پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
اگرچه اواخر دهه هفتاد مجسمه‏ های زیبایی در شهر اصفهان ساخت و نصب شد اما از آن سال‏های پر رونق فاصله گرفته‏ایم و نه تنها آثار جدید کمتر متولد می‏شود که ‏نظارتی هم بر مجسمه ‏های جدید صورت نمی‏گیرد و حتی متولی‏شان هم معلوم نیست.


شعارسال : حال این روزهای مجسمه ‏های شهر آشفته ‏تر از آن است که آسیب‏ شناسی شود.» این جمله ‏ای است که مرتضی نعمت ‏اللهی از چهره ‏های برجسته مجسمه‏ سازی شهر اصفهان در وصف این هنر شهری اصفهان می‏ گوید.

نعمت ‏اللهی که دل پر دردی از مسئولین شهری اصفهان دارد، معتقد است دهه 70 اوج ارزش‏ گذاری شهر به مجسمه سازی بوده است و این روزها مسئولین شهری یا نمی‏ دانند که کاربرد مجسمه در شهر چیست یا اینکه اصلا درک درستی از مقوله مجسمه ندارند. موضوعی که به شکل دیگری از نگاه رئیس سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان این گونه عنوان می ‏شود که شهر به نسبت 10-15 سال پیش در بحث مجسمه ‏سازی بسیار افت کرده و باید با تحولی جدید روبرو شود.

این روزها دیگر در شهر خبری از حجم‌های عظیم الجثه همانند حجم برنزی که در بوستان سعدی ساخته شده، نیست و دیگر کسی سراغ پرنده زیبایی که روزگاری در دستان مجسمه پسرک بازیگوش پارک پل فلزی بود را نمی‌گیرد. مجسمه ‏ای که دوبار به سرقت رفته است. هر چند اگر هم بخواهد سراغی بگیرد، مسئولی وجود ندارد که آمار دقیقی از همه مجسمه های شهر داشته باشد یا اینکه بداند حال و روز این مجسمه ها چگونه است.

نعمت اللهی، همه هنر مجسمه سازی اصفهان را تحت تاثیر شرایط نامناسب حفظ و نگهداری از مجسمه های این شهر می‌داند. وی مدعی است که حال این روزهای مجسمه‏سازی در اصفهان آنقدر نامناسب است که حتی مثل روزهای گذشته دیگر کسی به فکر ساختن یک حجم انتزاعی یا مجسمه‏ای برای معرفی سازمان، ساختمان یا ارگانش هم نیست و اصفهانی‌ها در این موضوع از دنیا که هیچ از تهران هم به مراتب عقب‌تر هستند. ضمن اینکه آن‌ دسته از مجسمه یا حجم‌هایی هم که ساخته می‌شوند، در اصفهان هیچ متولی‏ای ندارد و مثل دیگر شهرهای بزرگ دنیا شورایی برای تایید و نظارت بر آن‌ها وجود ندارد.
زیرا بر اساس قانون شهرداری ‏ها، همه مجسمه‌هایی که خارج از محدوده یک ساختمان قرار می‌گیرند، جزء سیما و منظر شهری محسوب می‌شود. به همین دلیل هم به شورایی در سازمان زیباسازی نیاز است تا بر اساس قوانین سیما و منظر شهری و مشورت با شورایی که اساتید مجسمه‏ سازی عضو آن‌ می‌باشند، رای به بودن یا نبودن یک شیء حجمی یا مجسمه در سطح شهر داد. اصفهان هم در دهه 70 چنین شورایی برای تایید و نظارت داشته است اما در حال حاضر هیچ متولی‌ برای تایید و نظارت بر این مجسمه و حجم‌های نصب شده در مقابل سازمان، ارگان و یا منازل مسکونی شهر وجود ندارد و همان چند موردی هم که در طول چند سال اخیر ایجاد شده است، بدون اجازه و نظارت سازمان زیباسازی شهری مستقر شده است
مجسمه‏ های فعلی که در اصفهان وجود دارد، از ساخته‏ های پرویز تناولی، نادر قشقایی، جعفر نجیبی، قدرت‏اله

معماریان، حمید شانس، رضا قره‏ باغی و ایرج محمدی و مرتضی نعمت ‏اللهی است
حال در این شرایط تنها اتفاق قابل تاملی که سال گذشته در شهر اصفهان در زمینه مجسمه‏ سازی رخ داده است نصب 13 سردیس در پارک مشاهیر است و نصب چند سردیس، مجسمه و تندیس دیگر در ورودی خیابان‏های مناطق مختلف تا معرف و شناسنامه ‏ای باشد برای نام و هویت یک محله
نمادهایی همچون تندیس شهید رجایی در پارک شهید رجایی، نقش برجسته قصه‏ های قرآنی در خیابان شهیدان، نماد رهایی مقابل گلستان شهدا، نماد ماه و رویای کودکی جنب پل فلزی و نماد کشاورز در خیابان‏های ناژوان و آتشگاه. این در حالی است که تعداد تمامی مجسمه ‏های نصب شده در سطح شهر که در حال حاضر وظیفه حفظ و نگهداری آن‏‏ها بر عهده سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان است، توسط مسئول مربوطه در سازمان زیباسازی اعلام نمی‏شود و وی معتقد است آمار دقیقی از همه آنچه شهرداری اصفهان در این عرصه طی سال‏های گذشته انجام داده است وجود ندارد.

بنابر اظهارات کارشناسان، ساخت هر مجسمه و تندیسی در سطح شهر، باید از الگو و اصول مجسمه‏سازی پیروی کند و هیچ اتفاقی نباید براساس میل شخصی یا سلیقه یک فرد در مجسمه ظاهر گردد. مرتضی نعمت ‏اللهی فعالیت شهرداری در زمینه ساخت سردیس‏ها که در جای خود می ‏تواند یک کار ارزشمند باشد را کاری غیر اصولی و پیش پا افتاده می‏خواند و معتقد است در هیچ کدام از این سردیس ها تناسب بدنه و سر رعایت نشده است و به همین دلیل اندام مجسمه که در ساخت سردیس حذف شده به هیچ عنوان قابل درک نیست. همین موضوع و نبودن هیچ ضابطه ‏ای برای ورود مجسمه سازان آماتور در امر مجسمه‏ سازی شهر در کنار بهره نبردن شهرداری از اساتید مجرب و کارشناس برای رفع عیوب مجسمه ‏هایی که گاهی چندین بار کپی ‏برداری می‏ شوند یا بدون مشاوره با سازنده آن‏ها دچار دخل و تصرف می‏ گردد، باعث شده تا نگرانی‏ هایی در باب آینده مجسمه‏ های شهر اصفهان در دل مجسمه سازان شهر ایجاد شود.

نگرانی‏ ای که امسال با افزایش بودجه مجسمه ‏سازی در شهر اصفهان تا مرز یک میلیارد و 100 میلیون تومان و با توجه به اعلام برنامه‏ های جدید برای شهر اصفهان در راستای تقویت مجسمه سازی در سطح شهر در حال تشدید شدن است. نعمت ‏اللهی اما این افزایش بودجه را یک آفت می‏ داند چرا که به گفته وی، هر آنچه در چند سال اخیر برای مجسمه‏ های شهر رخ داده است، آسیب بوده و حالا که اراده‏ای در شهر برای نظم بخشیدن به این مجسمه ها وجود ندارد، بهتر است که اصفهان برای حفظ آبروی خود، شهری بدون مجسمه باشد تا پر شود از مجسمه ‏های بی ‏هویت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت اصفهان امروز ، تاریخ انتشار سه شنبه 05 آبان 1394 ، کد مطلب : 73549 : www.esfahanemrooz.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین