بمباران چهار آذر اندیمشک بعنوان جنایت جنگی صدام یاد می کند.

محقق و پژوهشگر دفاع مقدس از بمباران اندیمشک در چهارم آذر سال ۱۳۶۵ به عنوان یک جنایت ضد بشری و جنگی از سوی رژیم بعث عراق و کشورهای حامی آن نام برد.

در چهارم آذر ماه سال ۱۳۶۵ ۵۴ فروند هواپیمای دشمن بعثی شهر اندیمشک را برای مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه هدف بمباران هوایی قرار داد و سیصد تن را به شهادت رساند.

ˈمرتضی طیبیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه ثبت این واقعه دردناک در تقویم کشور از مطالبات مردم اندیمشک می باشد افزود:در چهارم آذر جنایت جنگی علیه مردم اندیمشک رخ داد.

وی افزود:مردم شهرستان اندیمشک در دوران دفاع مقدس با سخت ترین مشکلات در مقابل دشمن بعثی ایستادند و این مقاومت و ایستادگی دشمن را خشمگین کرد.

طیبی گفت:دوران دفاع مقدس شاهد حوادث گوناگونی در شهرستان اندیمشک بودیم و به دلیل جایگاهی که اندیمشک دارا بود وضعیت حملات دشمن شکل جدی تر داشت.

مدیر موسسه فرهنگی غدیر گفت: بر اساس پژوهش صورت گرفته در رابطه با دفاع مقدس کمتر شهری مثل اندیمشک هدف حملات هوایی دشمن به این شکل قرار گرفت.

طیبی افزود:خطوط مواصلاتی،تمرکز نیروهای جبهه و جنگ،وجود راه آهن و ویژگی های خاص اندیمشک موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.

وی افزود:سال ۶۵ اوج قدرت نیروی هوایی رژیم بعث عراق در سایه کمک های تسلیحاتی کشورهای حامی بود که جنایات زیادی در حق مردم ایران انجام داد.

طیبی از بمباران چهارم آذر سال ۱۳۶۵ اندیمشک به عنوان طولانی ترین بمباران هوایی یک شهر غیر نظامی در تاریخ جنگ های بعد از جنگ جهانی دوم نام برد و گفت:موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر در راستای ثبت این واقعه آثار و مستندات زیادی را جمع آوری کرده است.

وی افزود:مستندات دیگری نیز در مراکز نظامی و انتظامی مربوط به روز شمار جنگ در این خصوص جمع آوری و ثبت شده است.

وی بیان داشت:چاپ و انتظار رمان ˈباران آتشˈ و همچنین شرح این بمباران در کتاب ˈ اندیمشک در زمان جنگ ˈ از تلاش های موسسه غدیر برای تشریح این واقعه است.

طیبی گفت:در هیچ جای دنیا قوانین جنگ اجازه نمی دهد که به مدارس و بیمارستان ها و مراکز غیر دفاعی حمله شود اما عراق در جنگ به بسیاری از مراکز غیر نظامی حمله کرد.

وی افزود:در بمباران هوایی چهارم آذر سال ۶۵ سیصد نفر شهید و بیش از ۷۰۰ نفر مجروح شدند ضمن اینکه گفته می شود سی نفر نیز مفقود شده اند.

وی با اشاره به اینکه ساخت یک تندیس برای تجلیل و یادبود شهدای والامقام یک ضرورت است افزود:سال ۸۴ از سوی بنیاد حفظ آثار تندیس چهار آذر طراحی شد اما به مرحله عملیاتی نرسید که لازم است مسوولان نسبت به تهیه و نصب این تندیس در محل حادثه اقدام کنند.

وی افزود:به مناسبت گرامیداشت یاد شهدای چهارم آذر و تجلیل از مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در طول هشت سال دفاع مقدس ، همایشی با حضور مسوولان کشوری در میدان راه آهن این شهر محل حادثه برگزار می شود.

مردم اندیمشک که یکهزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند در طول دوران دفاع مقدس نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام داشتند.

انتقال رزمندگان اسلام از طریق راه آهن ناحیه اندیمشک به جبهه های نبرد و ترابری سنگین نیروهای رزمنده از جمله علل حمله هوایی دشمن بعثی به شهر اندیمشک بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اندیمشک نیوز، تاریخ انتشار: شنبه 15 آبان 1395، کدخبر: 11029، www.andimeshknews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین