پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۷۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
رضا براهنی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی در ۸۶ سالگی درگذشت. «طلا در مس»، از مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار این منتقد ادبی است، خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟ کتاب‌های او بوده است. «اسماعیل» و «ظل‌الله» دیگر کتاب‌های مهم او در حوزه شعر هستند.
شعار سال: اکتای براهنی، نویسنده و کارگردان و فرزند ارشد رضا براهنی، شاعر و ادیب نام‌آشنا، امروز، جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ از درگذشت پدر خبر داد.

او با انتشار قطعه «حالا مرا دوباره بخوابان/ در زیر آفتاب بخوابان/ از دیگران جدا بخوابان، تنها بخوابان/ و در کنار حفره گنجشکی بخوابان/ و در بهار بخوابان/ از پشت سر بیا و نگاهم کن و روز و شب نگرانم باش/ آنگاه/ بی‌دغدغه بمیران، این‌جا همین‌جا/ این‌جا، آری همین جا من را بخوابان/ رفتم که رفتن من عینِ رفتن من باشد/ و فرق داشته باشد با رفتنِ آن دیگران…» از رضا براهنی نوشت: «به تاریخ پنحم فروردین ماه هزار و چهارصد و یک؛ پدرم رضا براهنی جهان را ترک و به دیدار آفتاب شتاب کرد.»

از جمله رمان‌های بسیار خوانده شده رضا براهنی (زاده ۲۱ آذر ۱۳۱۴) می‌توان به «آواز کشتگان»، «راز‌های سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» اشاره کرد، «طلا در مس»، «قصه‌نویسی»، «کیمیا و خاک» و «تاریخ مذکر» نیز از جمله آثاری بودند که رضا براهنی در حوزه نقد ادبی نوشت. در حوزه شعر نیز «خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» و «اسماعیلِ» او بار‌ها و با‌ها خوانده شدند و مورد بحث قرار گرفتند.

براهنی در سال ۱۳۱۴، در تبریز به دنیا آمد. در ۲۲ سالگی از دانشگاه تبریز لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گرفت سپس به ترکیه رفت و پس از دریافت درجه دکتری در رشته‌ی خود به ایران بازگشت و در دانشگاه به تدریس مشغول شد.

رضا براهنی از اواخر دهه هفتاد خورشیدی در تورنتوی کانادا اقامت داشت.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دیار میرزا، تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۸۷۵۸۰، diyarmirza.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
0
پیکر رضا براهنی، بعدازظهر شنبه ۹ آپریل (مصادف با ۲۰ فروردین‌) در تورنتوی کانادا بعد از 15 روز، به خاک سپرده شد. ساناز صحتی، همسر براهنی در این مراسم شعر «شکستن در چهارده قطعه نو برای رویا و عروسی و مرگ» از این شاعر را خواند و اُکتای براهنی پسر زنده‌یاد رضا براهنی صحنه‌ای از شعرخوانی مادر خود ساناز صحتی در این مراسم را در صفحه مجازی خود منتشر کرد. فریبا کلهر و رضا جولایی نیز از نویسندگان حاضر در این مراسم بودند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین