پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
پس از انتشار خبر تيراندازي یک محیط بان به سوی یک شكارچي در منطقه حفاظت شده «نشر» همدان و مصدوميت شديد اين فرد، اما و اگرهايی درباره این حادثه و ابهام در شكارچي بودن يا نبودن او مطرح شده است.

شعار سال: بعد از انتشار خبر تیراندازی یک محیط‌بان به سوی یک شکارچی غیرمجاز در منطقه حفاظت شده «نِشِر» همدان و مصدومیت شدید این فرد که منجر به این شده که این فرد به کما رود، اما و اگرهایی در مورد شکارچی بودن یا نبودن این فرد مطرح شد.

با انتشار این خبر در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان همدان در کانال تلگرامی خود، اطلاعیه‌ای در خصوص وضعیت و احوال این شکارچی منتشر کرد که در آن آمده بود «حال شکارچی متخلف که هدف شلیک گلوله محیطبان در منطقه حفاظت‌شده نشر همدان قرار گرفته، رو به وخامت گذاشت؛ درگیری هفته گذشته شکارچی متخلف با سابقه با محیط‌بان در منطقه حفاظت شده نشر منجر به اصابت گلوله به بدن شکارچی شده است؛ محیط‌بان قصد شلیک تیر هوایی داشته که به صورت کاملاً سهوی به بدن شکارچی اصابت کرده است و شلیک گلوله از سوی محیط‌بان برای دفاع از خود بوده چرا که محیط‌بانان این اداره آموزش‌های لازم را گذرانده‌اند و تنها در شرایط حیاتی از اسلحه استفاده می‌کنند

در حالی صحبت از اطلاق عنوان شکارچی به این فرد آن هم از نوع سابقه‌دار می‌شود که برادر این فرد و شاهدان عینی این حادثه، به طور کامل این مسئله را رد کرده‌اند.

از این رو برای بررسی بیشتر موضوع، با برادر مضروب حادثه، رئیس بیمارستان بعثت همدان، شاهد عینی حادثه و معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت‌و‌گو کرده و خواستار توضیح مسئله شدیم.

«امین‌الله رضایی»، برادر «رضا» (مجروح این حادثه) با حضور در دفتر خبرگزاری فارس اظهاراتی داشت.

در این گفت‌وگو رضایی با بیان این که شغل خودش و برادرش کشاورزی است و این شغل آبا و اجدادی آنهاست، اظهار کرد: نمی‌دانم عنوان «شکارچی» از کجا آمده و به خانواده ما وصل شده است.

وی که ساکن روستایی در منطقه حفاظت‌شده نشر است، از اینکه برادرش نیز در همین روستا سکونت دارد، سخن به میان آورد و افزود: محیط زیست اعلام کرده که برادر بنده در منطقه حفاظت‌شده «نشر» تیر خورده است، بنده سؤال می‌کنم که آیا منطقه حفاظت‌شده نشر فقط همین روستاست و روستای دیگری ندارد؟ معلوم است که این طور نیست.

رضایی در بیان شرح ماجرا گفت: چند روز پیش ساعت 17:30 چهار نفر از اهالی روستا با رئیس پاسگاه محیط‌بانی و یک محیط‌بان همراه او رودررو می‌شوند که یکی از آنها برادر بنده بود، آنها از این چهار نفر خواستند تا از خودرو پیاده شده و صندوق‌ عقب ماشین را برای بازرسی بالا بزنند، این کار انجام شد، اما بعد از اینکه چیزی از صندوق پیدا نشد، رئیس پاسگاه با عصبانیت شروع به فحاشی کرد و همین امر شد شروع این ماجرای خونین!

وی در ادامه رئیس پاسگاه محیط‌بانی «نشر» را فردی عصبی قلمداد کرد و با تأکید بر اینکه رفتار این فرد بارها به اداره محیط‌زیست گزارش‌ شده اما اقدامی انجام نشده است، بیان کرد: ماجرا از این قرار است که بعد از فحاشی این آقا و بحث بین آنها و این چهار نفر، رئیس پاسگاه دستور شلیک به سوی این افراد را می‌دهد، دستوری که باید محیط‌بان آن را اجرا می‌کرد!

رضایی ادامه داد: البته اسلحه متعلق به رئیس پاسگاه بود نه محیط‌بان؛ این فرد هم فقط با دستور رئیس پاسگاه اقدام به شلیک کرد؛ موضوع جالب توجه اینکه شاهدان عینی ماجرا گفتند رئیس پاسگاه با عصبانیت سر محیط‌بان فریاد زده که «بزن، بکش، به‌ حساب من!» که البته محیط‌بان هم اسلحه را به سمت آنها می‌گیرد.

وی گفت: بردارم به همراه سه نفر دیگر، از ترس جان خود از ماشین فاصله گرفتند، دوستان رضا فرار کردند اما او نتوانست فرار کند چون از کمر به پایین پلاتین دارد و توانایی دویدن ندارد، او در همین حین که قصد فرار داشته، پایش به زمین‌ گیر می‌کند و می‌افتد که در همین حال به او شلیک می‌شود.

برادر مضروب با اشاره به اینکه محل افتادن پوکه گلوله با خون 9 متر فاصله دارد، افزود: محیط زیست مدعی‌ است در جریان این اتفاق؛ درگیری، تعقیب و گریز رخ داده بوده در حالی‌ که اگر تعقیب و گریز بود، چرا کسی که فرار می‌کرده را نزدند و کسی که زمین‌ خورده را زده‌اند؟

وی با طرح این سؤال که آیا اصلاً جرمی رخ‌ داده که تعقیب و گریزی در میان باشد؟ گفت: حادثه در 150 متری روستا رخ‌داده، یعنی خارج از محدوده منطقه حفاظت شده؛ حال با این فرض که برادر من شکارچی بوده، خارج از محدوده منطقه حفاظت شده محیط زیست حق بازرسی نداشت.

رضایی مجدداً گریزی به این قضیه زد که به برادرش اتهام شکارچی بودن دادند آن هم از نوع سابقه‌دارش، این مطلب را به شدت رد کرد و خطاب به محیط زیست گفت: اگر از او سابقه در مورد شکار دارید، ارائه کنید؛ اگر داشتید، آن وقت تمام تقصیرهای برادرم را به گردن می‌گیرم.

وی با بیان اینکه برادرم زندگی خود را وقف حیات وحش کرده است، یادآور شد: او یک زمین و یک چشمه داشت که چشمه را سال گذشته وقف استفاده حیوانات کرده و علاوه بر ملک و آب، 10 میلیون تومان نیز در این زمینه هزینه کرد؛ حال کسی که زندگی خود را وقف حیوانات کرده آیا می‌تواند خرابکار باشد؟

رضایی خطاب به رئیس پاسگاه با بیان اینکه آخر چرا دستور شلیک به یک روستایی بی‌پناه را می‌دهی، افزود: با وجودی که محیط‌بان به سوی برادرم شلیک کرده، چون صادرکننده دستور کسی دیگر بوده، نمی‌خواهیم کار به قصاص ضارب کشیده شود؛ تنها می‌خواهیم برادرم زنده بماند تا محیط‌بان بیچاره خانه‌خراب نشود.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت جسمانی برادرم تعریفی ندارد و پزشکان از او ناامید شده‌اند، بیان کرد: موضوع دیگر این است که بعد از مجروحیت برادرم، این دو نفر او را با ماشین خودشان به همدان آورده‌اند درحالی‌ که بارها درخواست کرده که او را از قهاوند با اورژانس به بیمارستان ببرند؛ اما آنها به حرفش گوش نداده‌ و او را از جاده خاکی به بیمارستان منتقل کردند؛ طبق گفته پزشک 90 درصد علت خون‌ریزی و بند نیامدن آن حمل اشتباه و بالا و پایین شدن زیاد بدنش بوده است.

رضایی در پاسخ به یکی دیگر از اظهارات اداره محیط زیست مبنی بر اینکه شلیک گلوله سهوی بوده است، افزود: این طور نیست؛ چرا که این اسلحه جنگی بوده و تا زمانی که گلنگدن آن کشیده نشود، تیر شلیک نمی‌شود، پس قصد شلیک وجود داشته است.

وی با بیان اینکه اظهارات محیط‌زیست ضد و نقیض است، ادامه داد: البته بنده قدردان زحمات مجموعه محیط زیست و محیط‌بانان هستم، می‌دانم که تخلف یک نفر را نمی‌توان به‌ حساب همه گذاشت.

رضایی اظهار داشت: نکته جالب و عجیب دیگر اینکه از محیط‌زیست مدام به ما زنگ می‌زنند که خود را کنترل کنید؛ ماشین محیط‌بان‌ها را نزنید؛ شیشه خودروهای محیط‌بانی را نشکنید، حالا سؤال من اینجاست، اصلاً چرا باید چنین کاری کنیم که شما به ما توصیه می‌کنید انجام ندهیم، اداره محیط‌زیست با این حرف‌ها خودش دارد راه بی‌راهه را نشان می‌دهد؛ شاید هم می‌خواهد ما را تحریک کند که این کارها را انجام دهیم، الله اعلم... اصلاً چرا باید اموال ملی را تخریب کنیم؟

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه تیر از دو متری به سوی برادرم اصابت کرده است، یادآور شد: تیر از سمت راست از لگن وارد شده و از سمت چپ شکم خارج‌ شده به‌ نحوی‌ که روده، طحال، مثانه، کلیه و... را به‌ طور کامل از بین برده است.

رضایی افزود: یک نکته دیگر هم هست که برایم جالب بود؛ روز دوم حضورم در بیمارستان قصد گرفتن امضا از برادرم را داشتم تا وکیلی برایش بگیرم، رئیس بخش حقوقی بیمارستان اجازه این کار را نداد، چند روز پیش که او را برای دیالیز بردند دیدم که انگشت سبابه دست راست او جوهری است که این مسئله را گزارش کردم، حالا چه اتفاقی افتاده، نمی‌دانم!

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه محیط‌بان رابط مردم با اداره محیط‌زیست است و باید طوری رفتار کند که همه بگویند محیط‌ زیست فعال و زحمت‌کش است، تصریح کرد: محیط‌ زیست در منطقه نشر به‌ اندازه‌ای خرابکاری کرده که همه به‌ گونه‌ای دیگر از آن حرف می‌زنند.

رضایی با اشاره به اینکه چرا باید رئیس یک پاسگاه محیط‌بانی فحاش باشد و با چنین رفتاری شاهد وقوع این اتفاقات باشیم، گفت: ضارب در بیمارستان گفته من به دستور رئیس پاسگاه شلیک کردم، اما بعد گفتند که تیر در رفته است، نمی‌دانم این حرف‌های ضد و نقیض برای چیست، شاید وعده‌ و وعیدی به این جوان داده‌اند، شاید هم ...

وی دوباره به کار غیر قانونی محیط‌بان در شلیک به سوی برادرش اشاره کرد و گفت: اصلاً اگر فرض را بر این قرار دهیم که برادرم مجرم و قاچاقچی بوده؛ باید او را دستگیر می‌کردند و به دادگاه معرفی می‌شد تا دادگاه تصمیم بگیرد نه اینکه به سوی او شلیک کنند.

رضایی افزود: اسلحه به ضابطین دادگستری در سازمان محیط‌ زیست داده می‌شود و ضابطین کسانی هستند که دارای سابقه دیرینه و آموزش‌های استفاده از اسلحه باشند در حالی‌ که این محیط‌بان نیروی تازه‌وارد بوده و مجوز حمل اسلحه نداشت.

وی با بیان اینکه محیط‌زیست مدعی شده که از این چهار نفر اسلحه گرفته شده و به مقام قضایی تحویل شده است، بیان کرد: این موضوع صحت ندارد، برادر من که اسلحه نداشته، اصلاً گیریم که سلاحی از ماشین کشف‌ شده باشد، خب! مگر این موضوع مجوز تیراندازی می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس نیز با تأیید مجروحیت این فرد توسط یک محیط‌بان گفت: محیط‌بانان در منطقه نشر در حین گشت و کنترل متوجه حضور سه نفر شده که مشکوک به شکار و صید بوده‌اند، این افراد سعی کردند متواری شوند که در حین تعقیب و گریز همکار ما سهواً تیراندازی کرده و متأسفانه یک نفر زخمی می‌شود.

مهدی صفی‌خانی با بیان اینکه در حال حاضر مجروح در بیمارستان است، ادامه داد: این شکارچیان مسلح بودند و یک قبضه سلاح نیز از آن‌ها کشف شد و به مراجع قضایی تحویل‌ داده شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این فرد سابقه شکار داشته، گفت: سابقه‌دار بودن او مشخص نیست و در حال بررسی است.

معاون محیط زیست طبیعی استان همدان در پاسخ به این سؤال که آیا محیط‌بان از سوی این افراد تهدید شده بود که او اقدام به شلیک کرده، افزود: اینها مسائلی است که صلاح می‌دانم در موردش صحبت نکنم.

در ادامه برای تکمیل گزارش به سراغ مرتضی حسینی، یکی از شاهدان عینی این اتفاق رفتیم که او در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: موقع عصر بود که چهار نفری از زمین کشاورزی برمی‌گشتیم، در نزدیکی روستا ماشین محیط بانی شاخ‌به‌شاخ با ماشین ما شد و آن را متوقف کرد، رئیس پاسگاه از ماشین پیاده شد و فحش‌های رکیکی به ما داد، بعد از ما خواست صندوق عقب ماشین را بالا بزنیم؛ نمی‌دانم دنبال چه چیزی بود، البته منطقه ما به تازگی شکار ممنوع شده و هرکس از این منطقه رد می‌شود، محیط‌بانان به او پیله می‌کنند که شما برای شکار رفته‌اید.

وی افزود: بعد از بازرسی چیزی دستگیرشان نشد، دوباره رئیس پاسگاه شروع به فحاشی کرد، بعد یک دفعه به همراهش دستور شلیک داد و گفت «بزن، بکش به‌ حساب من

حسنی گفت: ما همه از ترس جان خود به سمت روستا فرار کردیم، اما رضا نمی‌توانست فرار کند، چون در اثر تصادفی که کرده بود پایش پلاتین داشت.

وی اضافه کرد: ما فرار کردیم اما او نتوانست و تیر هم به سوی او شلیک شد، همه این اتفاقات در مدت کمتر از دو دقیقه رخ داد، آنها حتی فرصت حرف زدن به ما ندادند.

در ادامه این اتفاق به سراغ رئیس بیمارستان بعثت همدان رفتیم تا از حال مجروح این اتفاق جویا شویم.

حمید کیانی سطح هوشیاری مصدوم را بسیار پایین عنوان کرد و با بیان اینکه کلیه‌هایش نیز از کارافتاده و اکنون دیالیز می‌شود، گفت: متأسفانه احتمال زنده ماندن این فرد بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه مجروح دو بار عمل شده، ادامه داد: زمانی که او را به بیمارستان آوردند، وضعیت هوشیاری‌اش بهتر بود، اما اکنون وضعیت طوری شده که دیگر نمی‌توان کاری کرد چرا که کلیه‌های او آسیب‌ دیده و به فاز بحرانی رسیده است.

در انعکاس اظهارات برادر مجروح، شاهد عینی ماجرا و معاون محیط زیست به دنبال رد یا تأیید هیچ‌کدام از طرفین نیست، اما سؤالاتی پیرامون این مصاحبه در ذهن هر خواننده‌ای بدون شک ایجاد می‌شود که اداره کل محیط زیست باید نسبت به تنویر افکار عمومی اقدام کند.

1. طبق این گزارش‌ و اظهارات مطرح‌شده، محیط‌بان به دستور رئیس پاسگاه محیط‌بانی منطقه حفاظت‌شده نشر اقدام به شلیک گلوله کرده و در صورت فوت مجروح، محیط‌بان ضارب محکوم‌ به قصاص خواهد شد، سؤال این است چرا اسلحه رئیس پاسگاه باید در دست محیط‌بان باشد و آیا محیط‌بان مجوز شلیک با اسلحه را داشته است؟

2. بر اساس اظهارات شاهدان عینی ماجرا، این اتفاق در منطقه حفاظت شده نشر رخ نداده و نباید محیط زیست، دستور به ایست و بازرسی می‌داد، البته اگر محیط‌زیست مدعی است که این اتفاق در منطقه حفاظت شده رخ داده مستندات خود را ارائه دهد.

3. اگر بنا را بر صحت اظهارات محیط زیست بگذاریم و بگوییم که این فرد شکارچی بوده آن هم از نوع متخلف سابقه‌دار، آیا نباید طبق قانون با او برخورد می‌شد و نسبت به دستگیری او اقدام می‌کردند نه اینکه به سوی او شلیک کنند، زیرا در قانون میزان جریمه یک شکارچی مشخص شده و باید طبق آن رفتار می‌شد.

4. به فرض که این فرد مصدوم، شکارچی بوده، اما ساکن آن روستاست، بنابراین حتی اگر از مهلکه فرار می‌کرد، قابل شناسایی برای دستگیری بوده، چرا به سمت او شلیک شده، شلیکی که باعث شده فردی بین مرگ و زندگی دست و پا بزند!

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رودآور، تاریخ 6 دی 95، کد مطلب: 25878: www.roodavar.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
خیلی از این شکارچیا رحم ندارن و کلی بلا سر محیط بانامون اوردن تا حالا
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین