پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۷۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: بیش از چهار میلیون جوان ۲۵ تا ۲۹ ساله داریم که در اوج آمادگی، استعداد و انرژی برای مشارکت در حل مسائل اند، با این حال در این عرصه با جوانان علاف و قهوه خانه نشین مواجه ایم که هیچ ارتباطی با فضای اجتماعی ندارند.
شعار سال: وحید یامین پور در نشست بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورت‌ها و راهبرد‌ها در ساختمان سابق مجلس؛ جوانان را موتور محرک و پیشران کشور دانست و افزود: برای آن که قطار پیشرفت کشور حرکت کند، ابتدا باید این لوکوموتیو به راه بیفتد.

وی گفت: کشورمان از حداکثر ظرفیت جوانان برای حل مسائل و حرکت در مسیر پیشرفت استفاده می‌کند؟
یامین پور افزود: جوانان ما اکنون در چه وضعیتی از نظر تعهد، کنش‌های اجتماعی و حرکت برای حل مسائل هستند و چه موانعی بر سر راه احساس تعهد آنان است؟

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: حدود ۲۴ میلیون جوان ۱۸ تا ۳۴ ساله در کشور داریم آیا همه آنان در حال کنش گری هستند؟ آیا در بخش‌های مرتبط با تحصیل، اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی فعالند؟ آیا ظرفیت لازم برای به کارگیری این انرژی عظیم در کشورمان وجود دارد؟

وی افزود: ما از جوانان می‌خواهیم در بیانیه گام دوم انقلاب، اسناد بالادستی و سیاست‌های تبلیغی تحرک و در قبال مسائل کشور تعهد و حساسیت داشته باشند، اما چرا این خواهش ما در گوش بسیاری از آنان نمی‌نشیند و تحرک نمی‌یابند؟

یامین پور گفت: یکی از شاخص‌های مطرح در مطالعات اجتماعی شاخص میت است که بر اساس آن برخی جوانان شغل ندارند و در پی تحصیل و مهارت آموزی نیستند، این شاخص در کشورمان وضع خوبی ندارد و عدد دقیقی در این خصوص در اختیار نداریم، با این حال از رقم ۲۹ تا ۴۰ درصد مطرح می‌شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: آمار‌هایی که در این خصوص ارائه می‌شود جوانانِ بیکاری مدنظر هستند که جویای کار نیستند.

وی این پرسش را مطرح کرد که آیا صرف این که از جوانان بخواهیم در مسائل کشور فعال شوند کافی است؟ خیر؛ زیرا مسائل ساختاری در کشورمان جوانان را به حوزه مسئولیت پذیری گره نمی‌زند.

یامین پور نوع بیان ما در مخاطب قراردادن جوانان را از دیگر موانع تعهدپذیری آنان دانست و تصریح کرد: بیش از چهار میلیون جوان ۲۵ تا ۲۹ ساله داریم که در اوج آمادگی، استعداد و انرژی برای مشارکت در حل مسائل اند، با این حال در این عرصه با جوانان علاف و قهوه خانه نشین مواجه ایم که هیچ ارتباطی با فضای اجتماعی ندارند.
وی افزود: ما از طریق شغل پایدار، مهارت‌ها و سازوکار‌های پرورشی، به این گروه بزرگ پرانرژی دسترسی نداریم و با گروهی مواجه ایم که بزرگسالی را به تاخیر می‌اندازند و تمام زندگی را اوقات فراغت، " خوش باشی " و " دم غنیمتی" می‌شمارند و مسئولیت پذیری را نوعی حماقت تلقی می‌کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان، بخشی از این مساله را ناشی از فرهنگ مصرفی نئولیبرال دانست که جوانان را به این عرصه می‌کشاند.

یامین پور افزود: بخش قابل توجهی از این جوانان، دانش آموختگان دانشگاه هستند که شغل در خور شانی نمی‌یابند و این ناشی از معضل چند ده ساله ماست که بدون توجه به ظرفیت سازی در بازار و اشتغال، پذیرش دانشگاه‌ها را بالا بردیم و اقدام به صدور مدرک کردیم که نوعی عملیات جایگزین برای استفاده از ظرفیت و استعداد جوانان بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: در مقوله ازدواج معتقدیم که ازدواج پایه تعهد اجتماعی است و باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم که دختران و پسران در سنین مناسب پایبند ازدواج شوند، اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: اکنون سن ازدواج برای پسران در کشورمان به ۲۷ سال و در برخی شهر‌ها به ۳۰ سال رسیده است و با بخشی از جوانان مواجه ایم که تن به این تعهد اجتماعی نمی‌دهند و بخشی از این مشکلات ناشی از موانعی است که ما برسر راه آنان قرار داده ایم.

یامین پور تصریح کرد: بخشی از جوانان که در شاخص میت از آنان سخن گفتم، اتفاقا ناپایدار کننده حوزه‌های امنیتی سیاسی کشورند که وقایع دی ۹۶ این موضوع را اثبات می‌کند.

وی افزود: صرف نظر از نظام آموزشی نامتعادل که تئوری‌هایی را به جوانان آموختیم که منتج به آموختن مهارت بدون نیاز به دانشگاه‌ها نشد؛ آنان را در خلاء رها کردیم و موانعی هم برسر راهشان قرار دادیم.
یامین پور گفت: این که حرف‌های ما در گوش برخی جوانان نمی‌نشیند ناشی از نوع بیانی است که با آنان داریم و گونه‌ای از تبلیغ را انتخاب می‌کنیم که دوره اش گذشته است.

وی تاکید کرد: در عصر شبکه‌های اجتماعی و تعاملی نمی‌توانیم با جوانان یک سویه حرف بزنیم بلکه باید گفتگو و تفاهم را در پیش بگیریم نه این که ابلاغ یک جانبه داشته باشیم، زیرا با این شیوه اصلا پاسخ نخواهیم شنید.
معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: ما نمی‌توانیم به شیوه دیپلمات‌ها عمل کنیم که در عرصه چانه زنی و معامله کردن فعالیت دارند و در گفتگو‌ها نباید به نحوی حرکت کنیم که صرفا بخواهیم، برنده باشیم.

وی افزود: ما به بسیاری از جوانان جز از طریق تابلو‌های شهری دسترسی نداریم، چون بالاخره از وسط خیابان عبور می‌کنند و این تابلو‌ها را می‌بینند؛ این روش باید تغییر کند.

معاون وزیر ورزش و جوانان، آموختن شیوه گفتگو با جوانان را ضرورت نخست برای جهاد تبیین دانست و تاکید کرد: اول از همه این عادت باید در حکمرانان تغییر کند، زیرا بسیاری از مسئولان و دولتمردان این گونه از گفتگو با جوانان را به درستی نیاموخته اند.

یامین پور گفت: اغلب؛ فضای حکمرانی در کشورمان، فضای گفتگو نیست، بلکه ابلاغ یک جانبه بوده، به همین علت نیاز است که این رویه تغییر کند.

وی افزود: حکمای ما می‌گویند عموم مردم در ساحات خیالشان گفتگو می‌کنند نه در ساحات عقل؛ زیرا معمولا فکر و عقل برای بسیاری از آنان رشد کامل ندارد که براساس آن بشنوند و تصمیم بگیرند و کنشگری‌ها بیشتر در ساحت خیال است.
یامین پور گفت: به همین علت هیچ ابزاری مانند هنر برای تاثیرگذاری بر جوانان موثر نیست و ما باید در عالم خیال با آنان ارتباط برقرار کنیم و این عرصه، حوزه پروپاگاندا نیست بلکه حوزه هنر است.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش سن ازدواج در کشورمان، تغییر ادراک هویتی آنان از خودشان و تغییر در تخیلشان از آینده است که از طریق هنر در حوزه‌هایی مانند سینما و ادبیات رخ داده است.
وی هشدار داد: جهاد تبیین نباید ما در وادی رسانه زدگی بیاندازد، زیرا گوش‌ها را بیشتر سنگین می‌کند.
یامین پور تاکید کرد: پس چاره‌ای نداریم که برای جهاد تبیین باید در تولیدات هنری تغییر ایجاد کنیم.
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: اکنون موضوع تغییر سبک زندگی روی میز است، ما باید برای موفقیت در این عرصه تلاش کنیم که امکان تبیین صحیح را بیاموزیم.

وی تصریح کرد: معمولا هشدار‌های رهبر معظم انقلاب به نوعی از رسانه زدگی مانند تولید کلیپ، گفتگو‌های سیاسی و امثال آن فرو کاسته می‌شود که البته استفاده از این‌ها هم ضروری و فوری است، اما منحصر شدن در این عرصه خواسته‌های بزرگ ما را محقق نمی‌کند.

در این همایش وزیر آموزش و پرورش، رئیس مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سخنرانی کردند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۶۳۲۴ /didbaniran.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
وقتی یه سری از افراد خاص همیشه روی کار هستند و فرصتی به جوونها داده نمیشه توقع زیادی نباید داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
راهکاری پیدا کنین که جوانان جذب محیط کار بشن. یا انگیزه درشون ایجاد کنین. در مقابل خیلی از جوونها از فرصتهاشون خیلی خوب استفاده کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین