پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۸۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
رییس خانه اقتصاد ایران با انتقاد از برخورد ضعیف با قاچاق کالا در کشور گفت: در موضوع قاچاق باید حتماً به سراغ سرمنشا‌ها رفت. با توجه به این که شناسایی سر منشا‌ها به راحتی قابل شناسایی است، ولی برخورد با آن‌ها صورت نمی‌گیرد مشخص است که یک مافیای بزرگی پشت آن است.
شعار سال: ابراهیم جمیلی گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با قاچاق باید جدی گرفته شود چرا که قاچاق صدمات بسیار زیادی به اقتصاد کشور می‌زند و باعث می‌شود که اقتصاد زیرزمینی شکل بگیرد.

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: کالای قاچاق با فاکتور فروخته نمی‌شود و در دفاتر رسمی حساب‌ها ثبت نمی‌شود. برای کالای قاچاق مالیات و عوارض به دولت نمی‌پردازند بنابراین همه این‌ها باعث می‌شود کالایی که به صورت قاچاق می‌آید به تولید و اقتصاد ضربه بزند.

رییس خانه اقتصاد ایران با بیان این که خیلی از کالا‌های قاچاق بی کیفیت هستند افزود: در مواد غذایی شاید تاریخ گذشته باشند، در مواد دارویی اصالت دارو و سازنده مورد سوال است، به هم دلیل است که باید برخورد با قاچاق به صورت سیستماتیک انجام بگیرد.

وی تاکید کرد: باید جا‌هایی که کالای قاچاق عرضه می‌کنند محدود شود، باید با حمل کالای قاچاق برخورد قانونی کرد و این‌ها همه به وسیله سیستم‌های هوشمند قابل رصد و پیگیری است.

باید به سراغ سرمنشا‌ها رفت
جمیلی گفت: در موضوع قاچاق باید حتماً به سراغ سرمنشا‌ها رفت. با توجه به این که شناسایی سر منشا‌ها به راحتی قابل شناسایی است، ولی برخورد با آن‌ها صورت نمی‌گیرد مشخص است که یک مافیای بزرگی پشت آن است که نمی‌خواهند به سلامت و درستی کالا وارد کشور شود بنابراین در این مورد یک تجدید نظر اساسی نیاز است.

بخشنامه‌ها باید کاهش پیدا کنند
رییس خانه اقتصاد ایران در ادامه درباره صدور بخشنامه‌ها گفت: بخشنامه‌ها در ادارات و سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها خیلی زیاد است که گاهی اوقات خیلی از موارد همدیگر را نقض می‌کنند باید آن‌ها را کاهش دهیم.

وی گفت: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید به گونه‌ای باشد که نیاز به تفسیر نداشته باشد. هر مقدار این بخشنامه‌ها کاهش پیدا کند بهترین راه برای کنترل و رشد اقتصاد سالم است. ما می‌توانیم با کاهش این بخشنامه‌ها به اقتصاد سالم کمک کنیم و حتما هم در این راه همه با هم باید گام بردارند.

جمیلی در ادامه افزود: این که اقتصاد کشور شرطی نشود حرف بسیار خوبی است اینکه ما از تمام امکانات و مزیت‌های خودمان استفاده کنیم و به سمت و سوی تولید برویم قطعاً می‌تواند تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: علاوه بر این که این کار را نکردیم حتی با مانع تراشی موجب شدیم که تولید کاهش پیدا کند. گاهی اوقات به آمار‌ها دقت نمی‌کنیم. آمار صادرات و واردات نشان می‌دهد که ما به ارزش افزوده توجه نمی‌کنیم و هنوز داریم خام فروشی را ادامه می‌دهیم.

جمیلی با طرح این سوال که چرا برنامه ریزی نمی‌شود؟ چرا با ایجاد صنایع پایین دستی ارزش افزوده ایجاد نمی‌کنیم گفت: البته آمار‌ها باید بدقت مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد. ما باید به تفکیک اعلام کنیم که آمار صادراتی ما بر چه اساسی بوده است؟ آیا واقعاً در این آماری که اعلام می‌شود در چه کالا‌هایی می‌توانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: اگر این‌ها را رصد کنیم و از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کمک بگیریم شاهد این نخواهیم بود که قیمت هر تن کالای وارداتی ما دو و نیم یا سه برابر کالای صادراتی شود بنابراین باید تلاش کنیم این رقم را به همدیگر نزدیک کنیم و به امید روزی باشیم که ارزش کالا‌های صادراتی ما بیشتر از ارزش کالا‌های وارداتی شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۱۰۲۱۲۰۴۴، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین