پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۱۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
مستجار بخشی از دیوار کعبه در رکن یمانی بوده (مقابل دیوار ملتزم یا دیواری که درب فعلی خانه خدا در آن قرار دارد و شروع طواف است) که فضیلت‌های زیادی برای آن در روایت ذکر شده است. در تاریخ اسلام، روایاتی از شکافته شدن این رکن برای ورود فاطمه بنت اسد به داخل خانه کعبه برای زایمان حضرت علی، آورده شده است. در روایات این رکن را محل آمدن جبرئیل، بابی از ابواب بهشت و محلی بسیار توصیه شده برای اجابت دعا می‌دانند.
شعار سال: به هریک از چهار گوشه کعبه، رکن گویند و کعبه بر چهار رکن حجر الاسود (سنگ سیاه آسمانی و محل شروع طواف حجاج عکس حرکت عقربه‌های ساعت)، رکن عراقی، رکن شامی و رکن یمانی (قبل از رکن حجر الاسود قرار داشته و در اعتقاد شیعیان محلی است که به اذن خدا شکافته شد تا فاطمه بنت اسد از آن داخل کعبه شود و علی داخل کعبه متولد شود) بنا گردیده‌است. بر این قاعده، مستجار رکن محسوب نشده بلکه دیواری در کنار رکن یمانی است.
از رکن مستجار چه می‌دانید؟
دیوار «مستجار» (محلی در پشت درب فعلی کعبه، کمی مانده به رکن یمانی) مقابل دیوار ملتزم در سوی دیگرِ کعبه (قسمتی از دیوار و پایین دیوار کعبه را که در یک سوی آن حجرالاسود و در سوی دیگرش در کعبه قرار دارد را ملتزم می‌گویند. علت نامیدن ملتزم نیز آن است که مردم در آن قسمت می‌ایستند و به دیوار ملتزم شده، نزدیک شده و دعا می‌خوانند)، قرار داشته و زمانی که خانه کعبه دو در داشت، درِ دیگر آن در کنار مستجار بود که مسدود شد (جار به معنای همسایه و، به معنای پناه بردن به هم‌جوار و به صورت کلی‌تر پناه بردن است. وجه اشتقاقِ جار به معنای همسایه، از جور به معنای میل و عدول، آن است که همسایه، چون خانه‌اش در مجاورت دیگری است به سمت او میل کرده است).
از رکن مستجار چه می‌دانید؟
از رکن مستجار چه می‌دانید؟
مستجار از مکان‌های استجابت دعا بوده و محلی است که مردم به آن‌جا پناهنده می‌شوند به همین دلیل بدان‌جا مستجار گفته می‌شود. در تاریخ اسلام، محل ورود فاطمه بنت اسد در کعبه، برای تولد امام علی (ع) همین بخش از دیوار کعبه بوده است.

تعداد بازدید : 458

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
1
0
اطلاعات خوبی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
1
0
قشنگ بود. دوست داشتم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین