پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
نشریه «ورلد دیلی نیوز» مدعی شد دولت "باراک اوباما" یک سال پیش امتیازاتی مهم در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم به ایران اعطا کرد که تاکنون مخفی باقی مانده است.
شعار سال:


پایگاه اینترنتی "ورلد دیلی نیوز" در گزارشی مدعی شد: حقایق جدیدی از امتیازدهی "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، به ایران در حال افشا شدن است. باید از خود پرسید اوباما اساسا چه امتیازی به ایران نداده است!

به ادعای این پایگاه خبری، یکی از بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد فاش کرد دولت آمریکا حدود یک سال پیش امتیازات ویژه‌ای در ارتباط با توافق هسته‌ای به ایران واگذار کرد که بنا به دلایلی، محرمانه باقی ماند. طبق این امتیازات، ایران می‌تواند اورانیوم خود را در حجم وسیع‌تری نسبت به آنچه در توافق هسته‌ای ذکر شده بود، ذخیره‌سازی کند.

نشریه ویکلی استاندارد هم در گزارشی مدعی شد آژانس بین‌المللی اتمی گزارشی را در تاریخ 23 دسامبر منتشر کرده است که نشان می‌دهد ایران در ژانویه سال جاری میلادی امتیازات جدیدی از آمریکا دریافت کرد.

ویکلی استاندارد در این باره نوشت: این امتیازات تقریبا حدود یک سال از افکار عمومی مخفی نگه داشته شد و تیم انتقال قدرت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، قصد دارد آن را به طور کامل افشا کند.

ورلد نیوز دیلی در ادامه گزارش نوشت: دولت اوباما همراه با کشورهای عضو گروه 1+5 در 14 ژوئیه 2015 بر سر توافق هسته‌ای با ایران به توافق رسیدند. کابینه اوباما بخش‌های مهم توافق هسته‌ای را بدون مشورت با نمایندگان سنا به تصویب رساند و مجلس نمایندگان آمریکا با تکیه بر این موضوع که توافق هسته‌ای، ایران را از دستیابی به سلاح اتمی دور کرده است، موافقت خود را با اجرایی شدن آن اعلام کرد.

سپس ایران به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای عمل کرد؛ تعهداتی مانند کاهش سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین به 300 کیلوگرم، محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم به 3.67 درصد، توقف کار سانتریفیوژها برای 10 سال، محدودکردن تحقیقات، توسعه و تولید پلوتونیم که قابلیت استفاده در تسلیحات را دارد و در نهایت تغییر کاربری تاسیسات هسته‌ای فردو به یک مرکز تحقیقاتی از سوی ایران.

ورلد نیوز دیلی در ادامه مدعی شد: توافق هسته‌ای تلاشی روشن برای دور کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم بود تا تهدیدات این کشور علیه آمریکا و متحدش، اسرائیل، خنثی شود؛ اما کابینه اوباما توافق‌های محرمانه بسیاری با ایران انجام داد که همگی در چارچوب اسناد طبقه‌بندی نشده نگهداری می‌شوند. اشخاص عادی و حتی برخی از اعضای کنگره به این اسناد دسترسی ندارند و آنها در محل امنی در ساختمان کنگره نگهداری می‌شوند. این اسناد در اصطلاح "اطلاعات تسهیلات حساس" نامیده می‌شود.

"جان تستر"، سناتور دموکرات از ایالت مونتانا، اوایل ماه جاری درباره این اسناد گفته بود: "هرچند دلایل کافی برای دور نگه داشتن این اسناد از دید عموم وجود دارد؛ بهتر است آنها منتشر شوند. من طرفدار شفافیت و صداقت کلام هستم. همین که نمی‌دانیم داخل آنها چه نوشته شده است، خود محل شک و ابهام است."

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا در ماه سپتامبر گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه کابینه اوباما به ایران اجازه داده است فراتر از محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای گام بردارد. در آن زمان کابینه اوباما ادعای این موسسه را تکذیب کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند رسانه‌های آمریکایی به دنبال ایجاد جنجال بر سر این موضوع هستند تا تیم انتقال قدرت ترامپ را بر روی ایران و توافق هسته‌ای – که از ابتدا با آن مخالف بودند- حساس کنند. فرافکنی این نشریات موجب شد تیم انتقال قدرت ترامپ وعده دهد در بدو ورود به کاخ سفید، اسناد محرمانه در ارتباط با امتیازدهی آمریکا به ایران را افشا خواهد کرد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار خبر 8دی 1395، کدمطلب:5915264     www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین