پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
داروي ترامادول در 15 سال اخير، بزرگ‌ترين بحران در اعتياد دارو بوده است که بخش عمده‌اي از مراجعان آن نوجوانان 13 تا 15 ساله بوده‌اند.

شعار سال: در واقع مي‌توان گفت داروي ترامادول در 15 سال اخير، بزرگ‌ترين بحران در اعتياد دارو بوده است که بخش عمده‌اي از مراجعان آن نوجوانان 13 تا 15 ساله بوده‌اند؛ البته اعتياد داروخانه‌اي فقط محدود به داروي ترامادول نمي‌شود و چندي پيش وزارت بهداشت با معرفي داروي جديدي به نام «اکسي‌کدون» از توزيع آن در داروخانه‌ها خبر داد؛ دارويي به مراتب قوي‌تر و خطرناک‌تر از ترامادول که تبعات منفي بسياري را براي بيماران به دنبال خواهد داشت.

پس از انتشار اين خبر، تعدادي از درمانگران اعتياد و ديگر نهادهاي دولتي از جمله بهزيستي، ستاد مبارزه با موادمخدر و ... به اين موضوع اعتراض کردند و درباره خطر ورود آن به بازار آزاد و تکرار ماجراي ترامادول هشدار دادند اما وزارت بهداشت با توجيهي غيرمنطقي اصرار بر توزيع آن داشت.

درواقع، اعتياد داروخانه‌اي و سوء‌مصرف داروهاي اين‌چنيني به علت سهل‌انگاري مسئولان در برخوردهاي پيشگيرانه و همچنين منافع مالي‌اي که توزيع داروها براي وزارت بهداشت دارد، به حاشيه رانده شده و به معضلي تبديل شد که در آينده‌اي نه‌چندان دور مي‌تواند در کنار شيوع مصرف موادمخدر نگران‌کننده باشد.


آمار بالاي مرگ‌و‌مير در اعتياد داروخانه‌ای

درهمين‌راستا، محمدهادي پناهي، رئيس کانون درمانگران اعتياد، با اشاره به رواج اعتياد داروخانه‌اي در کشور مي‌گويد:داروهايي که در غير موضع مصرف و بدون تجويز پزشک مورد استفاده قرار مي‌گيرد، شامل اعتياد داروخانه‌اي مي‌شود. داروهاي آرامبخش و خواب‌آوري که معمولا با تجويز پزشک، دوره مصرف کوتاهي دارد و بسياري از افراد با بالابردن اندازه و طول مصرف آن صدمات جبران‌ناپذيري را به خود وارد مي‌کنند؛ تا جايي که طبق آمار مرگ‌و‌مير براي اعتياد داروخانه‌اي بسيار بالاتر از داروهاي مخدر خياباني است.

وی با اشاره به اينکه مسئله اعتياد داروخانه‌اي غيرقابل تکذيب است، ادامه مي‌دهد: در آمريکا نيز با وجود سيستم‌هاي نظارتي بسيار قوي، آمارهاي خطرناکي درباره اعتياد داروخانه‌اي وجود دارد که بخش عمده آن زنان، جوانان و نوجوانان هستند و اين مسئله تبديل به يک الگوی اعتيادي در اين کشور شده است.


مصرف خودسرانه و بدون تجويز 15 درصد داروهای کشور

پناهي با اشاره به شايع‌ترين ماده‌اي که بين دانشجويان رواج دارد و موجب سوءمصرف شده است، مي‌گويد: ترامادول، يکي از داروهايي است که زمينه اعتياد داروخانه‌اي را به وجود آورده و طبق آمارهاي غيررسمي، ميليون‌ها قرص آن در ايران به فروش رسيده که از اين تعداد، نزديک به 90 درصد مصرف غيردارويي داشته و 90درصد توليد اين دارو مورد سوءمصرف قرار گرفته است.

در پي اعلام اين آمار، سازمان غذا و دارو در ابلاغيه‌اي، توزيع ترامادول را کاهش داد. علاوه‌براين، در سال 88، يک ميليارد و 98 ميليون استامينوفن کدئين فروخته شد که اين ميزان چندين برابر داروي مورد نياز کشور بود. همچنين طبق آمار، 15 درصد مجموع داروهاي کشور، خودسرانه و بدون تجويز پزشک خريداري و مصرف شده است.

رئيس کانون سراسري درمانگران اعتياد کشور با اشاره به اينکه داروي ترامادول يک اپيدمي را در اعتياد ايجاد کرده است، اظهار مي‌کند: شايع‌ترين داروهايي که شامل اعتياد داروخانه‌اي مي‌شوند، ضددردها هستند که داروي "اکسي‌کدون" دومين رتبه و ترامادول ششمين رتبه را در‌اين‌زمينه دارد.

درواقع، تجربه اعتياد داروخانه‌اي از سال‌هاي 82 و 83 فراگير و تبديل به يک معضل شد. او با اشاره به دلايل ايجاد اين معضل تأکيد مي‌کند: «اعتياد داروخانه‌اي در غرب، مشکلات زيادي ايجاد کرده است و مسئولان با علم به آن بايد بپذيرند که اين مسئله پتانسيل تکرار در کشور ما را دارد.

با توجه به اينکه داروهايي مانند بنزوديازپين‌ها و آرامبخش‌ها با پيگيري‌هاي در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک به فرد داده نمي‌شود، پناهي مي‌گويد:اگر فرد معتادي با چهره‌‌اي نامناسب به داروخانه‌ها برود، احتمالا اين داروها را مي‌تواند تهيه کند.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از الوند خبر قصرشیرین، تاریخ انتشار 23 آبان 95 ، کد مطلب: 298990: www.alvandkhabar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین