پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس در یادداشتی نوشت: با توجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان نیاز بررسی مطالبات مردمی و پروژ‌های نیمه‌کاره احساس می‌شود. بنابر همین امر، مواردی که به عقیده بنده در اولویت بررسی هستند در این یادداشت آورده شده و پیشنهاد می‌کنم این موارد مورد توجه قرار گیرد.

شعار سال:مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس در یادداشتی نوشت: با توجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان نیاز بررسی مطالبات مردمی و پروژ‌های نیمه‌کاره احساس می‌شود. بنابر همین امر، مواردی که به عقیده بنده در اولویت بررسی هستند در این یادداشت آورده شده و پیشنهاد می‌کنم موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:
 
۱- کشاورزی در استان اقتصادی نیست؛ همین موضوع باعث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شده است. کارگروهی در خصوص اقتصادی کردن محصولات برنج، چای، ابریشم، مرکبات، زیتون و دیگر محصولات تشکیل و تصمیم منطقی و کارشناسی گرفته و اجرایی گردد.
 
۲- تامین آب کشاورزی با توجه به بارندگی هزار میلی‌متری؛ نیاز آبی برای مزارع برنج و باغات بیش از ۳ میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب است و آب مطمئن در بخش کشاورزی در حال حاضر با وجود سد‌ها و آب‌بندان‌ها از یک میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب تجاوز نمی‌کند. تسریع در تکمیل سد‌های پل‌رود-شفاورد و احداث سد‌های لاستیکی و احیای آب‌بندان‌ها این مشکل را حل خواهد کرد.
 
۳- پروژه راه‌آهن تا انزلی؛ خوشبختانه عملیات آن رو به پایان است. تسریع در روند پروژه راه‌آهن رشت به آستارا و شروع عملیات راه‌آهن رشت به قائم‌شهر می‌تواند هدیه دولت آقای رییسی به دو استان گیلان و مازندران باشد.
 
۴- با توجه به اینکه در برنامه اول و دوم، استان‌های شمالی از سرمایه‌گذاری صنعت محروم شدند و عمده سرمایه‌گذاری کشور با دلار ۷ تومانی بوده است، انتظار است دولت آقای رییسی جهت جبران این عقب‌ماندگی در برنامه ۴ ساله جهت رفع بیکاری، دستور بفرمایند و مجموعه‌های بزرگ شستا ایدرو و ایمیدرو هر کدام یک سرمایه‌گذاری بزرگ در گیلان را شروع نمایند.
 
۵- ساحل گیلان متولی خاصی ندارد. شهرداری و دهیاری با سرانه اندک نمی‌توانند سواحل را آماده کرده تا همه ملت ایران استفاده کنند. نیاز است اولا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تولی‌گری سواحل را عهده گیرد و هر ساله با اعتبار ملی مناسب سواحل را آماده و ضمن توسعه گردشگری استان، از غرق شدن عده‌ای زیاد از عزیزان ما در سواحل استان جلوگیری نماید.
 
۶- مشکل پسماند که در همه شهر‌های استان از آن رنج می‌برند و شیرابه زباله‌های شهرستان‌ها موجب نابودی جنگل‌ها و سواحل و آلودگی رودخانه‌ها گردیده است، می‌طلبد اعتبار قابل‌توجهی برای این امر اختصاص یابد.
 
۷- فاضلاب‌های شهری به غیر از رشت و انزلی از تصفیه‌خانه فاضلاب آن هم قسمتی از شهر برخوردار هستند و مابقی شهر‌های بزرگ یا شروع نشده یا نیمه‌کاره هستند. فاضلاب در حال حاضر به رودخانه می‌ریزد و با آلودگی بسیار زیاد درنهایت وارد دریا می‌شود. در کنار آلودگی و مناظر بسیار بد موجب نابودی آبزیان شده که انتظار است مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
۸- موضوع گردشگری باید با توجه به استعداد‌های سواحل گردشگری و مناظر بی‌نظیر در استان، توجه ویژه صورت گیرد. زیرساخت‌ها توسط دولت احداث، سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی حمایت ویژه صورت پذیرد. دولت در ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام و علاوه بر رفع بیکاری و تحول در اقتصاد مردم استان، می‌تواند سالانه میزبان میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی و خارجی باشد و در ارزآوری کشور نقش موثری داشته باشد.
 
در پایان لازم به ذکر است در دولت گذشته پروژه‌های خوبی در بخش‌های مختلف شروع و بسیاری از آن‌ها به اتمام رسید و اگر توجه شود تعدادی نیز رو به اتمام است مثل پروژه ۸ کیلومتر آزادراه قزوین-رشت در رودبار یا پروژه راه‌آهن رشت-انزلی، همچنین پروژه راه‌آهن رشت-آستارا و سد‌های پل‌رود و شفارود و بندر چمخاله، بیمارستان‌های نیمه‌کاره و زباله‌سوز رشت و... که تکمیل این پروژ‌ها باید در اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری حکایت گیلان  ، تاریخ انتشار:  2 بهمن1400، کدخبر: 7798،www.hekayatgilan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین