پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
پژوهش درباره جایگاه عدد چهل، در حوزه‌های بسیار متنوع با وجود انبوهی از شواهد، تنها درصورتی میسر است که دسته‌بندی و گونه‌شناسی‌ای از آن‌ها فراهم شود. اهمیت و بسامد هر یک از گونه‌ها یکسان نیست و به‌ویژه در زمینه سنت اسلامی، برخی گونه‌های کاربرد عدد چهل، بر برخی دیگر ترجیح یافته‌اند. سه‌گونه عمده کاربرد عدد چهل در سنّت اسلامی شامل بیان کثرت، بیان مدت زمانی دوره، بیان اتمام یک دوره، می شود.

شعارسال: عدد ۴۰ در نگاه اول یک عدد کاملا ساده مانند تمامی اعداد دیگر است، اما این عدد رازهایی را یدک می‌کشد که در نوع خود جالب است.پژوهش درباره جایگاه عدد چهل، در حوزه‌های بسیار متنوع با وجود انبوهی از شواهد، تنها درصورتی میسر است که دسته‌بندی و گونه‌شناسی‌ای از آن‌ها فراهم شود. اهمیت و بسامد هر یک از گونه‌ها یکسان نیست و به‌ویژه در زمینه سنت اسلامی، برخی گونه‌های کاربرد عدد چهل، بر برخی دیگر ترجیح یافته‌اند. سه‌گونه عمده کاربرد عدد چهل در سنّت اسلامی شامل بیان کثرت، بیان مدت زمانی دوره، بیان اتمام یک دوره، می‌شود.علاوه بر این، اسرار اربعین و عدد چهل در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. 

 

"وَواعَدْنا موُسی ثَلاثینَ لَیْلَةً وَاَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّه اَرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ موُسی لاَِخیهِ هروُنَ اخْلُفْنی فی قَوْمیِ وَاَصْلِحْ وَ لَاتَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدیِنْ"

"و ما با موسی، سی شب (در کوه طور برای نزول تورات و آیات الهی) وعده گذاشتیم و آن را با (افزودن) ده شب کامل کردیم، پس میعاد پرورگارش چهل شب کامل شد و موسی ( پیش از رفتن به این وعده گاه ) به برادرش هارون گفت : در میان امت من جانشین من باش (و کار مردم را) اصلاح کن و از راه و روش مفسدان پیروی مکن! " سوره اعراف، آیه ۱۴۲

 

در "اربعین" و عدد چهل، اسراری نهفته است، این عدد، در فرهنگ ادیان و در روایات اسلامی جایگاه خاصی دارد، چنان که می خوانیم:

*در زمان حضرت نوح برای عذاب کفار، چهل روز باران بارید.

*چهل سال قوم حضرت موسی در بیابان سرگردان بودند.

*پیامبر چهل روز از حضرت خدیجه جدا شد و اعتکاف کرد تا غذای آسمانی نازل شد و مقدمه تولد حضرت زهرا فراهم گردید.

*رسول خدا در چهل سالگی مبعوث شد.

*انسان تا چهل سالگی زمینه کمال روحی و معنوی دارد، اما پس از آن دشوار می شود.

*چهل روز عمل خالصانه، عامل جاری شدن حکمت از قلب به زبان است.

*چهل بار خواندن بعضی سوره ها و ادعیه برای فرج و رفع مشکلات سفارش شده است.

*چهل روز پذیرفته نشدن اعمال از جمله نماز، پیامد بعضی گناهان است.

*چهل مومن اگر به خوب بودن مرده ای شهادت دهند، خداوند او را می آمرزد... بعضی کتاب ها نیز با محوریت عدد چهل، مانند چهل حدیث نوشته شده است.

 

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری خمین نیوز ، تاریخ انتشار خبر 18 آبان 1395، کدمطلب: ۷۹۰۷ ،www.khomeinnews.ir /
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین