شعار سال: بهرام شهریاری عنوان کرد: در دوره قبل که برجام امضا شد، شاهد حضور تعداد زیادی از بازرگانان خارجی در ایران بودیم که داعیه سرمایه گذاری داشتند و نسبت به حضور در ایران مشتاق بودند. اما مدیران دولتی در صنعت خودروسازی نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.
به گفته وی، در همان شرایط صنعت خودروسازی به جای بهره گیری از دانش فنی خودروسازان خارجی، مجددا به سمت مونتاژ کاری پیش رفتند. اما نباید فراموش کرد که صنعت خودرو در هیچ کشوری به رسمیت پذیرفته نمیشود مگر آنکه به سمت طراحی خودرو پیش برویم.
شهریاری با اشاره به این نکته ادامه داد: ما هنوز خودروساز نشده ایم، اما قطعه ساز هستیم چراکه میتوانیم قطعات مختلفی را تولید و طراحی کنیم. تنها خودرویی که ایران توانسته در تمام عمر صنعت خودروسازی خود طراحی کند، سمند است که خودروی پر افتخار و برند ملی کشورمان است. حداقل این است که این خودرو فقط در ایران تولید میشود و در هیچ کجای دنیا سمند دیده نمیشود.
این قطعه ساز عنوان کرد: اگر خودروساز به سمت طراحی محصول پیش نرود، قطعه ساز هم پیشرفت نخواهد کرد. چراکه مشتری قطعه سازان، خودروسازان هستند. اگر برجام احیا شود و مونتاژ کاری در دستور کار مدیران دولتی خودروسازی باشد، قطعه سازان نهایتا میتوانند کمی برای صادرات آن هم در شرایط کاملا غیررقابتی تلاش کنند.
شهریاری با بیان اینکه صنعت خودرو باید منفک از دولت شود، تصریح کرد: در صورت احیای برجام بهترین گزینه این است که از خودروسازان خارجی دعوت کنیم که در ایران سرمایه گذاری کنند، تولید و طراحی را در کشور ما انجام دهند. تنها در این صورت است که میتوانیم در اقتصاد کشور نقش مهم ایفا کنیم. هیچگاه مونتاژکاری موجب رشد یک صنعت نخواهد شد.
این قطعه ساز افزود: اگر تفکر دولتمردان ما مانند گذشته ناپخته باشد، صنعت قطعه سازی که در حال حاضر فعال است از بین میرود. البته بنده تغییری در سیستم مدیریت دولتی ایران نمیبینم و به اعتقاد من همچنان همان تفکرات بر این مدیریت حاکم است.
وی گفت: عدم تغییر رویه در دولتیها به دلیل نبود برنامه توسعه صنعتی است. ما نمیدانیم فعالیت در چه رشتههایی مزیت داردر. از یک سو هنوز دم از خودکفایی میزنیم و خود را از زنجیره ارزش جهانی منفک و تنها صدور پروانههای بهره برداری را برای خود افتخار میدانیم.
شهریاری در خصوص نقش خودروهای چینی در ایجاد فضای رقابتی در بازار خودروی ایران نیز اذعان کرد: نفوذ دولتیها در بین خودروسازان موجب شد تا خودروهای چینی نیز گران شود. فضای رقابتی، زمانی ایجاد میشود که تولید در کشور شکل بگیرد نه مونتاژ. ما باید در تولید مشارکت داشته باشیم و در سود و منافع بنگاهها نیز سهیم باشیم.
این قطعه ساز در خصوص دلیل عدم مشارکت قطعه سازان داخلی در تولید خودروهای چینی نیز گفت: تیراژ خودروهای چینی آنقدر زیاد نیست که باعث ایجاد تمایل قطعه ساز به سرمایه گذاری جدید در خصوص تولید قطعات برای این خودروها شود. بالاخره تولید قطعات جدید به تجهیزات و دستگاههای جدید نیاز دارد. اما برای خودروهای چینی به دلیل آنکه تیراژ بالایی در ایران ندارد، سرمایه گذاری صرفه اقتصادی ندارد. البته نباید فراموش کرد که در چین با توجه به محیط کسب و کار و تیراژ بالای تولید خودرو، تولید قطعات توجیه اقتصادی دارد. به همین دلیل خرید قطعه از چین به صرفهتر است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار:۳ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۱۶۸۵، www.ghatenews.com