پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
عده‌ای در سکوت صفه آرامیده‌اند، آنها زندگی دوباره خود را در فضایی دلنشین، زیر درختان بلند و سربه فلک کشیده و در عظمت کوه تجربه می‌کنند.

شعار سال:

سکوت و آرامش با صدای قلم و چکش شکسته می‌شود؛ صدا، پشت در یک آرامستان راهی را نشان می‌دهد که در آن روح به زندگی ابدی قدم می‌گذارد، باور اینکه اسلیمی‌های ظریف و زیبا بر روی سنگ‌های سخت با قلم و چکش تراشیده می‌شود مشکل است، اما تنها سنگتراش ارمنی این مکان با گوش جان به صدای موسیقی قلم و چکش دل سپرده است.

در میان سنگ‌های بیجان و سنگ‌های زنده شده با تلاش قلم و چکش، مردی ایستاده با گرد سپیدی بر موهایش؛ او 33 سال‌ است که در سکوت آرامگاه ارامنه موسیقی چکش و قلم را می‌نوازد تا نت اسلیمی‌های گل و بوته را بر سنگ‌هایی که حدود یک تن وزن دارد، حک کند.

هر چند "سورن میناسیان" از ابتدای عمر خود در اصفهان بوده اما برای فارسی صحبت کردن سلیس کمی مشکل دارد اما ترکیب لهجه ارمنی - اصفهانی او زبانش را شیرین کرده است.

در میان آثاری که به دست میناسیان تراشیده شده است صلیب‌هایی در آغوش گل‌های سنگی بیشتر به چشم می‌آید که صبوری هنرمند را در تراشیدن اسلیمی‌ها نشان می‌دهد اگر این صبوری هنر نبود حتما گل‌های سنگی جوانه نزده خشک می‌شدند.

این هنرمند سنگتراش از هنرنوازی دست و ابزارش به شکلی کاملا سنتی بر روی سنگ‌ها سخن به میان می‌آورد: با گل و بوته صلیب‌ها را به شکل‌های مختلف، زیبا می‌کنیم اگر نه یک بعلاوه هم اسم صلیب را می‌گیرد اما سعی می‌کنیم نقش و نگاری به آن بدهیم که زیباتر شود.

سنگ وقتی به دست هنرمند می‌رسد خط‌کشی‌ کرده و نام متوفی را با خط ارمنی بر روی آن زنده می‌کند: هیچ وقت فرصت اینکه بر روی بوم نقاشی کنم را پیدا نکردم در ابتدا سه تابلو کشیدم اما وقتی وارد سنگتراشی شدم دیگر دست از نقاشی کشیدم و سنگ‌ها بوم من شدند.

وقتی نگاه به چکش و قلم خوابیده بر سنگ می‌کنید صدایی را می‌شنوید که قلب کوه را می‌شکند و سکوت آرامستان را به شماره در می‌آورد: وقتی صدای بوق خودروها اعصابم را به هم می‌ریزد اینجا نوای قلم و چکش به فریادم می‌رسد. سنگتراشی یک هنر است، صدای قلم و چکش هم موسیقی آن است که به گوش من شنیده می‌شود و هر صدایش برایم یک حس به خصوصی دارد وقتی قلم را محکم می‌زنی و یا آهسته‌تر حک می‌کنی این صدا باعث تخریب اعصاب نمی‌شود بلکه ما را به آرامش می‌رساند.

میناسیان که در حوزه مرمت نیز فعالیت داشته است، خط‌های سنگ‌های قدیمی را با هنرمندی تمام بازسازی می‌کند و دو عدد سنگ را نشان می‌دهد که از بین رفته بودند اما با حساسیت ویژه او مرمت شدند: زادگاه من اصفهان است و از این که متولد این شهر هستم به خود می‌بالم، مگر می شود در اصفهان باشیم و از زندگی در آن راضی نباشیم. اکثر ارامنه در کارهای فنی مشغول به کار هستند، اما تنها هنرمند سنگتراش ارامنه فقط من هستم که شاگردانی را در این هنر تربیت می‌کنم.

اگر چه هر کدام از سنگ‌ها آغازگر یک سفر طولانی است، اما با دستان هنرمند سنگتراش سفر زیبایی در انتظار رفته‌گان ارمنی خواهد بود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزای ایسنا، تاریخ انتشار 19 دی 1395، کد مطلب:95101911855 : isna.irwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین