پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
نقشه‌ای که رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد، انتشار آن می تواند بازدارندگی قابل توجهی برای آن ایجاد کرد، به عاملی بازدارنده برای حزب الله لبنان تبدیل شد.
شعار سال: به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، رژیم صهیونیستی دیروز از انتشار نقشه مربوط به اهداف حزب‌الله لبنان که ارتش این رژیم دو روز پیش منتشر کرده بود، عقب‌نشینی کرد و توضیح داد که این نقشه مربوط برخی مواضع و زیرساخت‌ها و تأسیسات وابسته به حزب‌الله در بخش‌هایی از اراضی جنوب و بقاع غربی لبنان است. عقب‌نشینی اسرائیل از انتشار این نقشه در پی پیامدهایی ایجاد شد که در زمان انتشار آن، توجهی به آنها نشده بود، و رژیم صهیونیستی تنها به دنبال بازدارندگی حزب‌الله لبنان بود.

ارتش رژیم صهیونیستی سه روز پیش در صفحه توئیتر خود بانک اهداف خود در لبنان را که در جنگ احتمالی آینده با حزب‌الله، به آنها حمله خواهد کرد، منتشر کرد. ارتش رژیم صهیونیستی 10 هزار هدف مربوط به حزب الله را در این نقشه و در بخش گسترده ای از اراضی لبنان مشخص و در ادامه اعلام کرده است اطلاعات مربوط به این اهداف را پس از پایان جنگ 33 روزه در سال 2006 جمع‌آوری کرده است. بنا به ادعای این رژیم، اهداف مذکور در 200 روستا و شهر لبنان قرار دارد و حزب‌الله در برخی از مکان‌ها از منازل به عنوان سکوهای شلیک موشک، ذخیره مهمات و موشک و دفترهای فرماندهی استفاده می‌کند.

رژیم صهیونیستی این‌گونه وانمود می‌کند که تعامل بین‌المللی با نقشه منتشر شده این رژیم به‌ صورت سیگنالی برای مشروعیت بخشیدن جهت تجاوز گسترده یا جنگ در تقابل با حزب‌الله لبنان خواهد بود. همچنین رسانه‌های عبری زبان به‌ این نکته اشاره کردند که نقشه مذکور به دنبال ایجاد بازدارندگی در برابر حزب‌الله لبنان است تا آن ها را از تفکر و واکنش نشان دادن نسبت به تجاوزهای مکرر در عرصه سوریه بعد از تکرار این تجاوزها و امکان پاسخ‌گویی حزب‌الله به این تجاوزها بازدارد.

دو روز پیش رسانه‌های رژیم صهیونیستی نقشه راهی را از طبقه بندی اسناد محرمانه خود خارج کردند که به نظر می‌رسید اقدامی حساب شده از سوی رژیم صهیونیستی برای ارائه ادله‌ای در رابطه با هر اقدام نظامی اسرائیل در آینده خواهد بود، اما دیروز سخن‌گوی ارتش رژیم صهیونیستی از این مواضع عقب‌نشینی کرده و نقشه مذکور را کم اهمیت توصیف کرده و گفت این نقشه تنها یک نقشه توضیحی در رابطه با تهدیدات حزب‌الله است. این عقب‌نشینی نشان می‌دهد که بازدارنگی که رژیم صهیونیستی از طریق توضیح اهداف مربوط به حزب‌الله می‌خواست برای خود ایجاد کند، به عامل بازدارنده ای برای حزب الله تبدیل شده است.

رسانه های عبری زبان از دیروز به دو موضوع به عنوان سیگنال نزدیک بودن تغییر رویکرد در واکنش‌های سوریه و حزب‌الله لبنان نسبت به تجاوزات اسرائیل در سوریه اشاره کردند که در چارچوب سیاست معروف به "تقابل بین جنگ ها " شناخته می‌شود. یکی از این سیگنال‌ها تکذیب خبر منتشرشده در رسانه‌های عربی از سوی حزب الله لبنان بود که با اندکی تحریف از شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نقل شده بود و ناظر بر این مطلب بود که حزب الله به روس ها تعهد داده که نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی از خود واکنش نشان ندهد. رسانه های عبری زبان بیانیه حزب‌الله در این رابطه را استثنایی و دارای برخی سیگنال ها معرفی کردند.

دومین نشانه‌ای که در این رابطه توجه به آن ضروری است، اظهارات بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد بود که گفت اسرائیل موشک‌هایی را به سمت منطقه المزه در دمشق شلیک کرده است ، در این شرایط دیگر کسی نمی‌تواند سوریه را در پاسخ‌گویی به این وقاحت اسرائیل سرزنش کند.


این هشدارها در کنار بازخوانی رژیم صهیونیستی از وقایع سوریه و موقعیت دولت و متحدانش و بازدارندگی ایجاد شده برای آنها در نتیجه تحولات میدانی و پیروزی‌هایی که در تقابل با عناصر مسلح به دست آورده‌اند به علاوه چتر نظامی روسیه در سوریه در کنار هم جمع شدند تا تحلیلگران امنیتی و سیاسی اسرائیل نسبت به پایان دوره سکوت سوریه در قبال تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی هشدار دهند.

این بدان معنا بود که صهیونیست‌ها باید هوشیار بود و به دنبال ابزارهای جایگزین برای هدف گیری ‌های موضعی باشند، به گونه ای که باعث تغییرات گسترده در مدل‌های قدرت بین اسرائیل و حزب‌الله نشود. این در شرایطی است که با وجود این حملات توانمندی‌های پیشرفته نظامی حزب‌الله در حال افزایش است.

در این راستا می‌توان به اظهارنظرهای مکرر آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد که مدعی شده بود اسرائیل به دنبال جلوگیری از رسیدن سلاح‌های کشتارجمعی یا سلاح‌های شیمیایی به حزب‌الله لبنان است.

این اظهارات نشان می‌دهد که اسرائیل به این نکته واقف است که مشروع بودن اهداف مورد حمله هم طراز با ماجراجویی صورت گرفته نبوده است. در عین حال وی گزارش داد که رژیم صهیونیستی با وجود بالا بودن خطرات چنین اقداماتی، همچنان سعی دارد به حملات خود ادامه دهد.

رسانه های عبری زبان به ویژه در دو روز گذشته توجه ویژه‌ای به این موضوع داشتند. تحلیلگران صهیونیستی بر ضرورت خودداری از ماجراجویی‌هایی که می‌تواند به جنگ مستقیم با حزب‌الله یا سوریه منتهی شود، اصرار داشتند. روزنامه صهیونیستی معاریو در همین راستا نوشت که هدف قرار دادن تسلیحات و مهمات در سوریه که به اسرائیل منسوب شده، بخشی از سیاست تقابل مستمر بدون افق سیاسی است.

این سیاست نمی‌تواند خطرات منطقه شمالی را کاهش دهد، بلکه اسرائیل را به جنگ آینده نزدیک‌تر می‌کند. این روزنامه می‌افزاید: حملات مذکور تنها در شرایطی در ابعاد نظامی و سیاسی مفید به نظر می‌رسد که بتواند حزب‌الله لبنان و سوریه را در هر نوع مذاکرات در رابطه با اقدامات بلند مدت در مناطق شمالی در موضع ضعف قرار دهد. البته این حملات به تنهایی چیزی را تداعی نمی‌کند و به صورت انفرادی نمی‌تواند جزو اهداف استراتژیک یا تاکتیکی به شمار ‌رود، بنابراین اگر ما [اسرائیل] انبارهای تسلیحاتی در سوریه را هدف قرار دهیم، در صورت عزم جدی آنها در تجهیز به سلاح های پیشرفته، به صورت کلی آسیبی به سوریه و حزب‌الله وارد نمی‌شود، چرا که به اعتقاد لیبرمن هزار و یک راه برای دستیابی حزب الله به سلاح های از بین برنده توازن نظیر سامانه‌های دفاع هوایی یا موشک های دوربرد وجود دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 20 آذر 1395، کد مطلب: 1262982، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین