پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: در صورتیکه درمان استرابیسم یا انحراف چشم در دوران کودکی انجام نشود تقریباً هیچ شانسی برای درمان در سنوات بعدی وجود نخواهد داشت.
شعار سال: دکتر علی میرزاجانی رئیس نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران که از ۲۰ تا ۲۲ مردادماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود، افزود: خلقت چشم های ما به گونه ای است که در هنگام نگاه به روبرو در حالت طبیعی چشم ها نسبت به هم هماهنگ و قرینه قرار می گیرند و در هنگام نگاه به دور دست به نظر می آید چشم ها با هم موازی هستند اما هر گاه استقرار چشم ها در این وضعیت طبیعی قرار نگیرد فرد دچار انحراف آشکار یا استرابیسم می باشد که در فارسی به آن لوچی چشم هم گفته می شود و اصطلاح انحراف چشم لغتی است که در اغلب موارد توسط متخصصین و همچنین مردم برای این عارضه چشمی بکار می رود.

وی گفت: رسیدگی به درمان انحرافات چشم در دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است و والدین دوست ندارند ، ظاهر چشم کودکشان در اثر انحراف چشم ناخوشایند باشد ولی موضوع محدود به این ظاهر ناخوشایند نیست بلکه مشکل بسیار فراتر از یک ظاهر ناجور است. هنگامی که چشمی دچار انحراف می باشد و در راستای صحیح خود قرار ندارد، نمی تواند اطلاعات بینایی را از جسم مورد نظر که تحت نگاه واقع شده است به مغز انتقال دهد ؛ در واقع این چشم منحرف در راستای اجسام دیگری که شخص قصد دیدن آنها را ندارد قرار می گیرد و در عوض تصویر جسم مورد توجه در چشم منحرف بر روی نقطه اصلی دید نمی افتد بلکه در قسمت دیگری از شبکیه چشم تصویر تشکیل می دهد. بنابر این شخص لوچ در ابتدای ابتلا به انحراف چشم دو تا می بیند ولی سپس مغز از مکانیزم حذف تصویر استفاده می کند تا فرد از این دو بینی خلاص شود.

میرزاجانی گفت: حذف تصویر به معنای عدم استفاده مغز از چشم منحرف می باشد. در دوران کودکی خیلی زود دو بینی جای خود را به حذف همیشگی تصویر چشم منحرف می دهد و بدین ترتیب آن چشم بدلیل عدم استفاده روز به روز ضعیف تر می شود بطوریکه شاید نابینایی کامل در آن اتفاق نیفتد ولی در حدی بینایی خواهد داشت که این بینایی بسیار کم و بی ارزش است بطوریکه تقریبا می توان گفت ان چشم از بین رفته است.

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد : والدین باید توجه داشته باشند که اگر کودکشان دچار استرابیسم است یعنی ان چشم منحرف اصلاً نمی بیند و تصویر ارسالی آن به مغز حذف می گردد. در صورتیکه درمان استرابیسم در دوران کودکی انجام نشود تقریباً هیچ شانسی برای درمان در سنوات بعدی وجود نخواهد داشت .

وی ادامه داد : برای بررسی سلامت بینایی کودکان اپتومتریست ها بهترین افراد هستند و در صورت بررسی و شناسایی استرابیسم به کمک روش های غیر جراحی انحراف چشم کودک شما را درمان می کنند و برخی از استرابیسم های چشمی در دوران کودکی به کمک تجویز عینک و استفاده از عینک خوب می شوند. ولی برخی از انواع انحرافات چشم حتماً نیاز به روش های جراحی برای درمان دارند که در این موارد برای بررسی های تخصصی جهت جراحی چشم کودک باید به متخصصین ذیربط ارجاع گردد.

رئیس نوزدهمین کنگره اپتومتری عنوان کرد: انحراف چشم به جزء ظاهر ناخوشایند ، موجب تنبلی چشم کودک می شود ،بنابر این باید با توجه به توصیه های اپتومتریست خود، اقدامات درمانی لازم از قبیل ، بستن چشم سالم و استفاده از چشم منحرف در فعالیت های بینایی را انجام دهید.

وی افزود: انحرافات چشمی گاهی به سمت داخل (به طرف بینی) و گاهی به طرف خارج (به طرف گوش) و حتی گاهی به طرف بالا یا پایین است. در تمام این موارد مشکل عدم استفاده از چشم منحرف و تنبلی چشم و مشکلات توضیح داده شده قبلی وجود دارد.

میرزاجانی ادامه داد: اگرچه اپتومتریست ها در مرحله اول، چشم کودک شما را معاینه و بررسی می نمایند ولی در مواردی که درمان های اپتیکی و ارتوپتیکی جهت درمان انحراف چشم کودک شما کفایت ننماید حتما از متخصصین چشمی که در این حوزه فعالیت می نمایند جهت بررسی های بیشتر و احیاناً جراحی چشم کمک گرفته می شود و کودک شما به متخصصین مربوطه ارجاع می گردند.

وی افزود: گاهی والدین با مشورت با فامیل، دوستان و آشنایان در خصوص انحراف چشم کودکشان تصمیمات اشتباهی اخذ می نمایند و مثلا تصور می کنند تا بزرگ شدن کودکشان شاید انحراف چشم بتدریج خود به خود خوب شود و موجب می شوند سال های طلایی برای درمان استرابیسم کودک از دست برود و ما بزرگتر شدن کودک و تثبیت سیستم عصبی کودک شانس برای درمان و برگشت ضایعات در سیستم بینایی در اثر استرابیسم کاهش یابد و یا حتی کلا از دست برود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395، کد مطلب: 3725740، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین