پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
یک دیپلمات سازمان ملل با اشاره به گزارش محرمانه دیدبان هسته‌ای ایران گفت که ۱۱ تن از آب سنگین خود را بر اساس مفاد برجام برای نگهداری در انبارها تحت محدودیت‌های مندرج در این توافق فرستاده است.

شعارسال: «رویترز» با اشاره به این گزارش نوشت: این اقدامی برای حل و فصل اختلاف‌نظرها با کشورهای غربی از جمله آمریکا است که مشتاق تحقق شرایط توافق از سوی ایران است.

به گفته این دیپلمات این گزارش، بیانیه ایران در ماه گذشته در رابطه با ارسال آب سنگین به عمان را تایید می‌کند اما مقصد نهایی را مشخص نکرده است.

آژانس انرژی اتمی که مسئول سیاست‌گذاری محدودیت‌های فعالیت‌های اتمی ایران تحت برجام است گفته براساس گزارش ماه گذشته آب سنگین ایران ذخیره شده در ایران برای بار دوم از محدودیت ۱۳۰ تن تجاوز کرده و این مساله نگرانی‌هایی را درباره تهران برای آژانس در پی داشته است.

این دیپلمات به گزارش ۵ پاراگرافی آژانس اشاره کرده و گفته در ۶ دسامبر آژانس میزان ۱۱متر مکعب آب سنگین را به مقصد خارج از ایران تایید کرده است. این نقل و انتقال آب سنگین میزان آب سنگین ذخیره شده در ایران را به کمتر از ۱۳۰ تن کاهش داده است.

با وجود اینکه آمریکا و متحدان آن انتقال آب سنگین به خارج از ایران را یک حرکت مثبت ارزیابی کرده‌اند، اما آن را کافی و مایه رضایت کامل‌شان نمی‌دانند. واشنگتن گفته بر اساس توافق هسته‌ای مازاد، آب سنگین باید به خریدار خارجی داده شود و ایران گفته عمان مقصد نهایی آب سنگین نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 17آذر1395، کدخبر: 435809: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین