پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۹۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
قبل انقلاب یا بعد انقلاب؟ سازندگی یا اصلاحات؟ مهرورزی یا اعتدال؟ نفت بفروشیم خوبه یا نفروشیم؟ تحریم نعمته یا فلاکت؟ تثبیت قیمت‌ها یا آزادسازی؟ واردات خوبه یا تولید داخل؟ مدیر تکنوکرات یا جهادی؟و ... ، این ها صورت ظاهری دعوای زرگری است که نتیجه و پیامد آن مستقیما به مردم بر می گردد. بر این قاعده در متن زیر،؛ اقدام به مقایسه تطبیقی شصت سال حضور دولت ها در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بر اساس سه شاخص اصلی سرانه GDP، تورم و اشتغال شده است.

شعارسال: نگاه بروکراتیک به اداره کشور آنهم با نظارت غیر مشارکتی و حداقلی، بعضا برخی از مدیران اجرایی را دچار توهم خود همه چیز دان و قادر بدون محدودیت در تصمیم گیری و برنامه ریزی و اجرا، نموده و این برداشت هم منجر به تقویت سلیقه گرایی و عدم پاسخگویی در خروج پیامد‌های تصمیمات اقتصادی گرفته شده برای کشور در سال‌های اخیر شده است. مقایسه تطبیقی اقتصاد ایران در شصت سال گذشته، با تاکید بر سه شاخص اصلی سرانه GDP، تورم و اشتغال، می‌تواند کمک کار مناسبی در ارایه تصویری تطبیقی از وضعیت شصت ساله اقتصاد کشور در دولت‌های مختلف باشد.

۶۰ سال اقتصاد ایران و مقایسه عملکر دولت های مختلف

برای این موضوع، تاریخ ۶۰ ساله ایران را می‌توان بر اساس نقش پر رنگ جریان یا اشخاص خاص فعال در اقتصاد و برنامه ریزی اقتصادی کشور، به ۷ بازه ۸ ساله و مساوی تقسیم کرد:
* ۱۳۴۲ تا انتهای ۱۳۴۹: علینقی عالیخانی
* ۵۰ تا ۵۷: محمدرضا شاه پهلوی
* ۶۱ تا ۶۸: میرحسین موسوی
* ۶۹ تا ۷۶: هاشمی رفسنجانی
* ۷۷ تا ۸۴: محمد خاتمی
* ۸۵ تا ۹۲:محمود احمدی‌نژاد
* ۹۳ تا ۱۴۰۰: حسن روحانی
بر اساس سه شاخص مورد تاکید در دوره‌های مختلف، می‌توان قضاوت نمود که از نظر اقتصادی، وضعیت عملکردمان چگونه بوده است. قبل انقلاب یا بعد انقلاب؟ سازندگی یا اصلاحات؟ مهرورزی یا اعتدال؟ نفت بفروشیم خوبه یا نفروشیم؟ تحریم نعمته یا فلاکت؟ تثبیت قیمت‌ها یا آزادسازی؟ واردات خوبه یا تولید داخل؟ مدیر تکنوکرات یا جهادی؟

تعداد بازدید : 19

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از کانال تلگرامی اکو ایران

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین