پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۷
برقراری هرگونه روابط میان جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی، عواقب بسیار نامیمونی را برای این همسایه شمالی ایران در پی خواهد داشت.

شعار سال: نگاهی به وضعیت استراتژیک منطقه ای که کشور جمهوری آذربایجان در آن واقع است اهمیت اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه و کارآمدتر توسط سران باکو را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

حضور قدرتمندانه و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در این منطقه حساس و سیاست‌های پیشروانه و ضد استکباریش شرایط مساعد و در عین حال فرصت‌های بی بدیلی را برای کشورهای منطقه در مسیر ایستادگی و مقاومت در مقابل زیاده خواهی‌های بدخواهان و بداندیشان استعمارگر ایجاد کرده است. در این میان، جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از همسایگان شمالی ایران و کشوری که دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی با جمهوری اسلامی ایران است، جایگاه ویژه‌ای در پیشبرد مسیر استقلال اقتصادی و سیاسی این منطقه دارد.

پس از فروپاشی شوروی سابق و استقلال جمهوری آذربایجان نیازهای راهبردی این جمهوری تازه تاسیس و همچنین نزدیکی‌های دینی، فرهنگی و تاریخی این کشور با ایران مقامات آذربایجان را بر آن داشت تا اقدام به ایجاد روابطی نزدیک و دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نمایند. البته تحکیم و تداوم روابط نزدیک ایران و روسیه دلیل محکمتری را برای نزدیکی هرچه بیشتر این دو کشور فراهم کرد، چرا که به جمهوری آذربایجان این فرصت را می داد تا در معیت دو قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای، بازیگر پرسود ارتباطی میان قفقاز و کشورهای اسلامی منطقه باشد.

اختلافات آذربایجان با همسایه غربی یعنی ارمنستان، باعث شد تا این کشور برای مقابله با مخاطرات امنیتی احتمالی، این نقش ترانزیتی خود میان دو منطقه حساس را با چنگ و دل حفظ نماید. اما در طی روزهای اخیر، انتشار خبرهای مربوط به سفر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور بار دیگر گوشه‌هایی از ماجراجویی‌های بی اساس سران باکو را به نمایش در آورده است.

رژیم اشغالگر قدس با فرصت طلبی از شرایط حساس و وخیم منطقه‌ای در سال های اخیر دست به شیطنت طلبی‌های گوناگون منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای زده است. این رژیم که در عین گستاخی و وحشیگری سیاستی جز اشغال و آتش افروزی در منطقه و خصوصا کشورهای اسلامی چیز دیگری را مد نظر ندارد، در پی ایجاد بحران های و شعله ور شدن اختلافات شدید میان کشورهای اسلامی و وقوع جنگ‌های منطقه‌ای در اثر بی بصیرتی برخی از این کشورهای اسلامی همچون عربستان سعودی برای نفوذ و سوءاستفاده از این اوضاع نابسامان گستاخ تر از پیش شده است.

رژیم صهیونیستی که هم اینک در اثر سیاست‌های هوشیارانه جمهوری اسلامی ایران خود را در محاصره حلقه مقاومت مردم منطقه گرفتار می بیند، قصد دارد تا به خیال واهی خود با نزدیکی به کشورهای همسایه‌ی ایران همچون جمهوری آذربایجان دست به نفوذ و تفرقه افکنی هرچه بیشتر میان کشورهای اسلامی بزند، تا شاید اندکی از فشار حلقه مقاومت را بکاهد. این رژیم غاصب که در جوار مرزهای خودساخته اش به اشغال و جنایت دست می زند این بار قصد دارد دست به بازی فرامنطقه‌ای بزند و متاسفانه با بهره گیری از غفلت برخی کشورهای اسلامی سیاست دوگانه‌اش را برای ایجاد شکاف در جهان اسلام بکار گیرد.

اما آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است توجه به این نکته اساسی است که برقراری هرگونه روابط میان جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی، عواقب بسیار نامیمونی را برای این همسایه ی شمالی ایران در پی خواهد داشت. همانطور که پیشتر هم اشاره شد جمهوری آذربایجان به عنوان کانال ترانزیتی میان ایران و روسیه در واقع نقش واسطه‌گری بین کشورهای اسلامی و منطقه راهبردی قفقاز را داراست، از این رو ارتباط نزدیک این کشور با یکی از دشمنان قسم خورده کشورهای مسلمان، این جمهوری ماجراجو را در معرض خطر طردشدگی از سوی جامعه اسلامی قرار خواهد داد و این اتفاقیست که شاید جبرانش برای سران باکو چندان هم آسان نباشد.

انزوای سیاسی و اقتصادی این کشور می تواند سرآغاز ظهور مشکلات و بحران های بس بزرگتر استراتژیک در منطقه‌ای باشد که آتش جنگ و ناآرامی زخم‌های جبران ناپذیری بر پیکره اش زده است. با اندکی نگاه بی طرفانه به سهولت می توان به این نکته مهم پی برد که تنها راه التیام این زخم تحمیلی، پیوستن به جبهه اتحاد ومقاومت خلل ناپذیر منطقه ایست که سردمدارش جمهوری اسلامی ایران است نه رژیم سودجو و تفرقه افکن صهیونیستی.

تاثیر قرابت با رژیم اشغالگر صهیونیستی را به وضوح می توان در میان برخی کشورهای اغفال شده اسلامی دید، کشورهایی که به بهانه‌های واهی فریب لبخندهای مکارانه ی آنان را خورده اند و برخی هنوز هم در خواب غفلت به سر می برند. مسئولان جمهوری آذربایجان می‌توانند با نظری موشکافانه به صف بندی‌های کشورهای منطقه، دورنمای رابطه با صهیونیست‌ها را به سهولت نظاره گر باشند و عواقب ایجاد رابطه ی نزدیک با رژیم صهیونیستی را اندکی بهتر بررسی نمایند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 24 آذر 1395، کد مطلب: 3850285:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین