پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
سالانه هزاران مهاجر و پناهجو در مسیر رسیدن به اروپا و آمریکا جان خود را از دست می‌دهند که مرگبارترین مسیر دریای مدیترانه است؛ جایی که حدود ۲۴ هزار نفر از مجموع ۴۸ هزار کشته و مفقودی را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. این ها در حالی است که جهان در حالی شاهد کشته و مفقود شدن هزارن مهاجر و پناهجو در مسیر‌های خطرناک و مرگبار است که کشور‌های مهاجرپذیر چشمان خود را بر روی آن بسته و راهکاری برای حل آن ارائه نمی‌دهند؛ مهاجرانی که شرایط نابسامان کشورشان به طور مستقیم (جنگ و مداخله نظامی) یا غیرمستقیم (تحریم) تحت تاثیر همین قدرت‌های اروپایی و آمریکایی است.

شعار سال: سازمان بین‌المللی مهاجرت به تازگی گزارش جدیدی منتشر کرده است که بر مبنای آن، بیش از ۵۰ هزار نفر در ۸ سال گذشته، جان خود را در مسیر‌های مهاجرتی از دست داده‌اند، هویت و ملیت بیش از ۶۰ درصد پناهجویان کشته شده، ناشناس باقی مانده و مسیر‌های مدیترانه، مرگبارترین مسیر‌ها بوده است.

«جولیا بلک» یکی از نویسندگان این گزارش خاطر نشان کرد: از زمان آغاز «پروژه مهاجران گمشده» در سال ۲۰۱۴ و با وجود افزایش تلفات جانی، دولت‌ها اقدامات اندکی برای رسیدگی به بحران جهانی مهاجران گمشده انجام داده‌اند.

بر اساس این گزارش، هویت و ملیت بیش از ۳۰ هزار نفر از پناهجویانی که جان خود را از دست داده‌اند، ناشناس مانده است. در میان مهاجران مفقود شده که ملیت آن‌ها قابل شناسایی است، بیش از ۹ هزار نفر از کشور‌های آفریقایی، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از آسیا و ۳ هزار نفر از قاره آمریکا هستند.

افغانستان، سوریه و میانمار سه کشور مبدا اصلی پناهجویان هستند و خشونت و شرایط نامساعد داخلی از عواملی است که بسیار از مردم این کشور‌ها را وادار کرده تا خانه‌های خود را ترک کنند.

مکزیک، ونزوئلا، گواتمالا و هائیتی به ترتیب در رده‌های ششم، هشتم، نهم و دهم این فهرست قرار دارند.

۴۸ هزار قربانی در مسیر‌های مرگبار

ثبت مرگ و میر و ناپدید شدن مهاجران در سطح جهانی توسط پروژه «مهاجران گمشده» زیر نظر «سازمان بین‌المللی مهاجرت» (IOM) از اول ژانویه ۲۰۱۴ انجام گرفته است.

بر پایه یافته‌های این سازمان، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ بیش از ۴۸ هزار مهاجر اعم از زن، مرد و کودک کشته یا ناپدید شده‌اند.

پروژه مهاجران گمشده؛ مدیترانه برزخ مهاجران
دریای مدیترانه همچنان مرگبارترین مکان برای مهاجران در سراسر جهان است. با وجود کاهش تعداد پناهجویان و مهاجرانی که طی چند سال اخیر از دریای مدیترانه عبور می‌کنند، تلفات عبور از این مسیر بالا است.

بر پایه گزارش وبسایت آماری «استاتیستا»، تنها در سال ۲۰۱۶ شمار مهاجران کشته شده در مدیترانه به ۸ هزار نفر می‌رسید.

این رقم در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب حدود ۶ هزا و ۲۰۰، ۴ هزار و ۷۰۰ و یک هزار و ۶۰۰ نفر بود.

پروژه مهاجران گمشده؛ مدیترانه برزخ مهاجران
امسال (۲۰۲۲) نیز ۸۴۰ مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند و این نشان می‌دهد با وجود کاهش شمار قربانیان، اما این روند کماکان ادامه دارد.

همچنین بر پایه نتایج پروژه مهاجران گمشده، از بین بیش از ۴۸ هزار و ۲۰۰ مهاجر کشته و مفقودی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ در سراسر جهان، اکثریت قریب به اتفاق این مرگ و میر‌ها یعنی ۲۳ هزار و ۹۷۰ مورد در دریای مدیترانه اتفاق افتاده‌است. مسیر مدیترانه مرکزی از شمال آفریقا به سمت ایتالیا و تا حدی مالت بیشترین تعداد مرگ و میر و ناپدید شدن گزارش شده است.

پروژه مهاجران گمشده؛ مدیترانه برزخ مهاجران
تازه‌ترین گزارش‌ها از میزان تلفات ثبت شده در حوادثی که با مهاجرت غیرقانونی به اروپا مرتبط است از جان باختن دست کم ۲۹ هزار نفر حکایت دارد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت با انتشار آخرین گزارش خود در این خصوص اعلام کرد که بیش از ۲۹ هزار پناهجو از سال ۲۰۱۴ تاکنون در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش این نهاد بین‌المللی فعال در عرصه مهاجرت آمده است که تنها از آغاز سال گذشته میلادی به این سو بیش از ۵ هزار و ۶۸۴ نفر در پی سفر غیرقانونی به اروپا برای جست و جوی زندگی بهتر جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش، مرگبارترین مسیر مهاجرت غیرقانونی به اروپا، آب‌های مرکزی مدیترانه از مبدا لیبی و تونس به سمت مالت یا ایتالیا بوده است که مهاجران با قایق‌های نا امن و بسیار خطرناک سعی در گذر از آن داشته‌اند.

از مخاطرات مانش تا رودخانه مرگ جنوب آمریکا

کانال مانش و چندین منطقه دیگر جهان نیز از سال ۲۰۱۴ شاهد هزاران مرگ در طول مهاجرت بوده‌اند.

بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ مرگ در سراسر قاره آفریقا ثبت شده که بسیاری از آن‌ها در مسیر‌های عبوری در سراسر صحرا و در مسیر دریایی از غرب آفریقا به اسپانیا رخ داده است. همچنین مرگ بیش از ۴ هزار و ۶۸۰ نفر در جریان مهاجرت به آسیا از سال ۲۰۱۴ ثبت شده که اغلب به مهاجرت روهینگیا از میانمار مرتبط است.

اداره گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) به تازگی اعلام کرده که شمار مهاجران جان باخته که در سال جاری میلادی قصد ورود به خاک این کشور را داشتند به رقم بی سابقه نزدیک به ۸۰۰ نفر رسیده است. البته تقریبا ۶۰ درصد از این مرگ ومیر‌ها در مرز بین مکزیک و ایالات متحده ثبت شده است.

پروژه مهاجران گمشده؛ مدیترانه برزخ مهاجران
در سه دهه گذشته، هزاران نفر در تلاش برای ورود به ایالات متحده از مکزیک، بیشتر به دلیل کم آبی یا غرق شدن در رودخانه «ریو گرانده» واقع در ایالت تگزاس (سومین رود بزرگ آمریکا که از هر دو کشور آمریکا و مکزیک می‌گذرد) جان خود را از دست داده‌اند.

امروزه بخش بزرگتری از جمعیت مهاجری که آمریکا را هدف‌گذاری کرده‌اند، قربانی می‌شوند. همان طور که تارنمای شبکه خبری «فاکس نیوز» چند روز پیش اشاره کرده، رکورد قربانیان شکسته شده و شمار کشته‌ها و مفقودان به۷۸۲ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

ضمن اینکه بقایای کشف شده مهاجران که اکنون به هزاران نفر می‌رسد، ناشناس مانده و احراز هویت نشده‌اند. مقامات محلی در شهرستان «بروکس» ایالت «تگزاس» تخمین می‌زنند که هزینه‌های مواجهه با این اجساد از جمله هزینه‌های تست دی ان‌ای و کالبد شکافی بالغ بر صد‌ها هزار دلار در سال می‌رسد.

جهان در حالی شاهد کشته و مفقود شدن هزارن مهاجر و پناهجو در مسیر‌های خطرناک و مرگبار است که کشور‌های مهاجرپذیر چشمان خود را بر روی آن بسته و راهکاری برای حل آن ارائه نمی‌دهند؛ مهاجرانی که شرایط نابسامان کشورشان به طور مستقیم (جنگ و مداخله نظامی) یا غیرمستقیم (تحریم) تحت تاثیر همین قدرت‌های اروپایی و آمریکایی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۴۹۵۴۸۴۱، www.irna.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: مدیترانه برزخ مهاجران ، مرگ در طول مهاجرت ، مخاطرات کانال مانش برای مهاجران ، مرگ مهاجران در مسیر مهاجرت ، مرگبارترین مسیر مهاجرت غیرقانونی به اروپا کجاست؟ ، مرگبارترین مسیر مهاجرت غیرقانونی به اروپا ، آب‌های مرکزی مدیترانه مرگبارترین مسیر مهاجرت به اروپا ، مسیرهای مهاجرت غیرقانونی به اروپا ، مهاجرت غیر قانونی به اروپا ، مخاطات مهاجرت غیرقانونی ، مرگ مهاجران غیرقانونی اروپا ، خطرات آب های مرکزی مدیترانه برای مهاجران ، مهاجرت غیرقانونی با قایق های ناایمن ، میزان تلفات ثبت شده مهاجران غیرقانونی ، تلفات مهاجران غیرقانونی اروپا ، جان باختن مهاجران غیرقانونی در مسیر مهاجرت ، تلفات مهاجران غیرقانونی در آب های مدیترانه ، نتایج پروژه مهاجران گمشده ، مرگ و میر مهاجران غیرقانونی اروپا ، مهاجران گمشده اروپا ، تعداد مهاجران گمشده ، قربانیان مهاجرت غیرقانونی ، شمار مهاجران کشته شده در مدیترانه ، ۴۸ هزار قربانی در مسیر‌های مرگبار مهاجرت ، ثبت مرگ و میر و ناپدید شدن مهاجران در سطح جهانی ، غرق شدن مهاجران غیرقانونی در دریا ، مفقود شدن پناهندگان ، مفقود شدن مهاجران در آب ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین