پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
اوباما در نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران شد.

شعار سال: "باراک اوباما"، رییس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به کنگره آمریکا ضمن تاکید بر اینکه روابط ایران و آمریکا به حالت عادی بازنگشته است گفت: ادامه وضعیت اضطراری علیه ایران ضروری است.

در ادامه این نامه آمده است: وضعیت اضطراری علیه ایران توسط یک فرمان اجرایی در 14 نوامبر 1979 آغاز شد و از 14 نوامبر 2016 به مدت یک‌سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

روسای جمهور پیشین آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، هر سال وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرده اند، وضعیتی که خود زیربنای بسیاری از تحریم‌های ضد ایرانی به بهانه های مختلف است.

تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در پی اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام در چهاردهم نوامبر 1979، "جیمی کارتر" رییس جمهور دموکرات آمریکا، طی فرمانی وضعیت اضطراری علیه ایران را اعلام کرد.

*تمدید «عهد شکنی» آمریکا از سوی اوباما

کارتر در این فرمان نوشته بود: "من جیمی کارتر رئيس‌جمهور ايالات متحده به اين نتيجه رسيده‌ام كه اوضاع ايران تهديدی خارق‌العاده و غيرعادی عليه امنيت ملی، سياست خارجی و اقتصاد ايالات متحده شكل داده و در نتيجه برای رويارويی با اين تهديد، وضعيت اضطراری ملی اعلام میكنم"؛ و این اولین تحریم اقتصادی بود که ایالات متحده با هدف به زانو در آوردن انقلاب نوپای ایران وضع کرد.

بر اساس حكم كارتر، وزارت خزانه‌داری آمريكا طبق قانون شرايط اضطراری اقتصاد بين‌الملل (IEEPA) و قانون‌شرايط اضطراری ملي (NEA) اختيار يافت تا از تمام امكانات براي اجرای اين فرمان و مسدود كردن دارايی های دولت ايران استفاده كند.

قانون شرايط اضطراری اقتصاد بين‌الملل به رئيس‌جمهور آمريكا اجازه مي‌دهد پس از اعلام وجود «تهديد خارق‌العاده و غيرعادی برای امنيت ملی، سياست خارجي يا اقتصاد ايالات متحده» ناشی از عاملی خارج از خاك آمريكا، مبادلات مالی مرتبط با منبع تهديد را ممنوع اعلام كرده و به همين بهانه دارايی های مربوط به عامل بيرونی را مسدود كند. آمريكا حتی اين حق را برای خود قائل شده تا در صورت درگيری نظامی با عامل خارجی، دارايی های كشور، گروه يا فرد دخيل در درگيری نظامی را به نفع خود مصادره كند.

اعلام وضعيت اضطراری عليه يك كشور، اختياراتی فراتر از قانون به رئيس‌جمهور آمريكا داده و وی را مجاز مي‌كند تا با صدور احكام فراقانونی با «تهديد خارق‌العاده و غيرعادی» خارجي مقابله كند.

باراك اوباما که آخرین روزهای اقامت خود در کاخ سفید را تجربه می‌کند، اولين بار روز 29 سپتامبر 2010 فرمان اجرايی 13553 را صادر و به بهانه نقض حقوق بشر از سوی ايران، تحريم‌های تازه‌ای عليه ايران اعلام كرد. او تاكنون بیش از 10 بار از اختيارات خود در زمينه اعمال تحريم عليه ايران استفاده كرده است.

*عهد شکنی به بهانه‌ی آزمایش موشکی!

چندی پیش روزنامه "واشنگتن‌پست" در گزارشی از تصمیم نمایندگان کنگره آمریکا برای تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران (ISA) پس از پایان تعطیلات کنگره خبر داد و نوشت: کاخ سفید نگران واکنش احتمالی ایران به این تحریم ها است؛ همچنین نمایندگان کنگره بر این باور هستند که با تمدید این قانون واشنگتن می تواند در صورت سرپیچی ایران از مفاد برجام، اقدامات تنبیهی علیه ایران را خیلی فوری بازگردانند.

در همین گزارش آمده است: نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره استدلال می‌کنند که آزمایش موشک‌های بالستیکی ایران روح برجام را نقض کرده و از همین رو خواستار واکنش‌ به این اقدامات شده اند.

این روزنامه در ادامه با بیان این که توافق هسته ای ایران باعث شکاف در کنگره شده است، نوشت: بسیاری از دموکرات‌ها از آن به عنوان برترین دست آورد دیپلماتیک رییس‌جمهور اوباما دفاع کردند؛ در حالی که جمهوری‌خواهان از این توافق به عنوان یک اشتباه ناشیانه نام می برند که فقط ایران را قدرتمندتر ساخته که این امر تهدیدی بزرگ‌ برای خاورمیانه و اسرائیل است!

در همین راستا "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با متهم کردن ایران به رفتارهای غیر سازنده در منطقه گفت: رفتار ایران بعد از توافق هسته ای آن طور که آمریکا انتظار دارد تغییری نکرده است.

در طی چند ماه اخیر این چندمین بار است که کنگره آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع می کند؛ به "گزارش رویترز" جمهوری‌خواهان با در دست داشتن اکثریت کنگره و در میان مخالفت دموکرات‌ها توانستند سه طرح منع خرید آب سنگین از ایران و دو طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و ممنوعیت دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا رادر 13و 14 جولای سال جاری به تصویب برسانند.

*تمدید تحریم ها، نتیجه لابی صهیونیستی!

"حسن هانی زاده" کارشناس سیاست خارجی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به آنکه برجام، به تمام سوضن ها و گمانه‌زنی های اشتباه آمریکایی ها در مورد فعالیت هسته ای ایران پایان داده گفت: این اقدام آمریکایی ها نشان می دهد آنها به دنبال فشار و باج خواهی علیه ایران هستند.

وی افزود: به نظر می رسد که آمریکا باید در یک نقطه اعتماد آمیزی با ایران رسیده باشد اما با توجه به نقشه لابی صهیونیستی در سیاست گذاری آمریکا، اوباما با تمدید وضعیت اضطراری در مورد ایران دست آمریکا را برای باج خواهی و برداشت از اموال ایران باز می گذارد.

هانی زاده در ادامه ضمن اشاره به آنکه ایران و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز باید در مقابل این اقدام آمریکایی ها واکنش مناسبی از خود نشان دهد گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی باید به طرف آمریکایی این هشدار را بدهد که اگر بخواهند به این وضعیت ادامه دهند ایران نیز در مورد توافقنامه برجام تجدید نظر خواهد کرد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: توان موشکی ایران هیچگونه ارتباطی با فعالیت های هسته ای آن ندارد و آمریکایی ها سعی دارند ایران را تضعیف کنند.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در جمع کارگزاران نظام در تیر ماه سال 92، ضمن اشاره به خوشبین نبودن به مذاکره با آمریکایی‌ها تاکید داشتند: "آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند و در برخوردهای‌شان صادق نیستند. موضع گیری مسئولان آمریکایی در همین چند ماه گذشته، بار دیگر ضرورت خوش‌بین نبودن به آنها را تأیید کرد."

آنچه از اقدامات آمریکایی ها می توان دریافت آن است که تحریم ها برای مسائل هسته ای نیست بلکه مسئله هسته ای بهانه‌ای برای تحریم است و اتفاقا نگرانی غرب این است که برنامه هسته ای ایران به نقطه تعادل برسد و زمینه ای برای تحریم وجود نداشته باشد.

آمریکایی ها بارها نشان داده اند که اهداف اعلامی شان با اهداف اقدامی متفاوت است. دلیل اینکه آمریکایی ها حاضر نیستند چالش هسته ای ما را علیرغم اینکه همه چیز روشن است پایان دهند این است که آمریکا به یک بن بست بزرگ رسیده است و اگر حتی بپذیرند فرایند هسته ای ایران صلح آمیز است؛ با بهانه هایی دیگر به خصومت خود علیه استقلال ملت ایران ادامه خواهند داد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 17 آبان 1395، کد مطلب: ۵۸۴۷۹۳۹:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
0
0
پشت پرده همه این جریانات لابی صیهونیسم است. اون هان که می خوان اوباما باشه یا ترامپ. حتی در داخل اسراییل چه کسی به سر کار بیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین