پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۳۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از موسسه تحقیقات آب در جمع خبرنگاران افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده که هزینه قبوض مشترکینی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی افزایش یابد. البته مشترکینی که کمتر از الگو مصرف می‌کنند هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهند داشت.

شعار سال:وزیر نیرو گفت: قیمت آب برای مشترکین پرمصرف از ابتدای سال آینده به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.
 
وی با اشاره به محاسبه رایگان قبض مشترکین تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که جزء کم‌مصرف‌ها هستند ادامه داد: آیین نامه این طرح برای دولت ارسال شده و به زودی مصوب می‌شود پس از تصویب این آیین نامه، مشترکینی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند باید مصرف خود را کاهش داده تا شامل افزایش تعرفه آب نشوند.
 
وزیرنیرو با بیان اینکه آب شرب در شرایط سختی تامین می‌شود گفت: با توجه به این شرایط و هزینه‌های تولید و انتقال آب مشترکینی که مصرف بالا داشته و آب را به صورت غیرضروری در استخرها، فضای سبز و شستشوی خودرو مصرف می‌کنند، باید در شیوه مصرف خود تجدید نظر کنند.
 
وزیر نیر درخصوص رایگان شدن قبوض آب و برق برخی مراکز گفت: این موضوع در مجلس در دست بررسی است و زمانی که تبدیل به قانون شد، اعمال می‌شود.
 
محرابیان با تاکید بر اینکه موسسه تحقیقات و امور پژوهشی، در پیش بینی استفاده از تکنولوژی و اصلاح طرح‌های اجرا شده نقش کلیدی دارد گفت: این موسسه طرح‌هایی را که دچار مشکلاتی هستند را مدل کرده و نسبت به رفع ایرادات اقدام می‌کند. عملکرد دیگر موسسه پیش بینی جوی است که در این زمینه از تکنولوژی روزآمد استفاده می‌کنند.

وزیر نیرو با اشاره به تحول و اصلاح نظام حمکرانی آب و مدیریت سد‌ها در شش ماه گذشته بیان کرد: در سال جاری علی رغم محدودیت‌های موجود، در تولید برق سد‌های برق‌آبی صرفه‌جویی شده و میزان تولید از آن‌ها به شدت کاهش یافته است که منجر به ذخیره آب در سد‌ها شده است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها به طور متوسط در حد نرمال هستند گفت: میزان بارش‌ها معادل متوسط ۵۴ ساله بود، اما توزیع نامتناسب است به طوری که در بخش‌های جنوبی یعنی جنوب استان فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بارش‌ها خوب بوده و در حد نرمال و حتی چند برابر متوسط بوده، اما در بخش‌هایی کمتر از نرمال است که امیدواریم این کمبود‌ها جبران شود.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی حوزه‌ها اکنون خیلی خشک و برخی نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد با نرمال فاصله دارند.
 
وزیر نیرو با تاکید بر لزوم شفافیت در وضعیت منابع آب برای همه مصرف کنندگان گفت: یکی از محور‌های اساسی حضور و مشارکت ذینفعان، در مدیریت منابع و شفافیت این حوزه است.
 
وی با اشاره به لزوم سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های آبی کشور گفت: ما اکنون شاهد رکود جدی و تعطیلی خیلی از پروژه‌های ضروری آب هستیم که باید فعال شوند. در چند ماه گذشته پروژه‌های ویژه‌ای شناسایی و در بودجه ۱۴۰۱ منابع خوبی برای آن‌ها پیش بینی شده که امیدواریم با تخصیص این منابع پروژه‌ها فعال شوند و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات آب شرب و کشاورزی رفع شود.
 
وزیر نیرو گفت: طرح‌های متعددی داریم که در مراحل پایانی متوقف شدند که باید سریع‌تر فعال شده و خطوط انتقال آب شرب در نقاط مختلف کشور اجرایی شوند و این جزء ضروریات است.
 
محرابیان یادآور شد: همچنین استفاده از پایاب سد‌ها برای تامین آب کشاورزی در دستور کار است که در نتیجه آن بخش قابل توجهی از محدودیت‌ها و تنش آبی مرتفع خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: منابع و اعتبارات کشور از طریق بودجه، فعال کردن بخش خصوصی نظام بانکی و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد تا پروژه‌ها هر چه سریع‌تر به اجرا برسند.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  صدا و سیما، تاریخ انتشار: 7اسفند 1400، کدخبر: 3372199، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین