پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
مجلس نمایندگان آمریکا تمدید قانون تحریم‌های ایران را با اکثریت آراء برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر به تصویب رساند.

شعار سال: مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه سه‌شنبه شب خود قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف، تمدید کرد.

اعتبار این قانون که به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی ایران وضع شده و صنایع نفت و گاز، بانکی و نظامی ایران را هدف تحریم قرار داده است، تا پایان سال جاری (میلادی) بود.

اکنون این قانون نیازمند تصویب در سنا و امضای موافقت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا است.

دولت باراک اوباما که حدود دو ماه دیگر کاخ سفید را به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب آمریکا از حزب جمهوری‌خواه تحویل خواهد داد، پیش‌تر در تلاش بود تا این اقدام کنگره را به تاخیر بیاندازد.

رییس‌جمهور کنونی آمریکا که سال گذشته با ایران به یک توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافت، هیچ‌گاه تهدید به وتوی تمدید این قانون نکرده و تنها گفته بود که با تصویب تحریم‌های جدید مخالفت خواهد کرد.

ایران بارها نسبت به ادامه این تحریم‌ها، به ویژه دسترسی نداشتن به نظام مالی آمریکا و استفاده از دلار شکایت کرده و تاکید می‌کند که ادامه تحریم‌های واشنگتن علیه تهران باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌های خارجی برای داد و ستد و سرمایه‌گذاری در ایران احتیاط کنند و بی‌میل باشند که این امر سبب شده است این کشور آن‌طور که انتظار می‌رفت از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود.

مجلس نمایندگان آمریکا هم‌چنین به تحریم جدیدی علیه سوریه رأی دادند که بر اساس آن هر کس به دولت بشار اسد در حوزه‌های مالی، مواد اولیه و فن‌آوری خدمات ارائه کند، تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، دو مصوبه امروز مجلس نمایندگان پیامی است به جامعه جهانی درباره تمایل نمایندگان کنگره آمریکا به اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه‌تر در برابر ایران و سوریه.

در پی اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژانویه 2016 و آغاز روند لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای بین‌المللی اعمال شده علیه ایران، بحث و گفت‌وگو درباره لزوم تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز بالا گرفت. موافقان می‌گویند این کار تضمینی خواهد بود برای پایبند نگه داشتن ایران به تعهداتش در طول مدت اجرای توافق هسته‌ای.

اما مخالفان، از جمله دولت اوباما معتقدند نیازی به تمدید این قانون نیست؛ چراکه ساز و کارهای لازم در توافق برای تحریم ایران در صورت تخلف از برجام در نظر گرفته شده است و علاوه‌ بر این رییس‌جمهوری هم از اختیارات کافی برای اعمال تحریم برخوردار است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 26 آبان 1395، کد مطلب: 95082618268:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
0
0
مبارکه . دولت جون چشم و دلت روشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین