پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۳۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
چندماهی است که از تعریف طرح وام مهربانی بانک ملی می‌گذرد. طرحی که در ابتدا بدلیل برخی کم اطلاعی‌ها مخالفانی نیز داشته، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین طرح‌های اعتباری قرض الحسنه کشور شده است. مشتریان، متقاضیان دریافت وام از طریق طرح مهربانی و دریافت کنندگان وام طرح مهربانی، مهمترین مزایای این طرح را در مواردی همانند وامی مناسب برای شهروندانی که منابع کافی برای خرید نداشته یا پیش بینی برای صرف هزینه خاص دارند، وامی با کمترین بروکراسی اداری، وامی با سود چهاردرصد در شرایطی که تجهیز منابع برای بانک‌ها هزینه‌ای در حدود ۳۵ درصد دارد، تسهیل در ضمانت‌ها و وثیقه پذیری، سپرده گذاری، بهترین راه جهت دهی به منابع در اختیار برای مدتی محدود و ...، بیان نموده اند.

شعارسال: چندماهی است که شاهد پرداخت وام قرض الحسنه مهربانی توسط بانک ملی می‌باشیم. وامی که با توجه به مدت زمان سپرده گذاری‌های متقاضیان، شاهد پرداخت تدریجی آن هستیم. روایت‌ها و حکایت‌های مشتریان و متقاضیان دریافت کننده این وام، می‌تواند تائید کننده برخی از مزایا و ادعا‌های مطرح درخصوص این وام و خروج از نگاه تبلیغاتی بدان باشد.

روایت ها و حکایت های مشتریان از وام مهربانی بانک ملی

همانگونه که قبلا تشریح گردید و از طریق رسانه‌های گوناگون اعلام شده بود، وام ۳۰۰ میلیونی مهربانی بانک ملی نوعی وام قرض‌الحسنه خاص بوده و به افرادی پرداخت می‌شود که میزان مشخصی پول را برای مدتی معین در بانک سپرده‌گذاری کنند. اصل پول سپرده گذاری شده همزمان با پرداخت وام به مشتری سپرده گذار، پس داده می‌شود و مشتری تنها با معرفی یک ضامن معتبر، اقدام به دریافت وام و اصل مبلغ سپرده گذاری خود می‌کند. میزان وام علاوه بر مدت زمان انتظار، به میزان سپرده‌ای که شخص در بانک گذاشته بستگی دارد. طول دوره سپرده‌گذاری برای دریافت وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی، حداقل یک‌ماه و حداکثر ۱۲ ماه خواهد بود. اقساط وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی با کارمزد چهاردرصد محاسبه می‌شود. دوره بازگشت وام حداقل شش‌ماه است، اما گزینه تسویه یک سال، ۱۹ ماه، دو سال، ۳۰ ماه، سه سال، ۴۲ ماه، چهار ساله، ۵۴ ماه و حداکثر پنج ساله را نیز پیش بینی شده است. هرچقدر زمان بازگشت وام کوتاه‌تر باشد، تسویه‌حساب زودتر انجام می‌شود، ولی از آن‌طرف رقم اقساط ماهانه بالا خواهد رفت. سود وام بانکی در حالت عادی ۲۳ درصد است، اما تسهیلات قرض‌الحسنه از پرداخت سود معاف هستند و اقساط ماهانه با احتساب کارمزد چهار درصد محاسبه می‌شود.

دریافت کنندگان وام قرض الحسنه مهر بانک ملی درباره این وام چه می‌گویند:

* وامی مناسب برای شهروندانی که منابع کافی برای خرید نداشته یا پیش بینی برای صرف هزینه خاص دارند: مصاحبه با برخی از مشتریان و متقاضیان وام طرح مهربانی نشان می‌دهد که افرادی که منابع کافی برای خرید نداشته (مثل خرید خودرو یا خرید تجهییزات تولیدی) یا پیش بینی برای صرف هزینه خاص دارند (مثل تمدید اجاره سالیانه منزل یا اعطای وام به همکاران توسط فعالان اقتصادی برای زمان‌هایی معین)، رضایت بالایی از اخذ این نوع وام ابراز کرده اند.

* وامی با کمترین بروکراسی اداری و اصطلاحا کاغذ بازی‌های متداول در نظام اداری کشور: برخی از مشتریان و متقاضیان وام طرح مهربانی بانک ملی عنوان کرده اند که از جمله مزایای خاص این وام، بدور بودگی ان از پیچیدگی‌ها و بروکراسی‌های اداری است. تقاضا برای وام بشکل الکترونیک، واریز وجه الکترونیک، فرآیند ضامن پذیری الکترونیک، پرداخت وام الکترونیک و ..، صورت می‌پذیرد. این حد از سهولت در تقاضا و دریافت وام، رضایت گروهی از متقاضیان و دریافت کنندگان را جلب کرده است.

*وامی با سود چهاردرصد در شرایطی که تجهییز منابع برای بانک‌ها هزینه‌ای در حدود ۳۵ درصد دارد:گروهی از متقاضیان و دریافت کنندگان وام طرح مهربانی معتقدند که در شرایط تورمی حاضر، هزینه تجهییز منابع برای بانک‌ها در حدود ۳۵ درصد بوده و اعطای وامی با کارمزد چهاردرصد، نوعی مزیت اقتصادی خاص محسوب می‌شود.

* تسهیل در ضمانت‌ها و وثیقه پذیری: گروهی دیگر از متقاضیان و دریافت کنندگان وام طرح مهربانی بانک ملی می‌گویند که تسهیلات قائل شده برای ضمانت این وام (حداکثر یک ضامن معتبر) بدون چک، سفته و گواهی کسر از حقوق، در شرایط حاضر واقعا نوعی مزیت محسوب می‌شود.

* سپرده گذاری، بهترین راه جهت دهی به منابع در اختیار: تعدادی از مشتریان، متقاضیان و دریافت کنندگان وام طرح مهربانی بانک ملی می‌گویند که اولا با سپرده‌های کوچک و خرد، نمی‌توان وارد بازار (مسکن، خودرو، طلا، ارز، زمین و.) شد، ثانیا نوسانات این بازار‌ها قابل پیش بینی نبوده و در نهایت اینکه، نمی‌توان در کوتاه مدت انتظار داشت که خروج از بازار، سودساز باشد. بر این قاعده، جهت دهی به منابع مالی نیازمند هنر و روشن بینی خاص بوده و سپرده گذاری در طرح مهربانی بانک ملی می‌تواند پیشنهادی قابل تعمق باشد.

موارد بالا، تمامی مزایای بیان شده از طرح مهربانی بانک ملی نبوده، ولی اشاره کننده به مهمترین و پرتکرارترین موارد بیان شده توسط مشتریان، متقاضیان دریافت وام طرح مهربانی و دریافت کنندگان وام طرح مهربانی بانک ملی است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین