پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲
خاکریز اروند رود که در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در جلوگیری از ورود متجاوزان به خاک ایران و محافظت از رزمندگان ایرانی داشت، اکنون و پس از گذشت سال‌ها، به مانعی برای دسترسی مردم محلی به ساحل اروند تبدیل شده است.

شعار سال: به گفته مسئولان، دژخاکی حاشیه اروندرود بعد از گذشت ۳۳سال از اتمام جنگ تحمیلی و وضعیت سفید امنیتی، سایه جنگ و حمله دشمن را در ذهن مردم منطقه تداعی می‌کند لذا برچیدن آن با این وسعت موجب رشد و شکوفایی اقتصادی و رونق گردشگری در منطقه می‌شود.اروند رود در سال‌های دفاع مقدس به‌عنوان بزرگترین رود مرزی ایران نقش بزرگی در جنگ تحمیلی داشت و در آن سال‌ها با ساخت یک خاکریز در کنار آن به دژ مستحکم برای دفاع از کشور تبدیل شده بود.
هر چند در سال‌های دفاع مقدس وجود این خاکریز به دلایل امنیتی ضروری بود ولی به نظر می‌رسد در شرایط کنونی ، این خاکریز دیگر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجیه نیست.وجود این خاکریز‌ها نه تنها موجب محروم شدن مردم این شهر‌ها و گردشگرانی شده که به خوزستان سفر می‌کنند بلکه عامل بازدارنده‌ای در سرمایه‌گذاری در منطقه شده و با وجود امنیت کامل منطقه، شاید این ذهنیت را که شرایط امنیتی منطقه هنوز به وضعیت مطلوب و ایمن بازنگشته است  در ذهن برخی تداعی کند.
 از سوی دیگر این خاکریز‌ها مانع توسعه گمرک و بندر‌های ساحل اروند رود می‌شود و این مسأله بر اقتصاد شهر‌های ساحلی اروند رود تأثیر منفی دارد، اما با برداشته شدن این خاکریز‌ها مانع بزرگ توسعه بندر و گمرک در نوار مرزی اروند رود نیز برطرف می‌شود.صنعت گردشگری منطقه نیز با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌تواند جان دوباره‌ای بگیرد.
«اروندرود» که از پیوستن دجله و فرات جان گرفته، به لحاظ دبی آب بزرگترین رودخانه مرزی ایران است که قابلیت کشتیرانی هم دارد. این رود در مسیر خود از شهر‌های خرمشهر و آبادان می‌گذرد و به‌دلیل دسترسی این رود به آب های آزاد نقش بی‌بدیلی می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد.
هر چند سال‌هاست مردم خوزستان بویژه شهر‌های آبادان و خرمشهر از دولت‌هایی که بر سر کار بودند آزادسازی ساحل اروند رود را مطالبه می‌کردند و وعده‌هایی هم به آنها داده شده بود اما هیچ گاه تحقق نیافته بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این بار نیز دولت این خواسته مردمی را هم برآورده کرد و آزادسازی دسترسی به ساحل اروند رود را با برداشتن بخش‌هایی از خاکریز واقع در جزیره مینو آغاز کرد.
وجود ۲خور بسیار زیبا و منحصر به فرد با جاذبه‌های فراوان گردشگری، از جمله جزر و مد، آبشارهای گِلی طبیعی و زیستگاه ۱۶۷ گونه از پرندگان مهاجر را شایسته توجه ویژه ملی دانست و اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر بویژه از کشورهای همسایه در راستای ارز‌آوری و ایجاد اشتغال در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر ضروری است.رودخانه بهمنشیر از جاذبه‌های جزیره آبادان و منطقه است و از آنجا که این رودخانه از وسط شهر آبادان عبور می‌کند و به خلیج فارس می‌ریزد لذا ایجاد بستر مناسب برای جذب گردشگر از سراسر کشور و کشورهای همسایه ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.
«صادق خلیلیان» استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از شروع برداشتن خاکریز اروند خبر داد و افزود: با توجه به شرایطی که شهرهای خرمشهر و آبادان در طول جنگ تحمیلی داشتند، خاکریز طویلی برای بحث امنیتی در کنار اروند ایجاد شده بود.
هدف از ایجاد این خاکریز که طول آن حدود 90 تا 100 کیلومتر می‌شود جلوگیری از ورود افراد از آن سوی مرز بود. در واقع به نوعی محافظی برای مقابله با ورود افراد از کشور همسایه به شمار می‌رفت که البته شرایط جنگی این گونه اقتضا می‌کرد. این خاکریز عملاً اجازه دسترسی مردم شهر‌های آبادان و خرمشهر را به رودخانه اروند نمی‌دهد و با پایان یافتن جنگ، مردم درخواست داشتند که دسترسی آنها به محدوده اروند امکان پذیر شود و آنها اجازه رفتن به ساحل اروند در محدوده شهرهایشان را داشته باشند.وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اروند برای مردم خرمشهر و آبادان یک نماد است و زندگی آنها به نوعی با آن گره خورده، در بازدید وزیر کشور از جزیره مینو این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با مباحث مطرح شده در این جلسه و نظر مثبت ایشان قرار شد  آزاد‌سازی ساحل اروند به مرور انجام شود.
وی در پاسخ به این پرسش که روند کار در خصوص برداشتن خاکریز از سواحل اروند چگونه خواهد بود، توضیح داد: براساس هماهنگی که انجام شد مقرر شد هر بار 300 متر از خاکریز برداشته شود که آزاد‌سازی نخستین 300 متر از خاکریز طویل اروند از جزیره «مینو» کلید خورده و در حال حاضر با برداشتن خاکریز در این ناحیه مرحله ساماندهی، زیبا‌سازی و تکمیل روشنایی و نورپردازی در جریان است که بزودی مردم می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی اروند استفاده و خاطرات سال‌های گذشته با اروند را بار دیگر زنده کنند.استاندار خوزستان این را هم افزود:با در نظر گرفتن این موضوع که خاکریز اروند یک دفاع امنیتی به شمار می‌رود ، می‌تواند از ورود غیر قانونی اسلحه و در مجموع قاچاق جلوگیری کند تا نیازی به برداشتن کل خاکریز وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: اولویت برداشتن خاکریز اروند در محدوده شهرهای خرمشهر و آبادان است تا مردم ساکن در این شهر‌ها و گردشگرانی که به این شهر‌ها سفر می‌کنند بتوانند از زیبایی‌های خدادادی اروند هم بهره ببرند.
وی در پاسخ به این پرسش که در نهایت چه میزان از خاکریز 100 کیلومتری اروند برداشته می شود و با آزاد‌سازی ساحل در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تصریح کرد: انتظار می‌رود به مرور حدود 9 تا 10 کیلومتر از طول این خاکریز کاسته و با آزادسازی در اختیار شهرداری‌های این دو شهر و منطقه آزاد اروند قرار بگیرد.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه ایران ، تاریخ انتشار:9 اسفند 1400، کدخبر: ، www.irannewspaper.ir،604644

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین